KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy hét Marilynnel

Tüske Zsuzsanna

My Week with Marilyn – amerikai, 2011. Rendezte: Simon Curtis. Írta: Colin Clark művéből Adrian Hodges. Kép: Ben Smithard. Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: Michelle Williams (Marilyn), Eddie Redmayne (Colin), Kenneth Branagh (Olivier), Julia Ormond (Vivian), Emma Watson (Lucy). Gyártó: The Weinstein Company / BBC. Forgalmazó: Forum Hungary. Feliratos. 101 perc.

Ha fiatalon bekövetkezett haláluk révén a tökéletesség ikon-létébe dermedt hús-vér sztárok filmes utóéletéről van szó, Marilyn Monroe azon örökérvényű legendák közé tartozik, akik ötven év távlatában is képesek megőrizni szent státuszukat. A Monroe-jelenség természetesen nem csupán az ajándékboltok csetreszkollekcióiban él tovább a giccspolcokon: mai napig számos filmes alkotó hívja segítségül az éppen aktuális Marilyn-hasonmást a szellem befogására, több-kevesebb sikerrel.

A szeánsz apropója ezúttal egy önéletrajzi ihletésű, egyben filmtörténeti szempontból dokumentum értékű alkotás, Colin Clark önéletrajzi könyve, amely A herceg és a kóristalány 1956-os forgatásának, a kulisszák mögött zajló szakmai és érzelmi viharoknak, valamint Monroe sokadik összeomlásának krónikája. A történet középpontjában a friss diplomás Colin Clark áll, aki minden talpraesettségét bevetve asszisztensként kerül a Laurence Olivier rendezésében és főszereplésével készülő, londoni komédia forgatására: majd egy romantikus megszédülés kapcsán alkalma nyílik olyan oldaláról is megismerni a film női sztárját, amelyet csak kevesen láthattak.

Simon Curtis filmje hasonló, civil-sztár párosítást követő elődeivel (Érzelmek tengerén, Én és Orson Welles) azonos módon nem a vászonlegendát, hanem a fiatal fiút teszi meg főhőssé, találkozásukat pedig afféle coming-of-age történetté formálja. A cselekmény eleve nem kecsegtet váratlan meglepetésekkel, így az élvezeti értéket inkább a képi és zenei elemekből finom érzékkel felépített nosztalgia hangulat, a különleges „werkfilm-hatás”, valamint az alakítások adják. Ugyan szakmai tekintetben Michelle Williams ezúttal is bebizonyítja, hogy messze került a régi haveri körtől, azonban minden idealizáló glamúrfény és ondolálás kevésnek bizonyul ahhoz, hogy Williams tanyasi báját az amúgy is megfoghatatlan Monroe-esszenciává párolja – így a végeredménnyel valószínűleg mégsem az örökéletű ikon hívei, inkább a tinisorozatok rajongói járnak jól.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11020