KönyvLehet másképp – Szécsényi Ferenc operatőrMásképp kellett volnaSzekfü András
Az interjúkötet erényeit szerkesztői hibák gyengítik.
Szécsényi
Ferenc, a három éve elhunyt Kossuth- és Balázs Béla-díjas jeles operatőr híres
nagy mesélő volt. Ez a kezünkben lévő, Dúló Károly által összeállított kötetből
is kiderül. 120 oldal, sok képpel, köztük remek magánfelvételekkel és életdokumentumok
fotóival. Van a Szécsényi Ferenc különböző interjúiból összeállított főszöveg,
és vannak hozzá apró betűs jegyzetek. Ritkaság, hogy magyar operatőrről könyv
jelenik meg, Csala Károly beszélgetett anno Illés Györggyel, Fazekas Eszter
beszélgetett Koltai Lajossal, és ehhez Csala írt tanulmányt – hirtelenjében ez
a kettő jut eszembe. Szeretném tehát dicsérni a Szécsényi kötetet – íme: Az
interjúkból összeállított főszöveg lefedi Szécsényi teljes szakmai életét, sőt
megmutatja az előzményeket is, falusi gyerekkorától addig, amíg 34 évesen megkapta
első nagyfilm megbízását Fábri Zoltántól – ez lett a Hannibál tanár úr (1956). A főszöveg regényként olvastatja magát,
színes epizódokkal, izgalmas kitérőkkel. Számos olyan háttér-információval
gazdagítja filmtörténeti tudásunkat, amelyek révén életesebb lesz az összkép.
Beavat egy ma már – a digitalizációval – végleg letűnt technológiai korszak
szakmai fogásaiba, mégsem válik unalmassá vagy szakbarbárrá. Nem hallgat el
kínos mozzanatokat sem, az italozást, vagy például amikor Szécsényit egy társa „belépteti”
a nyilas pártba. És ha röviden is, de felsejlik a főhős mögött a filmszakma
sokak (mindenki?) által csodált és szeretett Médije, a feleség, Szécsényi
Ferencné Klár Mária vágó alakja. Ennyi.
A könyv első mondata így kezdődik: „Három éve voltam a
Film Iroda laboratóriumában…” De hányban is vagyunk? – kérdezi az olvasó. Nem
derül ki. Ahogy az sem olvasható a könyvben, hogy Szécsényi Ferenc mikor
született. (1922-ben.) Akinek jó a szeme, a facsimilében közölt elemi iskolai
bizonyítványból kibogarászhatja. Vagy szövegbeli utalásból kiszámíthatja.
Viszont a könyv alapján a kitűnő operatőr ma is él. Nem közlik sehol, hogy
három éve, 92 évesen elhunyt. Egy rövid és tárgyszerű életrajz a függelékben
segítené az olvasót az eligazodásban, de nincs ilyen. Van lista Szécsényi
díjairól, de nincs filmográfia az általa fényképezett (vagy rendezett)
filmekről. A könyvnek nincs névmutatója, és nincs mutató az előforduló
filmcímekről. Aki valamit konkrétan keres, az egész szöveget kell
végiglapoznia. A könyv elején feltűntetik annak a hat filmgyári fényképésznek a
neveit, aki a szövegközi képeket fotózta. A könyv végén viszont húsz fotóból
álló – egyébként kiváló, érdekes – melléklet található, az információk viszont
hiányoznak: ki készítette a fotót, ki van rajta, mikor készült, esetleg melyik
filmnél.
Dúló Károly, aki interjúkból „szemelgette és
összeállította” a szöveget, nem tisztelte sem az interjú műfaját, sem az
interjúk készítőit. Dúló, Féjja Sándor, Kelecsényi László és Kozma Károly
készítették a nyersanyagként használt beszélgetéseket. A könyvből nem derül ki,
hogy ezek megjelentek-e már, mikor készültek. Kelecsényi Lászlóé épp a
Filmvilágban jelent meg, a 2013. májusi számban, és – mint ott írja – 2010-ben
készült. A szerkesztő nem jelöli, hogy melyik szövegrészt melyik interjúból
vette, és teljesen elhagyja a kérdezők kérdéseit! Pedig a jó interjú mindig a
kérdezett és a kérdező közös alkotása, olyan labdajáték, ahol nem mindegy,
milyen labdát kap a kérdezett és hogyan üti vissza. Érteni vélem, hogy a szemelgető
összeállító ezt azért teszi, hogy talán folyamatosabb legyen a szöveg. De
ezáltal a könyv egy lényegi ponton akaratlanul is hazugsággá válik: Szécsényi
Ferenc ezt, így, egyfolytában és kérdezés
nélkül sohasem mondta! A hamisítás nemcsak erkölcsi kérdés, nemcsak
méltatlan a kérdezőkkel szemben, hanem rontja is a szöveg érdekességét, kivonja
belőle a minden párbeszédben benne rejlő drámaiságot. Tovább rongálja olvasói
benyomásunkat a hipertrófiás lapalji jegyzetanyag. A nettó 89 szövegoldalból 19
olyan oldal van, ahol a lapalji apró betűs jegyzet az oldal több mint a felét
betölti, a csúcs az 52. oldal, ahol 3 (!) sor a szöveg, és alatta van 26 sornyi
apró betűs lábjegyzet. Honnan gondolja valaki, hogy Jancsó Miklóst 13 és
Radványi Gézát 11 sorban „be kell mutatni” az internet korában? Vannak hasznos
lábjegyzetek, főleg a technikaiak, de a többségük fölösleges az imdb.com és a
port.hu használóinak. Másképp kellett volna ezt a könyvet összeállítani és
szerkeszteni.
Gondolat Kiadó, 2017.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 6 |
|
|