KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az ördög benned lakozik

Alföldi Nóra

The Devil Inside – amerikai, 2012. Rendezte: William Brent Bell. Írta: Matthew Peterman. Kép: Gonzalo Amat. Zene: Brett Detar és Ben Romans. Szereplők: Fernanda Andrade (Isabella), Simon Quarterman (Rawlins), Evan Helmuth (Keane), Ionut Grama (Michael). Gyártó: Insurge Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 83 perc.

A képalkotás rég nem a kiválasztottak privilégiuma, média-közhely, hogy a könnyű, megfizethető, varázslatok nélkül használható technológiának hála, bárki bármilyen képet csinálhat, manipulálhat és közzétehet – érvényes ez a mozgóképre, filmgyártásra is. Az amatőrizmus üde aranykorában a mozit érték ugyan változások, az áldokumentarizmus a történetmesélési technikákra azonban csak felületi szinten hatott. Az egyik kezükben zsebkamerát, másikban mikrofont lobogtató alkotók főként az olyan zsánerekben találták hasznosnak az olcsócskának tetsző formát, amelyeknél a zsigeri élvezetet a hiteles(nek tűnő) képek fokozzák. A horror tehát nyert, 2007-2009 körül úton-útfélen „talált anyagokba” botlott a mélázó mozibajáró. 2012 legfrissebb anyagában az archiválási szándék mögé burkolózó fiatalok mindenféle ördögűzős csúnyaságot dokumentálnak, méghozzá a szörnytipológiának megfelelő felhozatallal: láthatunk tehát hörgő, vérző, káromkodó, csúf bőrrel megátkozott, ágyhoz kötözött, tébolyult hölgyeket, és latinul hadováló papokat.

Az ördög benned lakozik „point-of-view” társaival ellentétben nem igazán talál indokot formájára, azt leszámítva, hogy az ördögűzések dokumentálását az egyház tiltja. Az izgalomfaktort tehát fokozza az, hogy a kamerát rázó, illetve az előtte parádézó főhősök csupa, bűnös, illegális dolgokat tesznek, mindennek tetejébe az űzött démonok mindig új gazdatesteket keresnek és találnak. Tisztességesen csorog tehát a hányás, szivárog az okkult miszticizmus, életlen a kép, és a brutálisan rossz hangminőséggel kiválóan rezonálnak az embertelen sikolyok. Minden úgy áll vagy tekeredik, ahogy kell. Kár, hogy a trendet, amelyben készült, mára elhagyta a lélek és már nosztalgiázni sem tér vissza bele, így a film pontosan olyan hangulatot áraszt, mint egynyári sláger, két év távlatából újrahallgatva: nosztalgiának még kevés, manírjai miatt viszont erősen mosolyogtató.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11013