FilmiskolaRegényes filmdramaturgiaHogyan kezdjünk el egy filmet?Kelecsényi László
Fejezet egy filmtörténeti példákra építő új dramaturgia-könyvből.
Az első képsoroknak, nagyjából az
első tíz percnek különös jelentősége van. Forgatókönyvírói tanácsadó
kézikönyvek külön hangsúlyozzák az expozíció fontosságát. Ha nem köti le a
nézőket a bevezetés, a cselekmény további fejleményeit sem fogják a szükséges
figyelemmel követni. A klasszikus dramaturgia szabályait alaposan feldúló
Jean-Luc Godard szerint a filmeknek természetesen van eleje, közepe, vége, ám
nem biztos, hogy ebben a sorrendben kerülnek vászonra. Azt azonban a
filmelbeszélés szerkezetét megújító fenegyerek sem tagadhatja, hogy a kezdés,
bármi legyen is az, nagyon fontos. Tudták ezt jól az írók. Nem véletlenül kezdenek
el egy-egy regényt, felütés szerű, titokzatosan ható mondatokkal.
„A vonaton még nem volt semmi
baj.” Ez akár egy bűnügyi regény első mondata is lehetne. Tehát később valami
baj fog történni, és nem a szerelvény siklik ki, hanem akkor történik valami
rendkívüli, valami megbocsáthatatlan, amikor az utasok kiszállnak valahol egy
állomáson. Úgy is lesz. A nászutas férfiú hosszabb-rövidebb időre elhagyja ifjú
nejét, hogy főként lelki kalandokba bocsátkozzék a harmincas évek Itáliájában.
(Szerb Antal: Utas és holdvilág)
„Ma halt meg anyám.” Az élők
sorából távozott anyának holtában is fontos szerepe lesz fia sorsának
alakulásában. Azt, hogy lelőtt valakit, még megbocsátanák neki, legalábbis nem
ítélnék halálra, de hogy nem sírt, csak részvétlenül ácsorgott anyja temetésén,
már bünteti a közvélemény és az általa befolyásolt bíróság. Mersault-t
kivégzik. (Albert Camus: Közöny)
„Ma nem mentem iskolába.” Diákokról
szóló történet indulhatna így, mondjuk Karinthy Frigyes Tanár úr, kérem vagy Ottlik Iskola
a határon című regénye, de itt egy történelmi okokból lógóssá lett diák
szól hozzánk, aki nem lustaságból vagy félelemből blicceli el a kötelező
órákat. Félnie nem a szigorú tanároktól, hanem a rettegett náciktól és magyar
kiszolgálóiktól kell. (Kertész Imre: Sorstalanság)
*
Tudják jól a rendezők is,
miként kell elkezdeni egy filmet. Lássunk három példát, három különböző
módszert az elbeszélés indítására.
Ha Alfred Hitchcock nevét
látjuk a főcímen, biztosak lehetünk, hogy bűnügyi történet pereg majd le
előttünk. A Psycho azonban rácáfol a
várakozásainkra. A fekete-fehér árnyékos képsorok ugyan valódi feszültséget
keltenek, csak éppen nem tudjuk, miért is kellene szoronganunk. Hosszú
percekig, egész pontosan kilenc percen át, azt hihetjük, hogy egy szerelmi
viszony utolsó randevújába kapcsolódtunk bele. A felvevőgép szinte bebújik egy
lehúzott redőny résein a szobába, ahol egy légyott tanúi lehetünk, méghozzá a
korszakhoz és a korabeli Amerika prűdségéhez képest merész beállításban: a
férfi felsőteste meztelen és a lányon sincs több fehér alsóneműnél. A rendező
leselkedőt csinál a nézőből. Úgy érezhetjük magunkat, hogy illetéktelenek
vagyunk abban a szobában, feszültekké válunk, mintha valóban kukucskálnánk,
kilesve a párocska szerelmi titkait, míg meg nem tudjuk, hogy ez a kapcsolat
eléggé felületes és szereplői már nem túlzottan lelkesednek egymásért. Minderre
elment kilenc perc, s a következő, kétszer kilenc percben merőben más irányba
fordul a történet. Marion, a fiatal nő kiveszi a bankból egy ügyfelük pénzét,
és úgy dönt, hogy ellopja. A következő tizennyolc perc azzal telik el, hogy a
lány átöltözik, becsomagol és elhajt a városból. Egy gyanakvó, tegyük gyorsan
hozzá: nem a lopás miatt kíváncsiskodó rendőr miatt autót cserél, majd
félelmében, hogy üldözik, lehajt a főútról, s így jut el „vesztőhelyére”, a
Bates motelbe. Pontosan huszonhét perc múlik el, mire eljutunk a történet fő
helyszínére, s mire belép a históriába a tulajdonképpeni főszereplő, a
pszichopata kéjgyilkos. Marion eltűnik, a mocsárban végzi, autóstul, pénzes
borítékkal együtt. Hitchcock minden dramaturgiai szabályt megsért.
Főszereplőjét rejtegeti előlünk, s tíz-tizenöt perc alatt sem derül ki, mi lesz
a cselekmény legfőbb konfliktusa, milyen mese kerekedik majd a
cselekmény-elemek alapján. Így is lehet. Sőt, nemcsak egy lehetőség ez, hanem a
filmelbeszélés históriájának egyik legnagyszerűbb, kihívóan pimasz,
szabályokra, igényekre, tankönyvekre fittyet hányó expozíciója.
Antonioni sem restellte, hogy
feldúlja a dramaturgiai formatant. Napfogyatkozás
című filmjének expozíciója tagadja a bevált történetkezdési módokat.
Általában a lényeges, nagyformátumú cselekményelemek a film közepén, de
legfeljebb az első negyedóra elteltével szoktak feltűnni. Előbb megismerkedünk
egy szituációval (S), amelynek alapján zajlik majd valamilyen akció (A), fontos
cselekményelem, hogy a fordulatok végül egy másik, meglehet magasabb szinten
egy új, a történet során létrejött szituációval (S¹) végződjenek. Deleuze ezt
nevezi nagy formának (A mozgás-kép, Osiris,
2001).
Nézzük meg, miként érvényesül
ez a séma a Napfogyatkozás esetében. A
cselekmény egy elegáns nappaliban kezdődik. Igazából nem történik semmi, mégis
mindent tudunk, legalábbis sejtünk. Tárgyak közelijét látjuk, a jómód apró, de
csalhatatlan jeleit. Két elegánsan öltözött ember, egy nő és egy férfi kering
egymás körül. Pontosabban a nő jár-kel feszülten, a férfi csak nézi szemrehányó,
már-már vádoló tekintettel. Egyetlen szó nem esik köztük, a nő néha arrébb tesz
egy tárgyat, kiürít egy teli hamutartót. Behúzott függönyök mögött történik
mindez, kinn már derengenek a reggeli fények, s csak sejthetjük, hogy ez az
emberpár, már nem tud mit mondani egymásnak. Valaminek vége van – már most a
sztori elején, mikor még alig tudunk valamit róluk, csak azt, hogy zsákutcába
jutott a kapcsolatuk. Mindezt szavak nélkül. A negyedik perc táján hangzanak el
az első mondatok, és a töredékes dialógus alapján igazoltnak látjuk
sejtéseinket: ez a két ember éppen szakított egymással, amibe a férfi nemigen
óhajt belenyugodni.
Így indul a cselekmény, ilyen
rejtetten drámai felütéssel. Mert bármilyen steril a helyszín, bármennyire
érzelemmentesnek látszik a két szereplő, bármennyire közömbösen lassú a kamera
pillantása, azért ez egy súlyos mozzanat; vége van valaminek. Ilyesmi nem egy
történet elején, hanem a közepén vagy a vége felé szokott lezajlani. Antonioni
elveti a nagyforma diktátumát, amely a Szituáció
– Akció – (új) Szituáció alakzatot követi a filmdrámák túlnyomó többségében. Nála
egy másik szerkezeti forma érvényesül: S
– A – S¹ helyett ennek fordítottja:
A – S – A¹.
A szereplők további sorsát
hathatósan befolyásoló akció végét követhetjük nyomon az induláskor, amely
meghatározza a csinos és érzékeny, szeretetre és gyengédségre vágyó fiatal nő
helyzetét. A valóságos napfogyatkozás mellett, amely a rendezőt a szimbolikus
címadásra ösztönözte, az érzelmek fogyatkozása lett a cselekmény formáló eleme.
Az Akció – Szituáció – (új) Akció modell a teoretikus Deleuze szerint a kis
forma (a komédia és a burleszk) jellemzője, holott a Napfogyatkozás sokféleképp értelmezhető, ám ezeknek a műfajoknak
egyáltalán nem felel meg. Egyébként Antonioni A kalandban és Az éjszakában is ezt a modellt működteti. Az előbbi
film elején eltűnik az addig főszereplőnek hitt lány, a második esetben egy
haldoklónál tett látogatással indul a történet, akinek halálhíréről a film
közepe táján értesülünk. Mindhárom alkalommal félre lettünk vezetve, ha nem is
olyan mértékben, mint Hitchcock esetében.
A becsapósan feszültségkeltő Psycho és dramaturgiai szabályszegő Napfogyatkozás indítása után nézzünk egy
harmadik, semlegesnek látszó példát. Otar Joszeliani Hétfő reggel című filmje úgy kezdődik, hogy a történet
jelentéktelen, hétköznapi rutincselekvéseket halmoz egymásra. Megszólal az
ébresztőóra, felkászálódnak a szereplők, a családapa dolgozni indul, még nem
tudjuk hová, csak azt sejtjük, hogy ez a sok ezredik ugyanilyen reggel. A
házicipőjét rutinosan, már a kocsija volánjánál ülve utcaira cseréli, mint
minden másik hétköznapon, s már tudjuk, hogy hazaérve majd fordítva teszi meg
ugyanezt a mozdulatot. Autójával az elővárosi helyiérdekű vasúthoz hajt, s
ebben mások is követik. Aztán egy buszra szállnak, amely a gyárkapuig viszi a
munkásokat. Bemennek, dolgozni kezdenek, ki-ki azt teszi, ami mindennapi
feladata. A képsorok akár idézetként is hathatnának. Láttunk már ilyet Tatinál
(A nagybácsim), Antonioninál (Vörös sivatag) vagy Gyarmathy Líviánál (Ismeri a szandi-mandit?). Értelmetlen,
elidegenedett munka, rutinszerűen működő beidegződések: az emberek olyanok,
mint a gépek, vagy mint azok meghosszabbításai. Joszeliani azonban kieszel egy aprócska
trükköt, egy szabadságot jelző történet-elemet. Mindenki cigizik. Minden
reggeli cselekvés indítása az, hogy el kell nyomni a csikket. Nem lehet
felszállni a vonatra, nem lehet bemenni a gyárkapun, aztán odabenn meg
végképpen tilos a dohányzás. Csak kapkodjuk a fejünket. Úgy indul a film, mint
a dohányzás szabadságáért kampányoló ügyes reklám. Ugyanis, amit tilt az
ésszerű szabályozás, éppen abban rejlik szereplőink szabadsága. Amit el kell
nyomni, és amit zsebre is lehet tenni, csak akkor éppen kigyulladhat a szép és
tiszta, fehér munkaköpeny. Közben szó alig hallatszik, csak töredék dialógok
esnek meg igazi emberi párbeszéd helyett. Egy tökéletesen értelmetlen világba
kerültünk. Jó tíz perc alatt megérteti és elhiteti velünk a rendező, miért is
szökik meg az általunk csak másodszor látott főszereplő a másnapi, azaz kedd
reggeli rutin (ébresztő, cipőcsere, kisvonat, gyárkapu stb.) után ebből a
helyzetből, s megy el Velencébe, Kairóba, s ki tudná még hová.
Semmiféle magasröptű elméleti
dramaturgiát nem igazol Joszeliani történetkezdése. Persze a sémát rá lehet húzni:
van egy kiinduló szituáció (egy unalmas munkásélet), lesz egy erre reagáló
akció (szökés a hétköznapokból), hogy azután végül ugyanott és ugyanúgy folytatódjék
minden, mint amikor kezdődött. Még azt sem állíthatjuk, hogy a szituáció
megújulna, hogy más, esetleg magasabb szinten folyna tovább az élet. Marad
minden ugyanannyiban minden apró részletig. A cipőcserétől a csikk elnyomásáig.
A tilosban rejlik a szabadság: a cigit végig kellene szívni, de nem lehet. Ezzel
a látszólag kisrealista, pepecselő történetmondással egy merőben más jellegű
dramaturgiára mutat példát a film. Semmi sem változik, csak közben az élet
múlik el.
*
Az első tíz perc a döntő – szajkózzák
a forgatókönyvíró-tanácsadó kézikönyvek. Meglehet, a hagyományos (értsd:
lineáris) történetmondás esetében így van ez. Követhetjük ezt a módszert a Sodrásban esetében. A film elején
eltűnik az egyik alig ismert szereplő; a Tiszába fullad, s a történet menetében
a többi szereplő erre a tragédiára reagál, ki-ki a maga módján. A Húsz óra inkább az Orson Welles-i
dramaturgia jegyében halad; ebben a filmben a riporter egy 1956-os gyilkosság
után nyomoz a faluban, s ennek során feltárul az eseményt megelőző évtized
krónikája. A Hideg napok egy
börtönben kezdődik, ahol négy fogvatartott visszatekint egy négy évvel korábban
zajlott háborús eseményre; 1942 és 1946 között ingázunk a történetben. Ezekben
a filmekben valóban magával ragad az első tíz perc, kíváncsiakká tesz minket a
folytatásra. De például a Fotográfia esetében
merőben más a dramaturgiai alaphelyzet. Két fotós vitája kelt feszültséget: az
egyik a retusálás híve, a másik a szépítetlen valóságé. Falusi üzleti útjukon
azonban szembetalálkoznak egy régi bűnügy élő részeseivel és a gyilkossal is.
Attól fogva a történet másról kezd szólni. Lehet erre azt mondani, hogy műfajt
vált a film, és erre nem érvényes a játékfilmekkel szemben támasztott
követelmény. Ám kevés rendező állta volna meg, hogy ne térítse el a filmjét, és
ne forgasson a gyilkos asszonnyal, ha már egyszer rátalált. Egy filmet bárhogy
el lehet kezdeni. Az ördög a részletekben – azaz a folytatásban – rejlik.
Részlet a szerző Regényes filmdramaturgia című, a Nemzeti
Kulturális Alap támogatásával írt könyvéből. A könyv az Ünnepi Könyvhéten
jelenik meg.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 241 átlag: 5 |
|
|