KritikaThomas Vinterberg: Távol a világ zajátólFeminista romantikaSimor Eszter
Vinterberg Thomas Hardy regényét feminista nézőpontból adaptálta újra Az angol írót a saját korában nőgyűlölőnek
bélyegezték, mivel hősnői nem találták meg a boldogságot a viktoriánus korszak
erkölcseinek megfelelő hagyományos feleség szerepében. Érdekes, hogy a regényeiben
a társadalmi korlátokat kritizáló, realista írót félreértették, hiszen célja
éppen az volt, hogy – gyakran szexuális töltetű, tabunak számító témák
ábrázolásával – ráirányítsa a figyelmet a nők változó szerepére. A Távol a világ zajától regényben egy
nagyon modern, korát megelőző gondolkodásmódú nő portréját festette meg. Thomas
Vinterberg újra feltette a kérdést a női függetlenségről és adaptációjában a regényben
is benne rejlő, feminista szemléletet erősítette fel.
A regényből már 1967-ben készült egy
nagysikerű filmváltozat. John
Schlesinger rendező munkája a regény eseményeit hűen követő, klasszikus adaptáció,
mely sikerét főként a Nicolas Roeg által fényképezett izgalmas vizuális
világának és a hiteles környezetábrázolásának köszönhette. Míg Schlesinger határozott
női karaktere még inkább az igaz szerelmet kereste, addig Vinterberg Bathsheba Everdene-je
már egyértelműen azért utasítja el a házasságot, mert függetlenségét félti. (Az éhezők viadalának
írója, Suzanne Collins bevallottan Hardy karakterétől kölcsönözte hősnője,
Katniss Everdeen vezetéknevét, akit szintén a mindennel szembeni lázadása határoz
meg.)
A dán rendező új filmje kevéssé emlékeztet
az olyan korábbi, a Dogma-mozgalomhoz kötődő durva realizmussal fogalmazott
munkákhoz mint a Születésnap vagy A vadászat. A Hardy-val közös pont, hogy
Vinterberget is igazán érdeklik az individuum életét tönkretenni képes
társadalmi tilalmak és előítéletek. A korábbi dán filmjeiből ismert nyersesség
helyébe a romantikus történethez illő kifinomultság lép. Hardy-adaptációjában egy
intelligensen megírt, jól szerkesztett forgatókönyvre (David Nicholls), hiteles
színészi alakításokra és gyönyörűen fényképezett képekre (operatőr: Charlotte
Bruus Christensen) épít. A mindezek által felerősített feminista üzenet
korunkban is megállja a helyét.
A filmet bevezető voice over meghatározza a film
nézőpontját. A Carey Mulligan által játszott főszereplő elárulja a nézőnek, hogy
mindig is jól megvolt egyedül és talán túlságosan is független. Főhősnőnk egy családi örökségnek köszönhetően anyagilag is önállóvá válik.
Megszerzett függetlenségét három férfi kérő is veszélyezteti. A három férfi (Oak,
a megértő juhász, Boldwood, a vagyonos földbirtokos és a jóképű és pimasz Troy
őrmester) három különböző tulajdonságot képvisel: anyagi biztonság, szenvedély,
mély szeretet (az „amit egy férfi adhat egy nőnek” elv alapján.)
Az 1967-es Schlesinger adaptáció igyekezett
minden fontos cselekményszálat átemelni a regényből. Jelentős szerepet juttatott
a realista környezetábrázolásnak: Délnyugat-Anglia sárban és esőben úszó tájai
lélegzetelállító totálképeken tűntek fel. A Julie Christie által életre keltett
gyönyörű főszereplő határozott és erős karakter, de ezzel együtt sebezhető. A
60-as években készült film „feminizmusát” jelzi, hogy a színésznőt túl modern
választásnak tartották a klasszikus szerephez.
Vinterberg verziója gyorsabban halad végig
a történet eseményein, nagyobb hangsúlyt fektet az érzelmek-érzékek hiteles
megjelenítésére és az árnyalt karakterábrázolásra. Az új verzió férfi színészei
közül kiemelkedik a Troy őrmestert játszó, jelentős szexuális vonzerővel bíró Tom
Sturridge (őt Vinterberg a tragikusnak ábrázolt előtörténetével jelentősen
humanizálja). Éppúgy, mint a klasszikus verzióban, a legemlékezetesebb jelenet,
ahol Troy kardforgató tudományával hódítja meg a hősnőt. Ez a Roeg képein még
végtelenül bizarr, egy leigázó hadsereget idéző performansz, Vinterberg
filmjében felerősítetten erotikus töltetet kap.
Az elődjénél függetlenebb, Carey Mulligan
által alakított karakter határozottságát és intelligenciáját hangsúlyozza ki a
rendező, bár sebezhetőségét megőrzi. Vinterberg olvasatában ez egyértelműen
Bathsheba története, és Mulligan abszolút uralja is a filmet. Megformálásában a
főhősnő élvezi, hogy szembemegy a
konvenciókkal.
„Egy nőnek rendkívül nehéz kifejezni az
érzéseit egy olyan nyelven, amit a férfiak maguknak találtak ki arra, hogy ők
fejezzék ki a sajátjaikat.” Bathsheba így fogalmazza meg a női függetlenség
társadalmi problémáját. Azóta sincs új nyelv.
TÁVOL
A VILÁG ZAJÁTÓL (Far from the Madding Crowd)
– brit, 2015. rendezte. Thomas Vinterberg. Írta: Thomas Hardy regényéből David
Nicholls. Kép: Charlotte Bruus Christensen. Zene: Craig Armstrong. Szereplők:
Carey Mulligan (Bathsheba), Matthias Schoenaerts (Oak), Tom Sturridge (Troy),
Michael Sheen (Boldwood), Juno Temple (Fanny). Gyártó: BBC / Fox Searchlights /
DNA Films. Forgalmazó: InterCom. Feliratos.
119 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 278 átlag: 5.7 |
|
|