KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tirannoszaurusz

Nevelős Zoltán

Tyrannosaur – brit, 2011. Rendezte és írta: Paddy Considine. Kép: Eric Wilson. Zene: Dan Baker és Chris Baldwin. Szereplők: Peter Mullan (Joseph), Olivia Colman (Hannah), Eddie Marsan (James), Ned Dennehey (Tommy). Gyártó: Warp X / Inflammable Films. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 91 perc.

Nem őslények, csak ősi indulatok játsszák a főszerepet Paddy Considine filmjében. Peter Mullan egy lecsúszott, idősödő férfit alakít, aki szélsőséges erőszakkitörésekkel reagál a külvilág negatív hatásaira, legyen szó kocsmabeli szóváltásról vagy akár jogos rendreutasításról. Saját kutyáját is képes agyonütni esztelen dührohamában, aztán lassan kiderül, hogy Joseph-nek valaha jobb élete volt, és valaha jobb ember is volt, miközben összeszedi maradék lelki erejét, hogy megzabolázza a benne dúló haragot, és helyreállítsa élete emberi méltóságát. Ehhez a kulcsot egy véletlen találkozás hozza meg egy keresztény jótékonysági bolt eladójával, Hannah-val, aki a megbocsájtás és az ima rutinszerű gyakorlatain keresztül nyitja meg azt az utat, amely jóval messzebb és sokkal veszélyesebb területekre viszi kettejüket, mint amire számítani lehet. A helyszín az észak-angliai Leeds külvárosa, munkásosztálybeli – azaz inkább munkanélküli – miliő, reménytelen ború és szürkeség, az artikulálatlan üvöltözés és a néma, véraláfutásos arcok világa. Mullan mellett Olivia Colman és Eddie Marsan nyújtanak dermesztően hiteles alakításokat a hétköznapi erőszak árnyékában élő emberekről.

A negyven alatti generáció egyik legfontosabb angol színészének számító Considine első rendezői nagyjátékfilmje könnyen betájolható a brit filmtérképen. A Tirannoszaurusz témájával, realizmusával és karakterközpontúságával is olyan színészrendezők munkáinak sorába illeszkedik, mint Gary Oldman Éhkopponja, Tim Roth Hadszíntere vagy éppen Peter Mullan Árvákja, ugyanakkor Ken Loach társadalomábrázolása is visszaköszön, legkonkrétabban a Nevem: Joe-n keresztül, amelyben Peter Mullan hasonló figurát alakított, mint itt. Mindezek a hatások azonban csak a megformálás módját illetik, a téma gyökere Considine mélységesen személyes gondolatában rejlik: édesapja indulatos jellemét akarta megérteni e történet által, amelyet először 2007-ben készült rövidfilmjében, a többszörös díjnyertes Dog Altogetherben fogalmazott meg szintén Mullan és Colman közreműködésével. A Tirannoszaurusz e történetet bővíti-folytatja, megváltástörténetet fogalmazva a háztáji erőszak különböző változatainak tablóján keresztül. Ennek talán legdurvább, már-már látomásszerű, a realizmuson túlmutató részletei azok az epizódok, amelyek a harci kutyával fenyegetőző, félmeztelenül üvöltő szomszéddal kapcsolatosak, és amelyekben végül a szerző kutyametaforája is teljes kört ír le.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11018