KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/május
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: Álombrigádtól Angyali üdvözletig Beszélgetés Jeles Andrással
• Pauló-Varga Ákos: Előítélet-spirál Császi Ádám: Háromezer számozott darab
• Bazsányi Sándor: Saját nyelv? Kárpáti György Mór: Saját erdő
• Varga Zoltán: Közönségből közösség Beszélgetés Bárdos Ferenc filmklub-vezetővel
REBELLIS RENDEZŐK
• Lénárt András: Az utolsó spanyol bástya Carlos Saura (1932 – 2023)
• Gervai András: Amerika felfedezése Michael Moore, a „provokátor”
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: Ajtók szabad terekbe Nick Sousanis: Unflattening
A ZSÁNER TÜKRÉBEN
• Rudas Dóra: A fantázia elidegeníthetetlensége LMBT a kortárs rajzfilmekben
• Benke Attila: Ördög bújt beléjük Kortárs amerikai démonhorrorok
• Huber Zoltán: Tükörjátékok Hasonmás-filmek
VIDEÓJÁTÉK
• Beregi Tamás: Márió és a varázslók D&D és Super Mario adaptációk
• Mosolygó Miklós: Kamera által pixelesen A videójáték-adaptációk története – 1. rész
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kiss Dalma: Keserédes nosztalgia Joan Micklin Silver
FESZTIVÁL
• Gyürke Kata: A hétköznapok misztériuma Berlin
• Boronyák Rita: Az észt álom Észt Hét 2023
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Néma jéghegyek A filmrestaurálás kihívásai
FILM + ZENE
• Schubert Gusztáv: Zseni a futószalagnál Két könyv Rózsa Miklósról
• Déri Zsolt: Hatról az ötre Scott Neustadter és Michael H. Weber: Daisy Jones & The Six
KRITIKA
• Varró Attila: Öntudatfilm Ari Aster: Amitől félünk
• Kránicz Bence: A Paradicsom fantomja Albert Serra: Pacifiction
• Baski Sándor: Ahogy azt a kaszkadőr elképzeli Chad Stahelski: John Wick: 4. felvonás
• Navarrai Mészáros Márton: Érzelmek iskolája Szövényi-Lux Balázs: Az első kettő
MOZI
• Varró Attila: Suzume
• Csomán Sándor: Rubikon – A Föld végnapjai
• Kiss Dalma: Mások gyerekei
• Gyöngyösi Lilla: Egy boldog ember
• Alföldi Nóra: Rodeó
• Kovács Patrik: A szörny
• Kovács Kata: A konyhafőnök
• Bárány Bence: Shazam! Az istenek haragja
• Rudas Dóra: Renfield
• Buzsik Krisztina: Szupercella
• Kolozsi László: A nemzet aranyai
• Huber Zoltán: Air
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Oldalak egy képregényből
• Tüske Zsuzsanna: A bostoni fojtogató
• Herczeg Zsófia: Marcel The Shell With Shoes On
• Rudas Dóra: A teszt
• Kiss Dalma: Sweetie
• Vajda Judit: Boldogság
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Két magyar road comic

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szupercella

Buzsik Krisztina


Supercell – amerikai, 2023. rendezte: Herbert James Winterstern. Írta: Anna Elizabeth James és Herbert James Winterstern. Kép: Andrew Jeric. Zene: Corey Wallace. Szereplők: Daniel Diemer (William), Skeet Ulrich (Roy), Anne Heche (Quinn), Alec Baldwin (Zane), Jordan Kristine Seamón (Harper). Gyártó: Thomasville Pictures / Bay Point Media. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 100 perc.

 

Viharvadásznak lenni egyet jelent a ritkán látható égi csodák megtapasztalásával, de a Damoklész kardjaként lebegő veszéllyel is folyton számolni kell. William elhunyt apja nyomdokaiba lépve tornádók és szupercellák után kutat a régi, a tudományra épülő családi vállalkozásukból vásári mutatványt faragó nagybátyjával és annak főnökével. A Szupercella első látásra egy nosztalgikus, ezredfordulós blockbusterekre hajazó katasztrófafilmnek tűnik, azonban több más zsánerelemet alkalmaz: egyfelől a procedurális sorozatokhoz hasonlóan bemutatja egy rendhagyó szakma működését, másfelől a felnövéstörténetek eszköztárából merítve kihangsúlyozza a főszereplő vágyát, hogy munkája mentén jobban megismerje néhai apját, ezen keresztül családi drámaként is értelmezhető. A tavaly tragikus balesetben elhunyt Anne Heche kiválóan alakítja a Williamet védelmező anyát és a kutatóból takarítónővé degradált értelmiségi nőt, méltóságteljes játéka feltűnően kiemeli őt a többi színész közül.

A film kisköltségvetésű alkotásként tisztában van a maga korlátaival, vizualitásában nem is akarja a hasonló motívumokkal dolgozó Twisterrel felvenni a versenyt, inkább az emberi aspektusra fókuszál – helyesen. Andrew Jeric operatőri munkája képes átlendíteni a forgatókönyv kevésbé stabil pontjait, az elbeszélés pedig ügyesen ötvözi a viharvadászok életmódját morál- és egzisztenciál-filozófiai kérdésekkel, elfeledtetve a közönséggel, hogy a készítők nem igazán aknázták ki a mellékszereplőkben rejlő lehetőségeket. Mind témafelvetéseiben, mind eklektikus zenei aláfestésében a Spielberg–Williams párosra támaszkodik, ami kevésbé tiszteletadásnak, mint inkább a rendezői kéz bizonytalanságának hat – azonban tekintve, hogy Herbert James Winterstern első nagyjátékfilmes alkotó és író, bíztató kezdetnek mondható.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/05 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15816