Film / RegénySusanne Bier: SerenaÚt a vadonbaTüske Zsuzsanna
A jellegzetes Bier-melodráma kosztümbe öltözött.
Susanne
Bier, a filmvászon díjesőben fürdőző melodráma királynője útját finom művű
sorstragédiák egész sora és egy óceánra való könnycsepp szegélyezte, míg a
hétköznapok Dániájából a sejtelmes ködben úszó, lenyűgöző Appalache-hegységbe érkezett.
Az északról jött, kifinomult idegen második tengerentúli munkájában, a Serenában klasszikus hollywoodi
hangnemben és – pályája során először – kosztümös közegben szólal meg. Az észak-karolinai
hegyvidék meghódításán munkálkodó, sikeres faipari vállalkozó, George Pemberton
sorsa örökre megpecsételődik, amikor megpillantja a zabolátlan és gyönyörű Serenát,
akit rögtön feleségül is vesz és hegyvidéki birodalmába visz. A nő ragyogó
külsejével, éles eszével és a körülötte lebegő titokzatossággal a telep lakóit
is megbabonázza – Pemberton munkásai, elsősorban a börtönviselt, magának való
Galloway, mágikus erőt, eddig jóbarátként kezelt üzlettársa, Buchanan azonban
ellenséget lát a határozott, modern elképzeléseit érvényesítő fiatalasszonyban.
Serena, aki tigrisként őrzi az eddig nem tapasztalt boldogságot, szemet húny egy
Pemberton előéletéből, lopott pásztorórákból született gyermek fölött, de jövőjüket
nem hajlandó kockáztatni. Odaadó férjét súlyos bűntettre szólítja fel, ami
átokként indítja el a sorscsapások lavináját.
Ron Rash
bestsellerének eredetileg éjsötét, érdes népmesei szövetét Christopher Kyle (Nagy Sándor, a hódító) fésülgette
simábbra, így végül a forgatókönyvben a karcosságot és a bűnt az áradó érzelmek
írták felül. Az epikus hangnemű Serena
így is rokona a jelenkori dán családi tragédiáknak – illeszkedik a bier-i
kollekcióba, főleg az utóbbi évek munkái közé. Korábban már az egyetemes
üzenetet közvetítő, szintén férfi főhőst mozgató Egy jobb világban is könyörtelenül előtérbe került a gyermekek védelme
és a gyermekhalál szívszorító motívuma. A regényhez képest erkölcsileg kissé
rehabilitált Pemberton pedig erős hasonlóságot mutat a Második esély Andreas-ával, aki apaként és egy gyermek
megmentőjeként – oldalán egy labilis feleséggel – próbál kiutat találni a gyermekvállalás
körüli tragédiák útvesztőjéből. A Serena
egy bűnügyi műfaj beemelése alapján is egyfajta folytatásává válik a Második esélynek – a bűncselekmény és a
halál motívumain keresztül a melodrámát a thriller-elemek színezik át sötét
tónusokkal. A Serena nem csak a
rendező életművében, de a skandináv
hagyományokban is gyökerekre talál: többek között számos hasonlóságot mutat egy
másik, sötét színekben ragyogó filmadaptációval, a Herjbjorg Wassmo regényéből,
Ole Bornedal rendezésében megvalósult, szintén kosztümös, de jóval szilajabb Dina vagyokjával, amelynek gyermekkori
traumától sújtott, vad hősnője szépségével és intelligenciájával minden
területen legyűri a férfiakat, telhetetlen halálistennőként szedi áldozatait,
szerelme felér egy átokkal.
Bier
korábbi, romantikus húrokat is megpendítő alkotásaihoz hasonlóan (Hogy szeretsz, Testvéred feleségét, A tűz
martaléka) a melodráma egyik alappillére a szerelmi sokszög tematikája is
megjelenik a Serenában: egy megesett
leány, vagyis Pemberton gyermekének anyja, a férfi üzlettársa, a bosszúálló
Buchanan, aki valójában gyengéd érzelmeket táplál iránta és Serena hűséges
szolgája, Galloway, aki bármilyen súlyos bűnre képes az asszony kedvéért.
Ugyanakkor a Serena, külső jegyei és
női karaktere szerint a sztár szerzőiségének is szép példája: Jennifer Lawrence
ezúttal is harcos vadonhercegnőként jelenik meg (Winter’s Bone -A hallgatás
törvénye, Éhezők viadala), de a család védelme itt immorális és elmebeteg megszállottságba
fordul, így válik a figura a korábbi, feddhetetlen hősnők eltorzult tükörképévé,
fékevesztett femme fatale-á. A dán
melodrámák hétköznapi hőseinek eleve elrendelt boldogtalansága átok formájában köszön
vissza Bier mítikus hangulatú balladájában – a balsors szele ezúttal a rendezőt
is megérintette, de a kissé vérszegény forgatókönyvért cserébe, a vászonra
született, fenséges képek és néhány megrendítő szépségű pillanat vigaszt
nyújtanak: az út nem végződik tragédiával.
SERENA
(Serena) – amerikai, 2014. Rendezte: Susanne Bier. Írta: Ron Rush regényéből
Christopher Kyle. Kép: Morten Soborg. Zene: Johan Söderqvist. Szereplők:
Jennifer Lawrence (Serena), Bradley Cooper (Pemberton), Rhys Ifans (Galloway),
Sean Harris (Campbell), Toby Jones (McDowell). Gyártó: Chockstone Pictures /
2929 Productions. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 110 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 210 átlag: 5.59 |
|
|