KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/május
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: Álombrigádtól Angyali üdvözletig Beszélgetés Jeles Andrással
• Pauló-Varga Ákos: Előítélet-spirál Császi Ádám: Háromezer számozott darab
• Bazsányi Sándor: Saját nyelv? Kárpáti György Mór: Saját erdő
• Varga Zoltán: Közönségből közösség Beszélgetés Bárdos Ferenc filmklub-vezetővel
REBELLIS RENDEZŐK
• Lénárt András: Az utolsó spanyol bástya Carlos Saura (1932 – 2023)
• Gervai András: Amerika felfedezése Michael Moore, a „provokátor”
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: Ajtók szabad terekbe Nick Sousanis: Unflattening
A ZSÁNER TÜKRÉBEN
• Rudas Dóra: A fantázia elidegeníthetetlensége LMBT a kortárs rajzfilmekben
• Benke Attila: Ördög bújt beléjük Kortárs amerikai démonhorrorok
• Huber Zoltán: Tükörjátékok Hasonmás-filmek
VIDEÓJÁTÉK
• Beregi Tamás: Márió és a varázslók D&D és Super Mario adaptációk
• Mosolygó Miklós: Kamera által pixelesen A videójáték-adaptációk története – 1. rész
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kiss Dalma: Keserédes nosztalgia Joan Micklin Silver
FESZTIVÁL
• Gyürke Kata: A hétköznapok misztériuma Berlin
• Boronyák Rita: Az észt álom Észt Hét 2023
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Néma jéghegyek A filmrestaurálás kihívásai
FILM + ZENE
• Schubert Gusztáv: Zseni a futószalagnál Két könyv Rózsa Miklósról
• Déri Zsolt: Hatról az ötre Scott Neustadter és Michael H. Weber: Daisy Jones & The Six
KRITIKA
• Varró Attila: Öntudatfilm Ari Aster: Amitől félünk
• Kránicz Bence: A Paradicsom fantomja Albert Serra: Pacifiction
• Baski Sándor: Ahogy azt a kaszkadőr elképzeli Chad Stahelski: John Wick: 4. felvonás
• Navarrai Mészáros Márton: Érzelmek iskolája Szövényi-Lux Balázs: Az első kettő
MOZI
• Varró Attila: Suzume
• Csomán Sándor: Rubikon – A Föld végnapjai
• Kiss Dalma: Mások gyerekei
• Gyöngyösi Lilla: Egy boldog ember
• Alföldi Nóra: Rodeó
• Kovács Patrik: A szörny
• Kovács Kata: A konyhafőnök
• Bárány Bence: Shazam! Az istenek haragja
• Rudas Dóra: Renfield
• Buzsik Krisztina: Szupercella
• Kolozsi László: A nemzet aranyai
• Huber Zoltán: Air
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Oldalak egy képregényből
• Tüske Zsuzsanna: A bostoni fojtogató
• Herczeg Zsófia: Marcel The Shell With Shoes On
• Rudas Dóra: A teszt
• Kiss Dalma: Sweetie
• Vajda Judit: Boldogság
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Két magyar road comic

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Film + Zene

Két könyv Rózsa Miklósról

Zseni a futószalagnál

Schubert Gusztáv

Rózsa Miklós élete és zenéje két súlyos kötetet is megérdemel.

 

Az energiamegmaradás törvénye a művészetben is érvényesül. A tehetség nem vész el, csak átalakul. Nem mindegy persze, hogy mivé. A háromszoros Oscar-díjas Rózsa Miklós esetében szerencsés volt az átváltozás. Muzikalitása és a zene iránti szenvedélyes vonzalma ugyan már kisgyermekkorában megmutatkozott, művelt és szeretetteljes szülei (anyja Zeneakadémiát végzett) ugyan nem gátolták a zenélésben, de 15 éves koráig komolyabb zenei képzésben nem részesült. Jómódú földbirtokos apja hasznosabb szakmát szánt neki, a reálgimnázium után a lipcsei egyetem kémiai kurzusára íratta be. A Tamás-templom karnagyának városában azonban az ifjú vegyész hogyan is tudott volna ellenállni a zene és csábításának. A lipcsei konzervatóriumi oktatás konzervatív volt, de rendkívül alapos, Hermann Grabner professzor kurzusa és a fúga művészetének tökéletes elsajátítása nélkül Rózsa aligha lehetett volna a hollywoodi filmzenét professzionális szintre fejlesztő zeneszerző.

A posztimpresszionista francia muzsika erősebben vonzotta, mint Bach zenei öröksége, a konzervatórium elvégzése után Párizsba települt át. Ott ébredt rá, hogy komolyzenészként lehetetlen megélni, kell valami biztos foglalkozást találnia, ami mellett szenvedélyének, a zeneszerzésnek hódolhat. Elkezdődött „kettős élete”: a pénzkeresés (filmzene) és az igazi nagy szenvedély (klasszikus zeneszerzés) közti párharc. Először a Pathé néma híradóihoz szerzett kísérőzenét, főleg fanfárokat (álnéven, mert ez lebecsült munka volt), majd szerencsés véletlenek folytán Alexander Korda londoni filmstúdiójába került. Rózsa ugyan Korda híres mottója – „nem elég magyarnak lenni, tehetségesnek is kell lenni” – mindkét kritériumának megfelelt, de Párizsban megismert filmrendező barátja, Jacques Feyder kezessége nélkül aligha juthatott volna munkaalkalomhoz. A próbát kiállta, következő filmjét már Korda Zoltánnal forgathatta (Négy toll); A bagdadi tolvaj, majd A dzsungel könyve pedig világsiker lett (a Kipling-adaptáció filmzenéje volt az első, amely önálló albumon jelenhetett meg.)

Rózsa az ostromlott Angliából Kordáékkal együtt – áttelepült Amerikába. Hollywoodban a hangosfilmek zenei aláfestését akkoriban többnyire klasszikus zenék átdolgozásával oldották meg, ha volt is nívósabb filmzene, az többnyire manufaktúra-rendszerben készült, a score-t 4-5 zeneszerző rakta össze. A filmzenét Rózsa Miklós emelte szerzői rangra Hollywoodban. A kettős élet memoárjában tulajdonképpen ennek a szívós küzdelemnek a történetét meséli el. Rózsa szabadúszóként aligha vívhatta volna ki filmzeneszerzői szuverenitását az 1948-ban MGM-mel kötött állandó szerződése nélkül. Amit a nagy stúdió nem találomra ajánlott fel neki, addigra már két Oscar-szobor bizonyította „Miklos Rozsa” különleges filmzeneszerzői tehetségét. (Gyilkosok, 1946; Kettős élet, 1947). Az MGM színeiben tíz évnyi kemény munka után megérkezett a harmadik Oscar is, a Ben Hurért. Azt hihetnénk, hogy Rózsának már az első Oscar megadta a teljes alkotói szabadságot, de egyáltalán nem így volt, mert a régi gyártási mechanizmus szívósan tartotta magát. A Kettős élet bőséges példatára a producerek vagy a „zenekari árkokból szabadult”, minden eredeti tehetségre irigy zenei vezetők bornírtságának. A rendezők sem tartották sokra a filmzenét, Hitchcock még az Elbűvölve Oscar-díja után sem gratulált Rózsának; Alex Korda, Billy Wilder, a zenében is jártas Fritz Lang és Alain Resnais az üdítő kivételek közé tartozott.

A Zene: Miklós Rózsa izgalmas ráadáskötet a memoárhoz, mely Rózsa korszakolását követve minden egyes filmzenéjének keletkezéstörténetét elénk tárja, a gyengébb filmekét is. Okkal, mert a több mint száz tételben bőven találunk jelentéktelen filmeket, de B-kategóriás filmzenét szinte sosem. Rózsa gyakran még a szerényebb filmek esetében is zenetörténeti kutatásokba kezdett, mindig a kor szelleméhez hű zenét kereste. Az angol történelmi kalandfilmjeiben a középkori vagy Erzsébet-kori zenét tanulmányozta, a Quo vadis és a Ben Hur zenéjéhez pedig az ókori Róma nagyon kevéssé ismert muzsikáját (és hangszereit) igyekezett rekonstruálni. A Magyarok Hollywoodban könyvsorozat szerkesztői, Kollarik Tamás és Takó Sándor, nemcsak újabb fehér foltot tüntettek el, egy izgalmas életmű és egy szerethető személyiség emlékeivel gazdagították a filmtörténetet.

 

Film Hungary, 2022.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/05 48-49. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15796