FesztiválTitanic: Amerikai függetlenek/Sötét oldalTúlélési technikákHuber Zoltán
Ismerős témák eredeti továbbgondolása jellemezte a független és az ázsiai szekciót.
Széthulló családok, személyes
válságok, zűrös szerelmek, egymásra találó különcök. Az amerikai független film
a hazai nézők többsége számára még mindig a szomorkás indie-drámákat jelenti,
holott a mezőny mostanság jóval sokszínűbb és szélesebb. A rögzült
sztereotípiával sajnos az idei Titanic sem ment szembe, sőt, a vonatkozó
szekció még rá is erősített a fenti asszociációra. Bár az elmúlt években az
indie-szcéna valósággal szárnyal, a legizgalmasabb tengerentúli darabokkal
rendre más kategóriákban találkozhattunk (Csadoros
vérszívó, Citizenfour). Az Amerikai függetlenek hat filmből álló
válogatása átfogó keresztmetszetként ugyan nem állta meg a helyét, a bemutatott
alkotások többsége azonban a közhelyes stílusjegyeket kerülve, hatásosan nyúlt
az ismerős témákhoz és motívumokhoz.
A Megmaradt Alice-nek Julianne
Moore aranyszobrokkal elhalmozott alakításának köszönhetően az idei díjszezon
egyik nagy favoritja volt, de a film a színésznő teljesítményétől függetlenül
is megérdemli a figyelmet. Az Alzheimer-kórral diagnosztizált nő fokozatos
mentális leépülése szinte tálcán kínálná magát az unalmas indie-maníroknak, ám
az alkotók ügyesen kikerülik a csapdákat. Hamis pózok nélkül, pátosz- és
giccsmentesen mutatják be a tragédiát, a személyiség szétesésének ábrázolása
szívbe markoló. Bár a történet a sikeres nyelvészprofesszorként dolgozó családanya
küzdelme köré épül, a férj és a felnőtt gyerekek érzelmi reakciói is nagy hangsúlyt
kapnak, így sikerül szélesebb összefüggésbe helyezni a szörnyű betegség
következményeit. A két rendező okosan a háttérbe húzódik és a színészekre összpontosít,
ami remek döntésnek bizonyul. Erős párbeszédek, súlyos döntések, meghitt
pillanatok, Julianne Moore mellett Alec Baldwin is remekel, a dráma célba
talál.
Hasonlóan erős film a Camp
X-Ray is, a már sokszor körbejárt probléma újabb feldolgozása ebben az
esetben sem hiábavaló. Peter Sattler debütfilmje 9/11 tovagyűrűző hatásait, a
növekvő paranoia és bizalmatlanság ellentmondásait a guantánamói fogolytábor
embertelenségén keresztül, egészen sajátos nézőpontból vizsgálja. A terror
elleni háború őrült logikája egy fiatal amerikai őr és egy különös arab fogoly
kapcsolatán keresztül rajzolódik ki. A rendező két szereplő személyiségére, a
formálódó viszonyukra fókuszál, a felbukkanó dilemmák így univerzálissá válnak,
az adott konfliktus akár zárójelbe tehető. Hősnőnk azért állt katonának, hogy
valami nemes célt adjon az életének, ám végül monoton műszakokban a rabokat
kémleli, apró ablakokon kukucskálva a cellákba. A szigorú parancsok, merev szabályok
és a kölcsönös gyűlölet ellenére lassanként megérti a fogvatartott férfi
viselkedését. A barátságuk végül lehetőséget teremt számára, hogy valami valóban
fontosat cselekedjen. A rendező remek arányérzékkel bontja ki a zárt
alaphelyzetet és végig képes fenntartani a feszültséget. A kiragadott
életképekből és elharapott dialógokból árnyalt karaktertanulmányok születnek, a
film erősen optimista végkicsengése nem hat erőltetetten. A vastag falakat és
súlyos vasrácsokat áttörő barátság, a sötét félelmeket és gyilkos ideológiákat legyőző
emberség példameséje most sem okoz csalódást.
Az „igaz ügy”, a fanatizmus és
az elszigeteltség összefüggéseit boncolgatja a Sötét húzások is, eltérő
előjelű eredményekkel. Kelly Reichardt lassan hömpölygő, minimalista filmje az
elidegenedés kiábrándult látlelete, egy súlyos, szándékoltan rideg mozi. A több
szinten is értelmezhető szűkszavú történet a bűn és bűnhődés, a magány témaköreit
az ökoterrorizmus ellentmondásos világába helyezi. A közvélemény által üdvösnek
tartott zöld gondolkodás szektás hitté torzul, hőseink az állítólagos nagyobb
jóért törvényt szegnek, de az akció nem várt következményekkel jár. Egzisztencializmus
és környezetvédelem hibátlanul egészítik ki egymást a történetben, a „cél
szentesíti az eszközt” dilemmája több szinten is kísért. A látszólagos eseménytelenség,
a nyugodt felszín mögött minden szétmállik, a borongós képek, a visszafogott,
finoman kibomló jelenetek a főhős érzelmeit tükrözik. A civilizáció elől
menekülő férfi jellemvonásai és motivációi lassan rajzolódnak ki, a főszerepben
Jesse Eisenberg remekel. Bár a rendezőnő előző munkája, a Meek’s Cutoff sokkal erősebb sodrású, líraibb mozi, a Sötét húzások az üresjáratai ellenére is
működik, különösen vásznon.
A minőségi drámák mellett a
szekcióban szerencsére akadt olyan darab is, mely a látványosan bővülő szcéna
növekvő zsánertudatosságát példázta. A hollywoodi üzleti modell átalakulásával
a stúdiók már egyre ritkábban gyártanak közepes költségvetésű, kísérletezőbb,
okosabb műfaji darabokat. A megapic és a hype korában a független alkotók a
klasszikus zsánerek továbbgondolásával, meghökkentő keresztezésével próbálnak
kitűnni a tömegből, többnyire sikerrel. A versenyprogramban bemutatott Csadoros vérszívó vámpír-westernje
mellett az Újjászületést is megelőzte
a híre, rávilágítva a bevett képleteket variáló, friss kombinációkban
gondolkodó stratégia sikerére. A film nagy ötlete, hogy Linklater ikonikus Mielőtt-trilógiáját a patinás rémtörténetek
és klasszikus szörnyfilmek hatáselemeivel ötvözi. A festői olasz városkában
bolyongó amerikai fiú és a helyi lány egymásra találását nem a kulturális vagy
személyes különbségek, hanem a hölgy különleges biológiai adottságai gátolják.
A románc és a horror között egyensúlyozó sztori ugyan sokszor szétesik, a Pompeii
romjai közé álmodott finálé hibátlan.
x
A nagyfokú műfaji érzékenység
nemcsak az amerikai függetlenek mezőnyére, de a jól működő, kiugróan sikeres nemzeti
filmgyártásokra is jellemző. A zsánerek öntőformáival nemcsak a markáns szerzői
látomások csomagolhatók vonzóbb, áramvonalasabb külsőbe, de a helyi ízek és az
univerzálisan is érvényes motívumok kívánatos aránya is könnyebben belőhető. Az
Álomgyár által elhanyagolt piaci szegmensekben öldöklő verseny zajlik a
túlélést jelentő nézői figyelemért. Ebben a kiélezett helyzetben a vonatkozó
műfaji szabályok keverésével, markáns áthangolásával vagy tudatos áthágásával
létrejövő mutációk egyértelmű szelekciós előnybe kerülnek. A különleges zsánerdarabokat
felvonultató Sötét oldal mezőnyéhez
tehát volt miből válogatniuk a szervezőknek. A kanadai, dán, kínai, spanyol,
angol és dél-koreai mozikból összeálló szekció a fesztivál legizgalmasabb, legváltozatosabb
programja lett. Az sem véletlen, hogy az idei Titanic legjobban várt alkotásai
közül több itt szerepelt.
Kimondottan tanulságos, hogy a
hat film közül éppen azok okoztak csalódást, melyek megelégedtek a hivatkozott
elődök, választott filmtípusok jellemzőinek szimpla újrafogalmazásával. A 88 minden erejével a Memento és az Azonosság elbeszélői trükkjeit próbálta túlszárnyalni, de a sok
flashback és párhuzamosan vezetett szál mögül hiányzott egy valóban erős
sztori. Hasonló hibát követtek el az Automata
alkotói is, akik a Szárnyas fejvadász
előtti tisztelgés közben elfelejtették átgondolni az elmesélni kívánt
történetüket. A legpontosabban azonban a dán Megváltás mutatta meg, hogy a lecke tökéletes felmondása önmagában
már kevés a dicsőséghez. Az alkotók tankönyvi alapossággal, kifinomult stílusérzékkel
összegzik a bosszúwesternek legfontosabb hozzávalóit, a vágyott hatás mégis
elmarad. Vad tájak, deszkavárosok, magányos hős, bosszú és kapzsiság. A figurák,
a párbeszédek, az összecsapások, a filmnyelvi megoldások hibátlanok, a tempó rendben,
a végkicsengés kellőképp tragikus, de hiányoznak a helyi ízek, a választott minták
egyedi átértelmezése nélkül a meglepetés elmarad.
Ami nem jött össze a dánoknak,
az maximálisan sikerül a kínai Senkiföldje
alkotóinak. Ning Hao filmje igazi különlegesség, az egyetemes megváltástörténetet
a rendező a mai, modern Kína nagyon is valóságos viszonyai közé helyezi, majd
az egészet egy fantasztikus műfaji koktélban tálalja. Rozsdás bódétanyák,
rongyokba csavart, elvadult figurák, ütött-kopott autószörnyek, végtelenbe
kacskaringózó aszfaltcsíkok. A napégette, poros képeken nem az ausztrál vagy amerikai
hátország, hanem a lepukkant kínai vidék bukkan fel úgy, ahogyan korábban még nem
láthattuk. A Góbi-sivatagba érkező nagyvárosi ügyvéd a bíróságon felmenteti
nyilvánvalóan bűnös ügyfelét és e tettével az események olyan láncolatát
indítja be, mely végül őt is magával rántja. A vadonba tévedő hősről lehull a
civilizáció álarca és a paragrafusok helyett végül kénytelen ököllel megküzdeni
a puszta túlélésért. A rendező a populáris mozi rajongó ismerője, a felbukkanó
filmtörténeti előképek skálája A máltai
sólyomtól a rural horrorokon és benzin-apokalipsziseken át egészen a Párbajig terjed. Mad Max piszkossárga neo-noirban
üldözi a gonoszt, a Coen-fivérek morbid fordulatait Morricone trombitái
kísérik. Széles a spektrum, de Ning irónia és idézőjelezés nélkül, rendkívül
következetesen nyúl a forrásaihoz, a végeredmény így egyszerre egységes és izgalmasan
rétegzett. A lehengerlő képi világ, az ügyes zsánerváltások és a főhajtások mögött
az emberi természet sötét oldala kísért, a társadalomkritika egyszerre egyetemes
és nagyon is célzott. A kínai cenzúra sokáig dobozba parancsolta, majd jó
néhányszor újravágatta a művet, mégsem érte el a célját. A Senkiföldje rendkívül kiábrándult, nagyon is realisztikus képet
fest a szocialista Kína nagyon is kapitalista viszonyairól, miközben pokolian
szórakoztató.
Bong filmjéhez hasonlóan az
idei Titanic talán legjobban várt alkotása, az Ex Machina sem került magyar forgalmazásba. Alex Garland rendezői
bemutatkozásával moziban a jelen állás szerint csak a fesztiválon
találkozhattunk, így aki végül nem fért be a teltházas vetítések egyikére sem, az
bizony sajnálhatja. A film nemcsak beváltotta a hozzá fűzött reményeket, de az
elmúlt évek egyik legjobb tudományos-fantasztikus mozija. A filmben bemutatott
mesterséges intelligencia önnön létére ébredve felismeri, majd gondosan elemzi
a rendelkezésére álló lehetőségeket, melyeket a fennmaradása érdekében
kénytelen optimálisan kiaknázni. Némileg hasonló a helyzet a filmiparban is, az
óriási kínálatból, a mindent elárasztó információdömpingből csak valami
különlegessel lehet kitűnni. A szelekció durvább, mint valaha, ezért a filmek
véget nem érő evolúciós folyamata mostanában ismét különösen látványos. Az
aktuális mezőnyt tanulmányozva úgy tűnik, a nézői érdeklődést és rajongást
biztosító túlélési stratégiák egyike a kedvelt zsánerek és minták újszerű
elrendezése lehet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 261 átlag: 5.54 |
|
|