Ausztrál zsánerHalott polgárok szellemeA fenevad gyomrábanSzabó Ádám
John Hillcoat szikár elsőfilmje kíméletet nem ismerő börtöndráma. Az 1970-es évek elején indult, és nagyjából
a következő dekád végéig tartó ausztrál új hullám nemcsak a ‘60-as évekre alig
pislákoló honi filmgyártást rántotta ki a mélyből, de a kanonizált gyöngyszemek
(Nicolas Roeg: Vándorrege, Peter
Weir: Piknik a Függő sziklánál, Fred
Schepisi: Jimmie Blacksmith dala, Gillian
Armstrong: Ragyogó karrierem)
születése a velük egy időben fellendülő ausztrál exploitation-áradattal („ozploitation”)
együtt a Hollywoodi Reneszánszhoz mérhető vérátömlesztést jelentett a kontinens
moziművészetének. Brian Trenchard-Smith (Pulykavadászat),
Richard Franklin (Patrick, Vágóhíd négy keréken), illetve Tony
Williams (Next of Kin) vagy a nemzet
horror-írójaként befutott Everett De Roche (Véres
hétvége, Pokolszülött)
kultdarabjai mind többször előkerülnek internetes fórumokon, de Az ajánlattal elhíresült John Hillcoat
induló műve máig radar alatti. George Miller (Mad Max-trilógia) vagy Philip Noyce bizonyos munkáival (Halálos nyugalom) ellentétben a Halott polgárok szelleme a virágzás
utolsó éveiben, 1988-ban készült obskúrus kincs, amelyet nem ölelt keblére az
álomgyár, és a rétegmozik tisztelői is ritkán említik. Marginalizálódott
alkotás nyugtalanító elszigeteltség-tematikával.
Emiatt kézre is áll a sztorit gyökeresen
átitató izoláció-központúság. Noha börtönfilmről szólhatunk, korántsem a szubzsáner
ún. „prison break” (szökés) narratívája cipeli el a hátán, hanem radikálisan
ellenkezőleg, pszichológiai tortúraként bántja a publikum komfortérzetét. Nincs
kitörésvágy, helyette klausztrofóbia uralkodik, az aktivitást passzív
tehetetlenség váltja fel. A filmbeli, október 25-i „lezáráshoz” vezető
körülmények révén még riasztóbbnak tetszik, hogy a Halott polgárok szellemében (Ghosts…
of the Civil Dead) egyfelől a Központi Indusztriális Fegyház az Isten háta
mögött, az ausztrál Outback semmijében terül el. Másfelől a látottak igaz
történeten nyugszanak: a dokurealista kifejezésmód miatt semmit nem lehet
fikciónak hívni. (Magát az elbeszélést is félig az Illinois-ban lévő marioni
fegyintézet 1983-as vesztegzára ihlette, amelyet végül csak 2006-ban oldottak
fel.) Ultramodern, szigorúan őrzött létesítmény húzódik a messzeségben, a falak
mögött önmaguktól elidegenedett, kutyákkként csaholó rabok élnek feszélyező
szimbiózisban egy kegyetlen intézményvilág reprezentánsaival – az őrök
embertelensége megszokott, a bürokraták láthatatlanok. Ősi erőszak ütközik a
civilizált viselkedéssel, amely mögött gyakran ugyanúgy a nyers barbarizmus lappang:
Hillcoat nyomatékosítja, a rendfenntartók törvénytisztelete csupán látszat. Köznapi,
lényegtelennek tűnő események mögötti pszichohorror ez: Hillcoatot a felszín
alatt lüktető indulatok, a mikro-kataklizmák felszínre robbanása érdekli. Nyelvezete
örökké objektív, rideg, távolságtartó, de ettől a szenvtelenségtől a végül
kitörő nyersességet annál súlyosabb testi-lelki nyomornak látjuk. A Halott polgárok szelleme véletlenül sem
szenzációhajhász exploitation, inkább Ted Kotcheff traumamozija, a Félelemben élni súlyos örökségét
továbbvivő egzisztencialista-lélektani ozploitation. Határsértő darab zárt
szituációs, analitikus szerzői filmbe illő dilemmákkal: átmeneti mű, amely
egyszerre adózik a trash-esztikának és a „szerzői filmnek”.
Civiliter mortuusokat követünk. Odabenn
egyik fegyencnek sincs személyiségi joga, a felettük tornyosuló őrök bármeddig
elmehetnek kínzatásukban (ez határozott utalás a római civiljogra). Hillcoat
szemlélete teljes összhangban áll az egyszerre szenvedélyes művész, egyszerre
Mark „Chopper” Reid vagy Michael „Bronson” Peterson-alteregó Jack Henry Abbott
(1944 – 2002) portréjával, aki Norman Mailer
pártfogoltjaként kritizálta a börtönrendszert A fenevad gyomrában című, Mailernek küldött leveleit tartalmazó
könyvében. A mű megjelenése után Abbott elismertséget szerzett, ám sajnálatosan
rövid időre. 1981. július 18-án, a manhattani Binibon kávézóban leszúrta az ott
pincérként dolgozó 22 éves Richard Adan színészt és színműírót, majd
visszakerült a rácsok mögé, és noha olyan hírességek támogatták őt, mint Susan
Sarandon (aki az egyik fiát is Abbottról nevezte el), végül az öngyilkosságba
menekült.
Szürke zónában időzünk: sem fegyőrt, sem bűnözőt nem lehet felmenteni. Ahogy az
okirathamisító, bankrabló, gyilkos Abbottot, úgy az általa mélyen megvetett felügyeleti
rendszert sem lehet tisztára mosni. Búcsút mondhatunk a végletes etikai
kategóriáknak, tényleg a fenevad gyomrában emésztődünk. A Halott polgárok... formanyelvileg is leképzi a zűrzavart. Gyakori a
kihagyásos dramaturgia (az eseményektől kikészülő őr öngyilkossága képen kívül
történik, az egyik rab felgyújtásáról semleges narrátorhang értesít),
üvöltések, halálos fenyegetések („Rothadó hús vagy egy járkáló hullán!”; „Biztos
úr, hadd köpjek a kurva szemébe!”) zavarják a nyugalmat. Igazi főszereplő
sincs. Kerüljön szóba a lehetetlen parancsok súlya alatt vergődő Yale fegyőr
(akit az idegroncs, kegyvesztett illinois-i büntetőtiszt, David Hale név- és
sorsrokonsága inspirált), az újonc Wenzil, a hardcore pornóba feledkező lengyel
homoszexuális Waychek, netán a Nick Cave által játszott elmebeteg, a falakra saját
vérével rajzokat pingáló Maynard, egyiküket sem lehet kiemelni. A direktor
olvasatában tébolyuk kézről kézre jár. A rab hasonlóan erőszakos, mint az őr: a
foglyok egymás életét is kioltják. Pontosan ezért indokolt, hogy Hillcoat nem
egyetlen karakterre fókuszál. Ezt csak tetézik az újabb hatáskeltő motívumok.
Belső monológok adnak hírt más-más börtönlakók pszichózisairól. A Gonoszság kivédhetetlen,
mindegyiküket áthatja, mi több, ez az egyetlen ismert, ősidők óta beléjük
ivódott viselkedésformájuk. Hillcoat statívra helyezett beállításokkal, mindvégig
gépies, roncsolt, kék-szürke színvilággal, egy-egy nyirkos, sötét magánzárka
vágóképével fejezi ki ezt. Ugyanilyen hangsúlyosak a személytelen börtönfolyosók,
a biztonsági kamerák felvételei. E képek még gyötrőbbé fokozzák az
elszigeteltséget. Már-már klinikai igényű káoszt látni a legszebb kubricki
tradíciók szerint: a csaknem futurisztikus enteriőr a 2001: Űrodüsszeia atmoszférájára hajaz. (a látványtervező Chris
Kennedy, a rendező állandó munkatársa) A Halott
polgárok… börtöndráma-jellege ugyan Bresson minimalizmusát is idézhetné a
nyomasztó zajok, a lecsupaszított térábrázolás révén, ám Hillcoatnál nincs
lelki felszabadulás. Ez a film nem az Egy
halálraítélt megszökött parafrázisa, és végképp nem A remény rabjai átirata. A cselekmény bizonyos pontjain felvillanó
sötét monitor és a rajta végigvonuló komputerizált szöveg a sokkoló atomháborús
BBC-tévédráma, a Fonalak
dokumentarizmusára hajaz, a rabok és az őrök beteges narrációi mintha Terrence
Malick lírai gondolatáramlatait előlegeznék rémálomszerűen felfokozva, tíz
évvel a hasonlóan felépülő Az őrület
határán előtt. A karakterek valóban a „vékony vörös vonalat”, a „the thin
red line”-t lépik át. A börtönben történteket pedig hivatalos jelentések
keretezik inzertek formájában, audiovizuális aktákként.
Csapdahelyzetben lévő figurákat mutat a
rendező, éppúgy, mint később Az ajánlatban,
melyben a gyilkos testvérhármas mészárlásai és az ultimátumot adó brit kapitány
ténykedései ugyanúgy kérdőre vonhatók, de Az
út viharvert túlélői is egy apokaliptikus holt bolygó foglyai. Míg az
előbbi neowesternben a tikkasztó hőség emeli ki az ausztrál Outback
brutalitását, valamint az erkölcsi kétértelműséget, az utóbbiban pedig a
bolyongó apa és gyermeke önnön tartásuk révén emelkednek a rájuk leső
kannibálhordák fölé, addig a Halott
polgárok… fegyintézete legalább annyira jelképezi a nagy ausztrál vadvidék
kiúttalanságát, mint a klausztrofób reménytelenséget. Sőt, a sivatag porába
fulladt létesítmény világos utalás Ausztráliára, az egykori börtönkontinensre. Paul
Goldman és Graham Wood operatőrök élettelen képei aládúcolják ezt a
tanácstalanságot, ahogy a zeneszerzőként is fellépő Nick Cave, plusz az
Einstürzende Neubauten-frontember Blixa Bargeld minimalista drone-muzsikája,
vagy éppen a főcímben hallható, horrorszerű női kántálás is erősítik a film
idegtépő hangulatát. Pucér lányok poszterei árasztják el a cellákat, a tévéből
erőszak, pornográfia sugárzik. Mindennapos a drogfogyasztás, a férfiakon
elkövetett szodómia a a férfiasság imágójának embertelen szétzúzása, akárcsak a
bentlakók meztelenre vetkőztetése, ütlegelése. A külvilágról alkotott vélemény
sem szebb: Hillcoat egy bombamerénylet áldozatának fotóját (akit Denise
Patience-nek hívnak a film produkciós menedzsere után, és aki a tévébemondó
mellett talán az egyetlen nőnemű figura) nyomja a szemlélő képébe, illetve az
utolsó képkockákon szabaduló, metróállomáson ténfergő Wenzilt is monokróm
élettér fogadja baljósan emelkedő mozgólépcsővel, fenyegetően zakatoló
szerelvényekkel. Ilyen értelemben politikai, társadalmi és a híradórészletek
miatt mediális kontextusba is ágyazódik a pokoljárás.
Jack Abbott úgy fogalmazott, börtönbüntetése
során végig az őrök „diszkréciójára” bízták, ezen kívül nem rejtette véka alá
azt sem, hogy a fegyintézetek, nevelőotthonok zsarnokságától csupán egy
karnyújtásnyira esik az érintetlen civilizáció folyamatos blokád alá helyezése,
így az iskolák, irodák, gyárak is potenciális elnyomó színterek. (Morbid
gyártási tényként ezt a filmet is egy használaton kívüli melbourne-i
repülőgépüzemben forgatta az akkor 26 éves Hillcoat csapata 1987 októberében és
novemberében, a produkciós cég pedig a kísérteties Correctional Services nevet
viseli.) Az útjára engedett fogoly a szabadságba is magával cipeli lelki terheit,
fertőzve a privát szférát, így további intézményeket. Bizonyossá válik: a
börtön üzemeltetői módszerük hatékonyságát kívánják igazolni gyalázatos
módszerekkel, így a rendező „a cél szentesíti az eszközt” ideológiát is
bírálja. Michel Foucault és Gilles Deleuze beszélgetése juthat eszünkbe: a
fellendülésről szóló teóriák sokrétűen értelmezhetőek, ám a gyakorlatba ültetés
már totalizáló. Az őrök „reformja” a diktatórikus büntetésvégrehajtás
szentesítése, nem gáncstalan jótett, a foglyok tombolása nem katartikus
forradalom, hanem a régóta bennük szunnyadó kegyetlenség manifesztációja. Az
ausztrál Outback börtönében nincs rehabilitáció, egyedül a foucalt-i fegyelmező
gépezet marad fenn. Ugyanilyen lázálomszerűek más kortárs ausztrál rendezők
mozijai. Ide kívánkozik David Michôd és Justin Kurzel neve: az Animal
Kingdom családmelodrámába oltott bűnregéjét, valamint az Országúti bosszú poszt-apokalipszisét éppúgy
rossz közérzet uralja, mint a Snowtown
sorozatgyilkos-filmként üzemelő negatív fejlődésregényét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 413 átlag: 5.76 |
|
|