Rebellis robotokBosszúállók 2: Ultron koraIstenkomplexusokHuber Zoltán
A gonosz géptestet ölt. A kortárs
megaprodukciók és a pornó hatásmechanizmusai között egyre erősödnek a
párhuzamok. A Marvel-csillagrendszer második filmes együttállása már tényleg
semmit nem bíz a fantáziára, a néző igényeit explicit módon, a lehető legközvetlenebb
módszerekkel kívánja kielégíteni. A különféle vágyképekből gyúrt karakterek a
játékidő során összeakadnak egy-egy menetre, a virtuóz akciók között pedig egybites
drámák és vicces riposztok pihentetik a szemet. Maximálisan megkapjuk tehát,
amiért fizettünk, a látvány elsőrangú, a kamera tényleg mindent megmutat. A
minőségre nem lehet panasz, csak épp túlságosan steril és kimódolt az élmény
ahhoz, hogy valódi borzongást érezzünk.
Joss Whedon
feladata a legkevésbé sem irigylésre méltó, hisz egyszerre kellett megfelelnie
a milliárdos bevételekkel számoló producerek, a fanatikus rajongók és a
szuperhősökkel inkább alkalmi viszonyt ápolók elvárásainak. Az író-rendező kihozza
a helyzetből a maximumot, de az intenzív ingerelárasztás kínzó paradoxonját ő
sem cselezheti ki. Bár Whedon mintaszerűen zsonglőrködik a szálakkal és a
különféle attrakciókat is megbízhatóan szállítja, a
kötelező körök szűk kényszerpályára terelik. Az elszabaduló licit törvényszerű
unalomba fullasztja a sztorit, míg a kipipálandó látnivalók az egyediséget ölik
ki.
Az aktuális
fenyegetést a Bosszúállók visszatérő
ellenfele, az öntudatára ébredt és önmagát robottestekbe töltő védelmi program
jelenti. Tony Stark teremtménye markáns személyiséggel és heves érzelmekkel
rendelkező mesterséges intelligencia, egy dühös, lázadó kamasz, Frankeinstein
szörnyszülöttjének mai reinkarnációja. Ultron vírusként utazik és osztódik a
világhálón, az aktuális technikai körítés ellenére mégis klasszikus antihős
marad. Mélyen emberi, istenkomplexusban szenvedő lény, aki hőseinkkel
ellentétben képtelen megérteni a hatalommal járó felelősség természetét és
inkább a Föld elpusztítására tör.
Ahol minden felfokozott,
ott végleg eltűnnek a tétek és egyszerűen nincs miért szorítani. Veszélyben az emberiség
és vívódnak a szereplők, de a szupercsapat külső-belső problémái túlságosan
távoliak, hogy átérezhessük őket. A film legerősebb pillanatai nem véletlenül
azok, ahol az emberarcúbb figurák magánéleti gondjai vannak terítéken, vagy egyetlen
kisfiút kell megmenteniük. A mesék akkor kelnek életre, ha a hősök helyébe
képzelhetjük magunkat. E nélkül a legszebb pixelhalom is csak ideig-óráig
kelthet izgalmat.
BOSSZÚÁLLÓK –
ULTRON KORA (Avengers: Age of Ultron) – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Joss
Whedon. Kép: Ben Davis. Zene: Brian Tyler. Szereplők: Robert Downey Jr (Stark),
Chris Evans (Rogers), Chris Hemsworth (Thor), Mark Ruffalo (Banner), Scarlett
Johansson (Romanoff). Gyártó: Marvel Studios. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 142 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 224 átlag: 5.79 |
|
|