SzínészlegendaRoger Moore (1927 – 2017)Hidegvér és iróniaHuber Zoltán
Roger Moore páratlan állócsillag, az elegánsan szellemes angol úriember első számú mozgóképes ikonja.
Egy sajnos immár végleg lezárult pálya
összegzésekor csak a szépre és jóra illik emlékezni, ám Roger Moore életművéhez
épp az a kulcs, amit általában kegyes csúsztatásokkal szokás körülírni. Az
angol színész karrierje során tulajdonképp végig egyetlen típusfigurát variált
és képtelen volt szabadulni a hűvösen laza gentleman nyomasztó árnyékától. A
világ elsősorban a szmokingos szuperkémként ismeri, ő a „másik” Bond, a komolytalanabb,
a humorosabb. Az a 007-es, akit mindig hátrébb sorolnak az Őfelsége titkos
ügynökeit összemérő listákon, és akivel szemben rendre újrapozícionálják a
korszerűbbnek szánt reinkarnációkat. A közönség szeretete és az anyagi sikerek
ellenére hálátlan színészi sors jutott a számára, Sir Roger mégis meghatározó
popkulturális jelenség tudott maradni, jóval a hangos világsikerek után is. Karizmatikus
személyisége, mély önismerete és egészséges öniróniája soha nem hagyták
cserben.
Moore alakja gyakorlatilag
egybeforrt az arisztokratikus, elegáns angol világfi alakjával, holott ő maga
korántsem volt előkelő származású. Apja londoni rendőr, anyja háztartásbeli, az
életrajzból a nívós oktatási intézmények nevei is hiányoznak. Közvetlenül a
világháború után, tizennyolc évesen belép a hadseregbe és három évig szolgál,
sármos külsejét kihasználva később modellkedik. Innen csak egy apró lépés a
statisztálás, majd a második feleségét követve az ötvenes évek közepén
Amerikában köt ki, egyre komolyabb televíziós és filmes szerepeket vállalva.
Hagyományos színészi iskolát sohasem fejezett be és mikor egyszerre ajánlott
neki szerződést a Royal Shakespeare Company és a Metro-Goldwyn-Mayer, Moore
inkább az utóbbit választotta.
Az igazi áttörést jelentő
siker relatíve későn jön, harmincöt éves, amikor Simon Templar szerepe rátalál.
Az Angyal meghozza számára a
világhírt, a kezdetben még fekete-fehérben készülő sorozat hatvan országba jut
el és még a vasfüggöny sem állja útját. Ma már magyarázni kell, de a hatvanas
években még nyugaton sem volt hatalmas választék a különféle csatornák és
programok között, nemhogy Magyarországon. Az
Angyalt tényleg szinte mindenki nézte és a mai napig a brit televíziózás
egyik legsikeresebb produkciójának számít. Itthon valódi generációs élmény,
sokak számára egyet jelent „a” krimivel, Moore pedig valóságos fogalommá vált,
szigorúan Láng József hangján megszólalva.
Templar amolyan modern
Robin Hood, aki bűnözőktől lopott és a jó ügyért harcolt, látványos akciók,
véres összecsapások vagy hajmeresztő attrakciók nélkül. A sorozat egyik utolsó
epizódjában hősünk egy texasi olajmágnással Monte Carlo csillogó világában
kalandozik. Ebből születik aztán a Minden lében két kanál, az újabb
kirobbanó televíziós siker, ami egyedül a fő célnak tekintett Egyesült Államok
piacát nem tudta bevenni, így két tucat rész után végül törölték. Moore mégsem maradt
sokáig munka nélkül, hisz Lord Sinclair, az általa játszott előkelő playboy
tökéletes referenciául szolgált a felrázott vodka-martinit szopogató ügynökhöz.
A legendás szerepre a
színész már korábban esélyesnek számított, gyakorlatilag azóta, hogy Connery
1966-ban kijelentette, nem szeretné többször az MI6 kötelékében megmenteni a
világot. Három évvel később mégsem Moore, hanem az ausztrál George Lazenby
kapta meg a következő Bond-film, az Őfelsége titkosszolgálatában
főszerepét, majd 1971-ben maga Connery tért vissza. A skót színész e hatodik
alkalommal tapintható fásultsággal alakítja a nőfaló kémet, a Gyémántok az
örökkévalóságnak végére pedig úgy tűnhetett, maga a franchise is kifulladt.
Moore friss vért és energiát pumpált a figurába, amivel a sorozatot is újra
pályára állította.
A színésznek egyáltalán
nem volt könnyű dolga és nemcsak azért, mert a Connery nevével fémjelzett
eredeti recept menthetetlenül elhasználódott. A szokásos panelek és fordulatok
elkoptak, a hatvanas évek színpompás pezsgése után a jóval kiábrándultabb
hetvenes évek másfajta férfiideálra, eltérő játszmákra vágyott. Moore
vezetésével a 007-es ott folytatta, ahol Templar és Sinclair a kisebb képernyőn
abbahagyták. Az elegáns angol úriember az egzotikus kalandjai során ügyesen
fosztogatta a korszak divatos trendjeit, ártalmatlan tükörvilágokat kínálva a
valóságból menekülni vágyó közönségnek. A vietnami háborúval, terrorizmussal és
mindenféle krízisekkel súlyosbított hetvenes években Moore tévedhetetlenül
érzett rá arra, hogy a szórakozni vágyó nézők egy rajzfilmszerű,
megközelíthetőbb, minden helyzetben magabiztos és sérthetetlen hőst akarnak.
Roger Moore Bond-mércével
mérve kifejezetten későn debütált, az 1973-as Élni és élni hagyni forgatásakor
már negyvenöt éves, ráadásul teljesen más kisugárzással bírt, mint a nála
egyébként három évvel fiatalabb elődje. Moore habitusa alapvetően formálja át a
figurát, szuperkéme mindig kifogástalanul öltözött, hűvös és távolságtartó, aki
a testi kontaktus helyett a fölényesen cinikus megjegyzéseivel fegyverezi le a
nőket és az ellenfeleket. Az elkeseredett közelharc nála ugyanolyan
elképzelhetetlen, mint egy fürdőnadrágos tengerparti akció vagy egy félmeztelen
zuhany. Moore arisztokratikus unalommal tekint az előtte álló feladatokra, mintha
ez az egész kémkedés csak apró, ám annál kellemetlenebb mellékhatása lenne a fényűző
playboy-életmódnak.
A 007-es ügynök e könnyedebb,
gyakran egészen parodisztikus megközelítését már a kortárs kritika sem szerette
és a mai napig elkerülendő zsákutcaként emlegetik, holott Moore volt az, aki
évtizedekre bebiztosította a sorozat túlélését. Hiába az elmarasztaló hangok, a
közreműködésével készült Bond-filmek a pénztáraknál kiugróan sikeresek voltak
és a hektikusan változó műfaji környezetben is megállták a helyüket. Akár a
blaxploitation egzotikumát lefölözni próbáló Élni és élni hagyni, akár
az ázsiai harcművész-filmekre hajazó Az
aranypisztolyos férfi vagy a Holdkelte erőltetett űrhajós
küldetéseit nézzük, Moore karizmája még a leggyengébb forgatókönyveket is egyben
tudta tartani. Lazasága és finom önkritikája tökéletesen ellensúlyozta az egyre
erőltetettebb variációkat, hőse időről-időre összekacsintott a közönséggel. Nem
véletlen, hogy a hivatalos kánonban ő játszotta a legtöbbször a karaktert és ő volt
a legidősebb Bond is, amikor ötvenhét évesen utoljára a szuperkém bőrébe
bújhatott.
A népszerű szerep
nyomasztó árnya az ő karrierjére is rávetült, és a többi kollégájával
ellentétben végül soha nem tudott végleg megszabadulni attól a bizonyos
szmokingtól. A hetvenes-nyolcvanas években számos filmben feltűnik, de igazi
sikert csak akkor arat, ha a jól
bejáratott imázsát variálja. Különös sztár, proto-akcióhős és csípős humorú komikus
egyszerre, aki soha nem tartotta magát valódi színésznek. Az egyik mintaadó
kommandós túszmentés, az 1978-es Vadlibák
előkészületei során állítólag azt kérte, kevesebb közös szöveges jelenetet
írjanak neki, mert hogyan is játszhatna egy ligában az olyan nagyságokkal, mint
Richard Burton és Richard Harris.
A Bond-sablont nagy
örömmel karikírozta (Ágyúgolyó futam),
de soha nem próbált görcsösen kitörni a szép lassan rázáródó skatulyából. Mintha
csak sokat emlegetett védjegyével, a finoman szarkasztikus szemöldök-rántásával
nyugtázta volna, Moore méltósággal és egészséges humorral viselte a rá szabott szerepet.
Az 1985-ös Halálvágta után egyre
ritkábban állt a kamerák elé, Jean-Claude Van Damme híresen rossz filmjének (A kalandor) főgonosza után pedig csak
szívének kedves apróbb mellékszerepeket vállalt. Megtehette, hisz a hírnevét
ekkora már semmi nem kezdhette ki.
Ahogyan a pályafutása, úgy
Moore utánozhatatlan kisugárzása is sajátos ellentétekből áll össze és épp ez
teszi különlegessé a színész varázsát. Az általa játszott karakterek egyszerre
léhák és végtelenül tudatosak, hanyagok és precízek, férfiasságuk szinte aszexuális.
A hivalkodó camp és kifinomult elegancia gond nélkül megférnek egymás mellett,
a kifogástalan szabású zakón a tenger alá merülő autóban vagy a légpárnás
velencei gondolában sem keletkezhet gyűrődés. Bármit is játszott, Moore
egyszerre tűnt természetesnek és pimaszul önironikusnak, ezért soha nem
oldódott fel teljesen a szerepeiben. Ez tette naggyá és gátolta meg abban, hogy
teljesen más figurákat is hitelesen alakíthasson.
„Tinédzserként nagyon
bizonytalan voltam magamban, kitaláltam hát Roger Moore-t” – nyilatkozta tavaly
egy interjúban, hibátlanul ragadva meg, miként válhatott a hatvanas-hetvenes
évek egyik legnagyobb sztárjává, generációk kedvencévé és egy markáns hőstípus legfontosabb
szimbólumává. Moore talán ösztönösen talált rá a tökéletes imázsra, de a
karrierje során rendkívül tudatosan viszonyult hozzá, akár a kisebb képernyőn
vagy vásznon, fiktív igazságosztóként vagy a UNICEF jószolgálati nagyköveteként
dolgozott. Bár nyolcvankilenc évesen Sir Roger Moore örökre eltávozott, e
karizmatikus, mindig kedélyes alteregója réges-régen elnyerte a
halhatatlanságot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 6 |
|
|