KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/május
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: Álombrigádtól Angyali üdvözletig Beszélgetés Jeles Andrással
• Pauló-Varga Ákos: Előítélet-spirál Császi Ádám: Háromezer számozott darab
• Bazsányi Sándor: Saját nyelv? Kárpáti György Mór: Saját erdő
• Varga Zoltán: Közönségből közösség Beszélgetés Bárdos Ferenc filmklub-vezetővel
REBELLIS RENDEZŐK
• Lénárt András: Az utolsó spanyol bástya Carlos Saura (1932 – 2023)
• Gervai András: Amerika felfedezése Michael Moore, a „provokátor”
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: Ajtók szabad terekbe Nick Sousanis: Unflattening
A ZSÁNER TÜKRÉBEN
• Rudas Dóra: A fantázia elidegeníthetetlensége LMBT a kortárs rajzfilmekben
• Benke Attila: Ördög bújt beléjük Kortárs amerikai démonhorrorok
• Huber Zoltán: Tükörjátékok Hasonmás-filmek
VIDEÓJÁTÉK
• Beregi Tamás: Márió és a varázslók D&D és Super Mario adaptációk
• Mosolygó Miklós: Kamera által pixelesen A videójáték-adaptációk története – 1. rész
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kiss Dalma: Keserédes nosztalgia Joan Micklin Silver
FESZTIVÁL
• Gyürke Kata: A hétköznapok misztériuma Berlin
• Boronyák Rita: Az észt álom Észt Hét 2023
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Néma jéghegyek A filmrestaurálás kihívásai
FILM + ZENE
• Schubert Gusztáv: Zseni a futószalagnál Két könyv Rózsa Miklósról
• Déri Zsolt: Hatról az ötre Scott Neustadter és Michael H. Weber: Daisy Jones & The Six
KRITIKA
• Varró Attila: Öntudatfilm Ari Aster: Amitől félünk
• Kránicz Bence: A Paradicsom fantomja Albert Serra: Pacifiction
• Baski Sándor: Ahogy azt a kaszkadőr elképzeli Chad Stahelski: John Wick: 4. felvonás
• Navarrai Mészáros Márton: Érzelmek iskolája Szövényi-Lux Balázs: Az első kettő
MOZI
• Varró Attila: Suzume
• Csomán Sándor: Rubikon – A Föld végnapjai
• Kiss Dalma: Mások gyerekei
• Gyöngyösi Lilla: Egy boldog ember
• Alföldi Nóra: Rodeó
• Kovács Patrik: A szörny
• Kovács Kata: A konyhafőnök
• Bárány Bence: Shazam! Az istenek haragja
• Rudas Dóra: Renfield
• Buzsik Krisztina: Szupercella
• Kolozsi László: A nemzet aranyai
• Huber Zoltán: Air
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Oldalak egy képregényből
• Tüske Zsuzsanna: A bostoni fojtogató
• Herczeg Zsófia: Marcel The Shell With Shoes On
• Rudas Dóra: A teszt
• Kiss Dalma: Sweetie
• Vajda Judit: Boldogság
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Két magyar road comic

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Air

Huber Zoltán


Air – amerikai, 2023. Rendezte: Ben Affleck. Írta: Alex Convery. Kép: Robert Richardson. Szereplők: Matt Damon (Sonny), Ben Affleck (Phil), Jason Bateman (Robby), Marlon Wayans (George). Gyártó: Skydance Sports / Mandalay Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 112 perc.

 

A moziba járók átlagéletkora vészesen emelkedik, amit a geronto-komédiák burjánzása mellett a középkorú férfiak lelkét ápoló tömegfilmek felfutása is jelez. A kosárlegenda Michael Jordan és a nagy amerikai cipőgyár ikonikus együttműködése nyilván túlmutat a szimpla bevételi eredményeken, a Ben Affleck vezette stáb mindezt sima alibinek használja, hogy néhány pocakos céges katonát az egekbe emelhessen. Hőseink munkájuknak élő késő negyvenes arcok, akik a tökükre hallgatnak, kockáztatnak és a cégük végül milliárdokat kaszálhat. Ma pontosan ők szorulnak a partvonalra, a megidézett mentalitás pedig egyenesen ciki, ám a nyolcvanas évek reagani Amerikájában még ők az ideál, ők a fogyasztói kapitalizmus alappillérei. A film imponálóan nyíltan sírja vissza a régi szép időket, a nagydumás ügynököt, a piszoárnál megbeszélt marketingtervet, a hétvégi túlórát, a kéretlen nyomulást, a sorsdöntő pitchet.

A nagy trükk persze az, hogy a nosztalgikus simogatót Affleckék egy fontosnak látszó társadalmi üzenetbe passzírozzák és képesek elhitetni, többről van itt szó, mint egy túlárazott edzőcipő minél hatékonyabb eladásáról. Ennyiben tehát azt teszik, amit a cég marketingesei, és azt is a javukra kell írni, a megvalósítás szinte hibátlan. Affleck rendezése friss és energikus, a színészgárda remekel és az üdvtörténet is magával ragadóan csavarodik, ami után az ember szívesebben állna be egy óriáscéghez reklámosnak. Biztosan akadnak persze a közönség soraiban, akiknek az Air Jordan csukák valóban jelentenek valamit és azt is jó tudni, a kölcsönösen megkeresett százmilliárdokból egy cseppnyi jutott a hátrányos helyzetűeknek, de mindez aktualizáló máz csupán. A film esszenciáját sokkal inkább az ragadja meg, hogy főhőse nem az arctalan mellékfigurává lefokozott Jordan, hanem a magányosan élő pufók sportmarketinges, aki határozott nemet mond a mozgásra.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15817