A fanatizmus koraSzélső értékek a délszláv filmbenSevdahSzíjártó Imre
A puskaporos hordó metaforájával szokták jelezni az exjugoszláv régió lelkiállapotát: elég egy szikra, és a legszenvedélyesebb szélsőségek ébrednek fel a nyilvánosság tereiben. Goran Vojnović Migránsok raus! (Ćefuri raus!, 2013) című filmjében történik valami ilyesmi: a
Ljubljanában élő bosnyák fiú elviszi az apját a kosármeccsére – barátságos
ifjúsági találkozó, nem nagy ügy. A következő képsoron az apát láthatjuk, aki a
lelátón magából kikelve, teli torokból szidja az ellenfél játékosait és azok
felmenőit. A film nagyon sok híradásból ismerős élethelyzetet vázol fel: a
gazdag országban – esetünkben Szlovéniában – élő bevándorlók gyerekeit
külvárosok lakótelepeinek bandái nevelik, amelyek tagjaiban egyre sűrűsödik a
kisemmizettség, a másodrendűség érzése. A tizenéves fiúk önazonosságának
meghatározó eleme a kosárcsapaton kívül az a néhány hang és betű, ami a saját
nyelvükben megvan, a szlovénből azonban hiányzik – a ć-vel és a đ-vel
kapcsolatos nemzeti büszkeségük ugyancsak egy frusztrációk begyűjtésére
alkalmas jelenetben horgad fel, rendőri igazoltatás során. A társadalmi
csoportok közötti, kölcsönösen táplált előítéletek sztereotípiákba rendeződnek:
a muzulmán idegenben sem bír magával, a német (gúnyneve ‘sváb’) legnagyobb
baja, hogy szelektíven gyűjtse a szemetet, a szlovén (ha meg akarják sérteni: ‘Janez’)
nehézfejű fajta. A főszereplőt aztán az apja visszaküldi egy kis hazai levegőt
szívni egy reménytelen Szarajevó-környéki kisvárosba, ahol a Ljubljanában
lemigránsozott (a címben szereplő ‘ćefur’) fiú szlovénül válaszol egy
járókelőnek – kész van a robbanóképes identitászavar. Vojnović filmje
ugyanakkor csupán felvillantja a szélsőséges nézetek kialakulásának pályáit, és
megtorpan ezek végiggondolása előtt. A háttérben az önállósodás utáni szlovén
film általános visszafogottsága állhat, a szlovén film ugyanis az elmúlt
mintegy két és fél évtizedben tartózkodott a frontális társadalomkritikától.
A délszláv térség filmjei azonban
rendkívül radikális hangnemben is képesek megszólalni. A Szerb film (Srđan Spasojević, 2010) és a Mladen Đorđević rendezte A Pornó
banda élete és halála (®ivot i smrt
Porno bande, 2009) ugyan független produkciók, ilyenként tehát nem kötik
őket a fősodor illemszabályai, de nézettségükkel és széleskörű visszhangjukkal
beleilleszkedtek a szerb közbeszédbe. A két film közül a második a durvább,
amennyiben azt mutatja meg, hogy a társadalomból kivonuló színházi csoport
tagjai nem tudnak olyan, a közösség bajaira rámutató akciót kitalálni, amelynek
létező párhuzama ne lenne meg a hivatalos, törvényes, legális politikai
életben. „Pornó, erőszak és politika, minden jöhet” mondja a társulat tagjainak
a producerük. A Pornó banda… és a Szerb film
lázálma tehát a kegyetlen szarkazmusban mutat rokonságot: a filmek tanúsága
szerint a délszláv háború szörnyűségei után nehéz visszafogottan beszélni, a
mai társadalomról csakis az őrület hangján lehet érvényes képet nyújtani. A
filmek megszállott szereplői ebben az értelemben a tapasztalati világból
vétettek, ám ugyanakkor a közeg kegyetlen karikatúráját nyújtják.
Ebben a poszttraumás helyzetekben
játszódó filmekről szóló áttekintésben nehéz fogalmilag elválasztani a
fanatikus, a környezetükre kifejezetten veszélyes szereplőket azoktól, akik
lélektani arculatukat a háború időszakában kezdték építeni, majd végigélték az
események feldolgozásának megpróbáltatásait – szenvedélyeiket a filmek
dramaturgiailag gondosan indokolják. Ilyenformán tehát a szélsőséges indulatok
szinte valamennyi mai délszláv filmben jelen vannak, a kérdés az, hogy ezek az
indulatok miként szolgálják a megtisztulás és a megbékélés rendkívül fájdalmas
folyamatait, illetve menyiben keltenek újabb kirekesztést és ellenségeskedést.
Nagyon erős vonulatot képeznek
azok a filmek, amelyeket „női filmeknek” szoktak nevezni abban az értelemben,
hogy sokat szenvedett asszonyokat állítanak a középpontba. A Hó (Snijeg,
2008) annak az Aida Begićnek a munkája, aki nőként és magánemberként sokat tesz
a férfielvű bosnyák társadalom gondolkodásának alakításáért és a muzulmán nők
társadalmi szerepeinek modernizálásáért. A Hó
és társai – egyebek között az itt részletesen nem elemzett harmadik Begić-film,
a Szarajevó gyermekei (Djeca, 2013) – pontosan ezt a kérdést
járják körbe: milyen feladatok várnak egy hitét gondosan őrző muzulmán nőre a közösségben.
A közvetlenül a háború után játszódó filmben egy vázlatosan megrajzolt idős imámon,
egy szótlan kisfiún, egy átutazó teherautósofőrön és két sanda ingatlanügynökön
kívül nincsenek férfiak. Utóbbiakat a falut irányító nők az alapján
azonosítják, hogy milyen nemzetiségűek, és ha egyikük szerb, vajon mit csinált
a háború alatt. Világosan kirajzolódik a film irányultsága: a falu élén egy
olyan nő áll, aki a fiatalabbak korosztályából egyedüliként visel fejkendőt. „Milyen
szépen éltünk valaha” – fogalmazza meg egyikük, ugyanakkor kiteljesedik ennek a
női minitársadalomnak a túlélési stratégiája is: ahogy ők mondják, „fél Boszniát”,
majd „fél Németországot” akarják etetni azokkal az élelmiszerekkel, amelyeket
fáradságos munkával tesznek el gondosan számontartott befőttesüvegekbe. Aida
Begićnél tehát a nők ugyan többnyire külföldre igyekeznének, mégis a vallás
közösségmegtartó szerepére helyeződik a hangsúly. Nyugat-Boszniában játszódik a
horvát-szlovén-bosnyák koprodukcióban készült Halima útja (Halimin put,
2012). Arsen Anton Ostojić filmje 1977-től 2000-ig követ végig egy
pravoszláv-muzulmán ellentétektől meghatározott szerelmi történetet, amelynek
egyik hősnője szerb fiútól vár gyereket, ami a helyiek megítélése szerint
sokkal rosszabb, mintha nős férfit szeretne. A filmben a görög tragédiák
erejével csap össze a vallási alapozású szélsőségesség és a megbékélés vágya. Az
előbbit az a szerb fiatalember képviseli, akinek a bűne tehát az, hogy muzulmán
(ahogy a helyiek mondják: ‘török’) lányt akar hozni a házhoz, de a háborúban az
övéi szörnyű gyilkosságokra kényszerítik, az utóbbit pedig a címszereplő Halima
és sorstársnői, ugyanis a céljuk a tisztességes búcsú a mindkét oldalon elesett
áldozatoktól. Ezek a nők tehát nehezen szabadulnak a háború során
felszaporodott gyűlöleteiktől, tulajdonképpen az egész életük rámegy arra, hogy
kihordják a megbékélést azokkal, akikkel egykor közös faluban laktak. Jasmila
®banić Azoknak, akik nem tudnak beszélni
(Za one koji ne mogu da govore, 2013)
című, kissé publicisztikus alkotása ezt a gyászmunkát egy külsőnek nevezhető,
de továbbra is női szemponttal kísérli meg végigvinni: egy ausztrál utazó,
miközben Ivo Andrić Híd a Drinán című
regényének helyszíneit keresi, egy koncentrációs tábor nyomait találja meg a
szó fizikai és lelki értelmében egyaránt.
A másokkal, értsd gyengébbekkel
szembeni bánásmód dolga ugyanakkor a szereplők és a történések szatirikus
elrajzolására épülő filmekben is megjelenhet. Ilyen Srđan Dragojević Pride-ja (Parada, 2011) és Jasmila ®banić Szerelemszigete
(Ostrvo ljubavi, 2014). Az előbbi
film kétségtelenül sokkal sikeresebb a posztjugoszláv viszonyok ábrázolásában,
ugyanis azt mutatja meg a maga Kusturicától örökölt túlzásaival, hogy a háborús
szembenállás vagy éppen fegyverbarátság miként simítható el illetve miként
menthető át a békés viszonyok között – amelyeket persze viszonylagosan kell
érteni, hiszen a valahai háborús fanatizmus könnyen tevődik át a
futballszurkolók közé vagy a melegellenes hordák tagjainak sorába.
A fenti és a továbbiakban
említésre kerülő jelentős filmek mellett a középszer is felmutatja a maga
fájdalmas történeteit. A Halima útjához
hasonlóan sok szenvedést megélt Bihać környékén játszódik a Krajinából jöttem… (Ja sam iz Krajine zemlje kestena, 2013). Rendezőjéről, Jasmin
Durakovićról még lesz szó, munkái között említsük meg a 2006-os Nafakát. A maga önazonosságát a bosnyák krajinai
gesztenyékkel összekötő főhős és társai ugyan nem kifejezetten szélsőségesek,
de életük dolgainak magyarázatát folyamatosan a múlt sérelmeiben vélik
megtalálni, és ezek rendre vallási alapozásúak. Ugyancsak beszélünk még arról,
hogy a valahai Jugoszláviából származó emigránsok miként cipelik múltjukat új
hazájukba, majd hazatéréseik során újra haza. Nemcsak nyugalomra vágyó, jóravaló
gastarbeiterekről van szó – mint Srđan Golubović Templom a dombon (Krugovi,
2013) című filmjében – hanem a halál torkából menekülőkről is, ahogy arról Dino
Mustafić 2003-as Remake-je beszél. A
film főhősét úgy engedik ki a fogolytáborból, hogy egy papír aláírásával lemond
minden vagyonáról, azaz tulajdonképpen a visszatérés lehetőségéről. A Remake több más filmmel együtt alapozta
meg a háborús Szarajevó ábrázolását: a várost a környező dombokról viszonylag
könnyen lehetett tűz alatt tartani – lásd még például Jasmila ®banić 2006-os Szerelmem, Szarajevóját (az eredeti
címében szereplő Grbavica egy városrész elnevezése).
Három
filmet érdemes közelebbről szemügyre venni, közülük kettő különösen erősen
tematizálja a fanatizmus illetve a fanatizálódás jelenségét. Jasmila ®banić Útonja (Na putu, 2010) az eddigi filmektől eltérően a rendezett
középosztály képviselőit állítja a középpontba: a főszereplő pár nőtagja
utaskísérő, a férje pedig repülőtéri alkalmazott. Utóbbi folyamatos közeledését
a vallási szélsőségesek felé a film több szálon indokolja, valamennyi motívum
beleilleszkedik a kortárs Bosznia problémái közé. Talán indokolt ezeket
sorravenni, hiszen az Úton ugyan a
kisrealizmus eszközeit használja, de a segítségükkel mégis valamiféle
társadalmi panoráma rajzolódik ki. Amar nézeteinek alapja a nyugati és a
bosnyák értékrend szembeállítása, ahova egyre radikálisabban helyezi bele
Lunát, a feleségét. Ahogy mondja, a nyugati nőket csak a karrier érdekli, ami
ugye a válások nagy számában üt vissza, a bosnyák nőknek viszont szülniük kell
részben azért, mert sokan elestek a háborúban, részben pedig azért, mert az
immár békés országnak harcosokra van szüksége. A muzulmánokat ért genocídium –
kétségtelen, hogy a délszláv háborút ők szenvedték meg a legjobban – okát Amar
a közösség erkölcseinek megromlásában jelöli meg, azaz a háborús pusztítás
szerinte tulajdonképpen isteni büntetés volt. A vahabita mozgalomhoz csatlakozó
férfi eszméit fokozatosan építi be a hétköznapokba, a film vége felé például
ugyanúgy nem fog kezet nőkkel, ahogy az a régi barátja sem, akinek a hatása alá
kerül. A film ugyanakkor megmutatja azt is, ahogy a vallásos közösség vezetői
visszaélnek a hatalmukkal: Luna veszi észre, amint a régi barát második
feleségül egy kiskorú lányt választ. A főszereplők házassága és egész élete
teljes válságba kerül, ami megmutatja a szélsőséges nézetek pusztító mivoltát. „Szerencsére
nincsen pénzünk újabb háborúkra” – összegzi keserűen Luna annak az országnak a
helyzetét, amelynek bizonyos polgárai egyszerű képletekben állítják szembe
istenük törvényeit az emberiekkel.
Jasmin
Duraković Ballada Karimért (Sevdah za Karima, 2010) ugyancsak a
háború utáni Szarajevóban játszódik, főhőse ugyancsak egy radikalizálódó
fiatalember. Karim előéletéről többet tudunk meg, mint az Úton főhősének előéletéről: a szüleit elvesztette egy balesetben, a
fél lábát le kellett vágni egy akna okozta sérülés miatt. A háborúban szerzett
lelki sérüléseit igyekszik kezelni azzal, hogy beáll egy aknaszedő csoportba, amelynek
tagjaival együtt immár a béke körülményei között kell naponta szembenéznie a
halálos veszéllyel. A háborús traumákat átélt fiú nehezen küzd meg az
emlékeivel, és nehezen tud visszailleszkedni a huszonévesek hétköznapjaiba.
Aknaszedő bajtársaival együtt jelentkezik egy Irakba induló különítménybe, de
előbb át kell esniük a felvételi elbeszélgetésen, ahol eszméi különösen élesen
rajzolódnak ki: a demokratikusnak mondott berendezkedést hazugságnak mondja, az
egyetlen legitim törvényként az isteni törvényeket ismeri el maga fölött. A
vizsgán így a fiú természetesen nem felel meg, mindezek hatására valamikori
harcostársával elkezdenek alkudozni a háború idején elásott, és évekig
rejtegetett fegyvereik sorsával kapcsolatban. A Ballada Karimért és az Úton
főhőse tehát tulajdonképpen hasonló pályát jár be: a sokfajta válság által
sújtott Bosznia és Hercegovina társadalmának értékzavarai tükröződnek a
sorsukban. Duraković filmje a sevdah
kifejezéskészletét játszatja rá szereplőinek ábrázolására, így a film valamiféle
siratóének egy helyét nem találó lélek fölött. „A sevdah szerelem, a sevdah
fájdalom, a sevdah vágyakozás, a sevdah csillapíthatatlan szenvedély” –
határozza meg a főszereplő ennek a balkáni balladának a lényegét. A filmben szívbemarkolóan
felhangzó sevdah tehát egy eredendően rendes fiúról szól, akinek a Vrdartól a
Triglavig húzódó valahai ország illetve törékeny utódai nem képesek felkínálni
az értelmes élet nyugalmát.
A már említett Templom a dombon színhelye Délkelet-Bosznia,
a bosnyák-montenegrói-horvát hármashatárnál fekvő Trebinje. Golubović filmje
azt a kettős idősík-szerkezetet használja, amelyet a Halima útja vagy mások – ezzel az időkezelési fogással és a vele
együttjáró földrajzi váltással oldják meg a filmek az egykor és most
szembesítését, azaz így teremtik meg a kiinduló helyzet és a következmények
közötti kapcsolatot. Lenyűgöző a filmvalóság: a kisváros egyik központi helyén
ma is azonosítható az az újságosbódé, amelynek muzulmán tulajdonosát az amúgy
fikciós történetben egy szabadságos katona megpróbálja megvédeni a saját szerb
fegyvertársaitól. Mindez 1993-ban történik, majd a film meséje szerint tizenkét
évvel később követhetjük nyomon a még mindig izzó indulatokat, amelyek egyes
szereplőknél pusztító fanatizmusban, másoknál metaforikusan is értelmezhető
templomépítő szenvedélyben, ismét másoknál elfojtásban jelentkeznek. A 2000-es
évek közepén játszódó második idősíkban megjelennek ugyanakkor a megbékélés
körei is (a film eredeti címe Körök):
az egyik gyilkos fia és az áldozat apja összebarátkoznak a pravoszláv templom
építése közben, az áldozat apja és az immár Németországban élő muzulmán
trafikos rendszeresen beszélnek telefonon, illetve a gyilkosok egyike és az
áldozat barátja megvívja a maga kegyetlen utóvédharcát személyes meggyőződésük
védelmében. A sokfelé osztott igazság méltó emlékműve lehetne, ha az utazó a Trebinje
környéki dombokon valóban megtalálhatná azt a templomot, amelyet ezek a szótlan
filmbeli férfiak építenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8 |
|
|