KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Nagy Sándor, a hódító

Géczi Zoltán

Alexander the Great – amerikai–spanyol, 1956. Rendezte: Robert Rossen. Szereplők: Richard Burton, Fredric March, Claire Bloom. Forgalmazó: Fantasy Film. 135 perc.

Robert Rossen a kritikai és kereskedelmi szempontból egyaránt kiemelkedően sikeres A király összes embere után kezdett el dolgozni a Nagy Sándor élét bemutató eposzon, de politikai okokból, az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság zaklatása miatt csak 1956-ban tudta tető alá hozni az élete főművének szánt filmet. A rendező-forgatókönyvíró a kor egyik legnagyobb sztárját, Richard Burtont nyerte meg a címszerepre, a kamera mögé Robert Kraskert szerződtette, s miután meglehetősen tágas költségvetés felett diszponált, a csatajelenetekhez szükséges statisztasereget is képes volt kiállítani. A filmet blockbusternek szánta a stúdió, így a főszereplő karakterét nem terhelték kényelmetlen ambivalenciákkal, a történelmi hitelesség helyett a látvány vált súlyponti elemmé. A dialógusok mindvégig csiszoltak és mívesek, s bár helyenként túlzottan is fellengzős a film nyelvezete, a grandiózus díszletek és tömegjelenetek a digitális filmcsinálás korában már értelmetlenül nagyvonalú gesztusnak számítanak, ezáltal önmagukban is csábító értéket képviselnek. Rossen kompromisszumoktól mentes szuperprodukciót forgatott (a kép technicolor, a hang pedig négysávos sztereó), de a producerek mintegy 50 percet kivágtak a forgalmazásba küldött kópiából, s miután az anyag elveszett, a közönség csak csonkolt formában ismerheti a mozit. A szandálos–kardozós zsáner szabályainak megfelelően mozgalmas cselekmény a kurtítás ellenére is kompakt és kerek, nincsenek elveszett karakterek és dramaturgiailag előkészítetlen események, de az eredeti játékidő közel egyharmadát kitevő vágás lehetetlenné teszi a film objektív elbírálását – ezáltal A Nagy Sándor, a hódító egy kiemelkedő életművet felépített rendező mai szemmel nézve is élvezhető, eposzi méretű szakmai kudarcaként vonult be Hollywood történelmébe.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11004