Ausztrál zsánerA kortárs ausztrál westernNyomkövetőkPozsonyi Janka
Az ausztrál talajba átültetett western jelentősen átalakult.
A klasszikus amerikai western
műfaját óriási kultusz övezi az első néma rövidfilmektől kezdve, egészen napjainkig.
Noha a határvidék peremén mozgó telepesek, indiánok, lawmen-ek és outlaw-k
történetei látszólag a Vadnyugat egyedülálló közegére korlátozódnak, van egy
ország, melynek kultúrája, történelmének alakulása, és földrajzi felépítése
számos ponton megegyezik Amerikáéval. Ez az egykoron börtönszigetként funkcionáló
vörös kontinens, Ausztrália: a végtelen ausztrál vadonban játszódó század eleji
történetek meséjükben és dramaturgiájukban szépen rímelnek az amerikai műfaj
sajátosságaival. A múlt század elejétől készített westernek száma természetesen
töredéknyi a műfaj amerikai megfelelőjéhez képest (25-30 darab készült összesen),
többnyire gúnyos jelzőket kiérdemelve a szakirodalomtől („kenguru-western”-től
a „húsos pite-western”-ig). A kortárs ausztrál westernfilmek azonban éppen az
egymásnak megfeleltethető elemek (préri/outback,
bandita/bushranger, indián/aboriginal) közti eltérések folytán
túllépnek a szolgai másoláson.
A párhuzamba állítható motívumok
legismertebbje: Ausztrália történelmében is felfedezhető egy Jesse James
kaliberű hős. A világ túlsó felén Ned Kelly-nek hívják ezt a törvényen kívüli banditát,
helyi nevén, bushrangert. Az ausztrál
western történetében eddig tízszer került vászonra a bandita, sőt a világ első
egészestés filmjeként számon tartott, a The
Story of the Kelly Gang (1906) is a Kelly-banda történetét dolgozta fel. A
fiatal bűnöző annak köszönhette óriási népszerűségét, hogy az „aussie Robin
Hood” szerepét magára öltve kirabolta a dolgos szegényeket kizsákmányoló
bankokat, és visszaadta a zsákmányt a népnek. Természetesen az önzetlen
jócselekedetek mellett számtalan embert is megölt kalandjai során, de erről nem
szívesen szól a fáma.
Gregor Jordan filmrendező is
tisztalelkű banditaként ábrázolja Kelly-t 2003-as filmjében, amiben Nedet
először egyéni érdekei hajtják újból a bűnözés felé, később már a szegény ausztrál
munkások sorsával együtt érezve száll szembe „Viktória katonáival”. A Ned Kelly a neo-klasszikus western sémáját
követi, ahol a főhős személyes motivációja a közösség ügyévé válik: bár az anya
bebörtönzése bosszúfilmes konfliktust vetít előre, idővel ez a probléma teljesen
feledésbe merül. Ned egy tökéletesen erkölcsös outlaw kalandhős, aki ráadásul
egyértelműen a haladást, a fejlődést képviseli. Négy év börtönlét után új
életet akar kezdeni: keményen dolgozik, hogy talpra álljon a család.
Leleményességét a kiélezett helyzetekben sem veszti el, egy könyvből ellesett
kínai páncélzat mintájára készít csapatának védőpáncélt, amely fontos szerepet
kap a döntő összecsapásban. A grandiózus végső pisztolyharc a klasszikus amerikai
western műfaját idézi, ám a vaspáncélnak köszönhetően modernebb, technikai
jelleget kap a végső párbaj karaktere. A civilizáció és vadon szembenállása folyamatosan
jelen van a filmben, elsősorban magában a környezetben, Ned és csapata számára
ugyanis a viktóriai bushland, vagyis egy
érintetlen burjánzó erdős vidék szolgál menedékül, amely a folklór által igen
kedvelt bushrangerek leggyakoribb bújóhelye volt az 1800-as években. De nem
csupán a földrajzi összetevőkben lehet megtalálni ezt az ellentétet. A 19.
századi angol bevándorlók kulturáltsága látványosan ütközik az „ausztrál suttyósággal”,
mint ahogy Ned ír származása, a „faragatlan írek” és a „kifinomult angolok” közötti
konfliktus is felbukkan a történet során.
A film végig a klasszikus
amerikai western narratíváját követi, talán egyetlen motívum akad, ami eltér a
megszokott sémától: az antagonista figurája, aki majdhogynem alaktalan. A törvény
összes képviselője Kellyt és bandáját üldözi, nincsen közöttük kiemelkedő
személy, kivéve Hare felügyelőt, aki csupán a film felénél csatlakozik a
történethez. A rendőr azonban utolsó gesztusával antagonistából átvált Kelly
rajongójává, amikor a halála előtt elkéri tőle a gyerekkorában kapott díszes
sálát. A relikvia beszerzése előrevetíti azt a majdani Kelly-kultuszt, amit az
Egyesült Államok folklórjában ugyancsak népi hősként tisztelt Jesse James figurájához
kötődik, míg azonban James a maradi Dél értékeit képviselte a civilizáló
Északkal szemben, Kelly-nél ez a küzdelem egy nemzet függetlenségi harcában
mitizálódik.
A bevándorlók mellett, a
kontinens történelmének legnagyobb (máig megoldatlan) problémáját az őslakosok,
az aboriginalok helyzete jelenti. Sorsuk
számos tekintetben megegyezik az amerikai őslakos indiánok sanyarú történelmével.
Ned Kelly történetében egyetlen pillanat utal az őslakosok jelenlétére, mikor a
bozótban rejtőzködő banda találkozik egyikükkel, aki szó nélkül nézi a csapatot.
Annál behatóbban foglalkozik az aboriginal-kérdéssel Rolf de Heer filmrendező, A nyomkövető című 2002-es filmjében,
melyben a leghíresebb bennszülött származású festő-, táncművészt és színészt,
David Gulpililt kérte fel a címszerepre. A rendező munkásságában kiemelkedően
fontos szerepet kap az őslakosok történelmének és jelenlegi helyzetének
vizsgálata, A nyomkövető után a
2006-os Tíz kenu, és az idei Charlie’s Country is ezzel a kérdéssel
foglalkozik, ezen filmekben is Gulpilil játssza a főszerepet.
A nyomkövető valódi kalandjelenettől
mentes, a kutatás narratívájára felépített, dekonstrukciós westernfilmként
működik. Történetében a fanatikus Rendőrfőnök, a csöndes Veterán és az újonc
Követő együtt bízzák rá magukat a bennszülött Nyomkövető (Gulpilil) kutatóösztönére,
hogy megtaláljanak a vadonban egy szökésben lévő, gyilkossággal megvádolt
őslakost. A törékeny civilizációt ez a négy ember képviseli: Ausztráliának ezen
a kopár területén a vadon és az őslakosok törvényei uralkodnak. Az út során
lappangó, rendre felszínre törő, majd látványosan megelevenedő rasszista
előítéletek erőteljesen reflektálnak az aboriginal származásúak mai helyzetére
az országban – a kirekesztettség, a jogfosztottság és az ebből származó,
sokszor tragikus élethelyzetüket a Charlie’s
Country-ban fejti ki részletesebben a rendező. A filmre rendhagyó módon
intenzív szubjektivitás jellemző, a néző minden jelenetben a Nyomkövető
szemszögéből figyeli az eseményeket, vele éli át a történetet. A főhős peremhelyzetben
mozog: saját törzsének tagjai közül kiemelkedik tudásával, egyszerre tiszteli a
keresztény Istent, de elfogadja és tiszteli a bennszülött törvényeket is. A
fejlődést, a haladó szellemet képviseli saját kultúráján belül, elítéli, ha
valaki megszegi törzsének szabályait, és elfogadja a civilizált
igazságszolgáltatás fontosságát. Morális szempontból is rendkívül összetett a
személye. Egyfelől elkapja a fejét az útközben bekövetkező kegyetlen
mészárlásoknál, beletörődik a ténybe, hogy nem tud segíteni őslakos társain,
így valamennyire bűnrészessé válik. Másfelől azonban segíteni akar nekik,
elhallgat információkat a „Boss” elől, végül ő lesz az, aki végleg leszámol a
kegyetlen rendőrfőnökkel, így a moralitás terén is helyreáll a rend.
A film dekonstruktív jellegéhez
nagyban hozzájárulnak a különleges képi megoldások és szokatlan zenei betétek
is. A jeleneteket törzsi festmények kötik össze: egy jellegzetes kép az előbb
látott jelenetből, egy részlet kiemelése, vagy egy brutális leszámolás, amely
mozgókép helyett, egyetlen rajzolt pillanatban van ábrázolva. A háttérben szóló
történetmesélő zene folyamatosan narrálja a történetet, összefoglalja a látottakat,
reagál az eseményekre – időnként az őslakoson nyelvén szólal meg az énekes. A
főhős alakja, nézőpontja mellett ezek a formai megoldások is szorosabb
azonosulást eredményeznek az őslakos világgal az amerikai indiánfilmekhez
képest.
Míg Ned Kelly története a
bevándorló angol nemesség okozta ellentéteket épp csak érinti, addig John
Hillcoat 2005-ös westernfilmjének, Az
ajánlatnak egyik leghangsúlyosabb kérdése az angolok kíméletlen civilizálós
tevékenysége az ausztrál síkság közepén. Az Angliából idetelepült Stanley
kapitány egyetlen célt tűz ki maga elé: civilizálni akarja a felügyelete alá
tartozó, elkorcsosult ausztrál kisvárost. Stanley és felesége egyértelműen a
haladást képviselik, jelenlétükkel húzzák meg a vadon és a civilizáció közti
éles határvonalat. Ez több motívumban is megjelenik, mint a pompásan
berendezett házuk és oázis-szerű kertjük köré felhúzott kerítés, a porcelán
csészéből elfogyasztott ötórai tea, vagy a férfi kínzásakor fejére csavart
angol zászló, fölötte Viktória királynő elferdült portréjával. Stanley azonban
erkölcsi változáson megy át a történet folyamán: míg kezdetben határozottan a
közösség érdekeit veszi figyelembe, amikor hajtóvadászatra küldi testvérei után
a törvényenkívüli Charlie-t, a balul sikerült misszióval szembefordul a
közösséggel és egyéni problémája – saját és felesége életének megmentése – válik
fontossá, jelképesen visszatér művelt kertjéből a vadonba. Charlie épp az
ellenkező utat járja be, a pusztaságon át vissza a civilizációba: a kezdeti
családi probléma fokozatosan alakul át az egész közösséget érintő konfliktussá.
Közveszélyes bátyjának megölésével már nem tudja megmenteni időközben elhunyt
öccsét – Stanleyt és feleségét, illetve a város többi lakóját azonban még igen.
A megkettőzött főhős, a kutatás
és a bűnös város megtisztításának szimultán története, a szuggesztív kép és
zenehasználat, és a verses betétekkel kiegészített végtelenül izgalmas
kalandjelenetek révén John Hillcoat alapos revíziót hajt végre az amerikai
műfajon, amelynek elsődleges forrása maga az ausztrál táj kiúttalan
kősivatagával és kietlen sziklafalaival. Míg az amerikai vadnyugat a végtelen
horizontot kínálja a vándorlók számára, addig az ausztrál fennsík inkább
falakat húz köréjük – A nyomkövetőben
tornyosuló kulturális és domborzati korlátok, vagy Ned Kellyék bozótcsapdája
egy másik, fojtogatóbb Határvidéket reprezentál. Az outback senkiföldjén játszódó westernfilmek nem kérnek az amerikai
nagytestvér árnyékából, földrajzi és kulturális sajátságaik szerint önnön
képükre formálják a műfajt.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 333 átlag: 5.56 |
|
|