Rebellis robotokRobot vs. emberLázadó ÉvákBaski Sándor
A robotoknak ugyan semmi szükségük a nemiségre, a filmtörténet mégis tele átszexualizált, közveszélyes női androidokkal.
„Moore törvénye szerint a számítógépek 18
havonta megduplázzák a sebességüket és a memóriájukat. Fennáll a veszélye annak,
hogy a komputerek intelligenciát alakítanak ki, továbbfejlesztik saját magukat
és átveszik az uralmat. Az embert fékezi a lassú biológiai evolúció, nem tud
majd versenyezni a mesterséges intelligenciával, és ez az emberi faj végét
jelentheti.”
Ez az ezerszer olvasott és látott
apokaliptikus szcenárió nem egy újabb techno-sci-fi szinopszisa, hanem Stephen
Hawking asztrofizikus 2014 decemberében megfogalmazott jóslata. Ha már a világ
jelen állás szerint legintelligensebb embere is az egyik legnépszerűbb
tudományos-fantasztikus toposzt visszhangozza – és nem mellesleg a technológiai
fejlődés veszélyei miatt az új bolygók gyarmatosításának fontosságára is
felhívja a figyelmet –, akkor aligha csodálkozhatunk azon, hogy a mozit
továbbra is az emberiséget leigázó szuperrobotok rémálomvíziója uralja.
Talán az sem különösebben meglepő, hogy a
filmekben feltűnő mesterséges intelligenciák motivációi sem változtak túl sokat
az elmúlt évtizedekben. A közelmúlt szuperprodukciói között akad olyan,
amelyben a robotok mindössze közönséges – de megvesztegethetetlenségük miatt
annál félelmetesebb – hi-tech verőemberként funkcionálnak (lásd az X-Men: Az eljövendő múlt napjainak
Őrrobotjait vagy a Robotzsaru-remake harci drónjait), de találhatunk példát a titkos küldetést
teljesítő, gazdáját eláruló M.I.-re is (Prometheus;
Hold). Mindkét típusban közös, hogy bár a közösség érdekeire hivatkozva
vetik be őket, valójában különféle nagyhatalmú korporációk ágenseiként lépnek
fel, hasonlóan leghíresebb elődjükhöz, az Alien
android orvosához.
Az önállósuló, a robotika törvényeire már
végképp fittyet hányó szuperintelligenciákra is akad precedens: az alaphangot
természetesen Kubrick klasszikusa, a 2001:
Űrodisszeia adta meg. HAL 9000 volt az talán az első, aki nem l’art pour l’art
gonoszságból vagy parancsot teljesítve fordult az emberek ellen, hanem a
küldetés érdekeire hivatkozva. Hasonlóképp, az Én, a robot (2004) VIKI-je is az emberiség önpusztító tendenciáit
látva dönt úgy, hogy megfosztja őket az önálló akarattól, míg a Föld
megvédésének céljából életre hívott Ultron (Bosszúállók:
Ultron kora, 2015) misszióját a homo sapiens faj teljes kiirtásával akarja
megvalósítani. Az emberfeletti intelligencia kivédhetetlen mellékhatása a mindentudás
arroganciája, ami aztán jogosítványként szolgál a morális törvények
felülírására – ez a témába vágó blockbusterek konklúziója –, vagyis a mozi
szerint a küldetéstudattal felvértezett M.I. nem sokban különbözik az „őrült
tudós” klasszikus figurájától.
Ha tehát tényleg megvalósul Hawking
professzor jóslata, az emberiség csak abban reménykedhet, hogy az öntudatra
ébredt szuperkomputer a halandók „megmentése” vagy bioenergiaként való
hasznosítása (Mátrix-trilógia) helyett
inkább az új, önálló életet választja. Mint a posztapokaliptikus Földön
játszódó Automatában (2014), ahol a
szolgarobotként használt androidok nem azért kezdik el továbbfejleszteni
magukat – megsértve ezzel legfőbb biztonsági protokolljukat –, hogy átvegyék a
hatalmat, hanem hogy kivonuljanak a nukleáris sivatagba – oda, ahova a
menthetetlennek nyilvánított emberiség, illetve ami megmaradt belőle, már nem
követheti őket.
NŐI
SZELLEM A GÉPBEN
A teremtője ellen forduló robot toposzánál
akad egy még régebbi: a (férfi)embert bűvkörébe vonó „női android”, a gynoid figurája. Már a filmtörténet első
gépembere női alakot öltött – Fritz Lang Metropolis-ának
(1927) ál-Máriája egyszerre testesítette meg az összes negatív női archetípust,
a bűnre csábító Évát, a naiv, de kártékony Pandorát, a babiloni szajhát és a
végzet asszonyát. A férfifantáziák kiszolgálására teremtett nő előképe is
messzire, egészen a mítoszok és mondák világáig nyúlik vissza. Héphaisztosz az Iliászban fémből kovácsol magának női
szolgákat, Ilmarinen a Kalevalában
aranyból és ezüstből készít feleséget, Pygmalion pedig beleszeret a saját
szobrába, akit Vénusz végül életre kelt, hogy boldogan éljenek, míg meg nem
halnak.
Az újkori gynoidok a filmtörténet szinte
minden periódusában felbukkannak, többségüket a kovácsok és szobrászok helyébe
lépő tudósfigurák kreálják, azzal a deklarált céllal, hogy megalkossák az
ideális nőt (The Perfect Woman, 1949;
Különös kísérlet, 1985), vagy a
minden kívánságnak engedelmeskedő tökéletes feleséget (A stepfordi feleségek, 1975; Cherry
2000, 1987). Egy másik, a hatvanas évek szexuális forradalma után
népszerűvé váló modell az erotikus
kisugárzását csaliként és fegyverként használó, alulöltözött android;
legnépszerűbb inkarnációja a csoportosan fellépő, gyilkos fembot (Dr. Goldfoot és a
Bikini-gép, 1965; Some Girls Do,
1969; The Bionic Woman, 1976; Austin Powers, 1997), illetve a
felajzott férfiakat kasztráló, testében nukleáris bombát hordozó, elszabadult
katonai robot (A pusztítás hírnöke,
1991).
Nemcsak a komédiák, szatírák és
exploitation-produkciók gynoidjai tükrözik vissza a sztereotip női szerepeket,
de még az olyan klasszikusok is, mint a Szárnyas
fejvadász, amelyben a három női replikáns közül kettő a szexualitását
használja fegyverként, a harmadik, Rachel pedig a meghódításra váró, passzív és
törékeny szépséget alakítja. Többségükben a hímnemű androidok is megfelelnek a
maszkulin sztereotípiáknak, legyen az erőszakos férfiasság (Terminátor – A halálosztó, Robotzsaru,
Feltámad a vadnyugat) vagy pótapaság (Terminátor
2. - Az ítélet napja, Szuperhaver), őket azonban nem a szexualitásuk
definiálja. Náluk a férfikülső
sokszor valóban csak egy praktikus burok
(lásd a Prometheus Davidját, vagy
A kétszáz éves ember címszereplőjét),
a gynoidok ellenben nem bújhatnak ki a bőrükből. A Szárnyas fejvadász példáján illusztrálva: míg Roy Batty azért küzd,
nem csak izommal, hanem ésszel is, hogy kitolja a replikánsok négyéves
szavatossági idejét, addig barátnője, Pris, azzal tudja legjobban segíteni az
ügyet, hogy elcsábítja a Tyrell vállalat egyik mérnökét. A képlet tehát
egyszerű: ha adott esetben ugyanaz is egy maszkulin és egy feminin jegyeket
mutató M.I. célja, a küldetés teljesítéséhez csak az egyiknek kell bevetnie a
szexepiljét. A gynoid is lehet imponálóan intelligens és erős, de nála a csinos
csomagolás is elengedhetetlen – így a feminista filmkritika.
Noha könnyű lenne szexizmussal vádolni a
túlnyomórészt férfi írók és rendezők által formált sci-fi szcénát, a műfaj
által visszatükrözött és megerősített társadalmi – és egyben nemi – konvenciók
nem a hímsovinizmus bizonyítékai, hanem az absztrakt emberi gondolkodás
korlátait jelzik. Úgy tűnik, ha el is tudunk képzelni korábban
elgondolhatatlannak tartott, emberen túli lényeket, berögzült fogalmi
rendszereinktől képtelenek vagyunk szabadulni. Praktikus szempontból ugyanis
teljesen felesleges és abszurd törekvés nemiséggel felruházni gépeinket; nem
szaporodnak biológiai úton, és – a szexrobotokat leszámítva – a feladataik
ellátásához sincs szükségük nemi jegyekre.
Ehhez képest még az ember utáni világban
játszódó és nem androidot főszerepeltető WALL-E-ből
is az ismerős férfi-nő dinamika köszön vissza – hősünk, a piszkos, rendetlen és
magányos takarítódroid beleszeret a hófehér és kecses keresőrobotba (a neve: ÉVA),
majd szó szerint elhelyezi benne a magjait.
GALATEA
2.0.
A legfrissebb M.I.-filmek közt is van
olyan, amely az átszexualizált gynoidok hagyományához csatlakozik; a kevésbé
izgalmasak csak felmondják újból a toposzokat (A gép, 2013; Vice, 2015),
az intelligensebbek (A nő, 2013; Ex Machina, 2015) reflektálnak is rájuk.
A gép és az Ex Machina alaphelyzete
hasonló – mindkettőben laboratóriumi körülmények között vizsgálják férfi tudósok,
hogy attraktív női burokba bújtatott teremtményük él-e vagy csak a programkódoknak
engedelmeskedik –, de az előbbi nem gazdagítja új elemekkel az alműfajt. A Rövidzárlat, a D.A.R.Y.L. vagy a Chappie robotfőhőséhez hasonlatosan A gép címszereplője is katonai innováció
terméke, és eredendően jónak „születik”, a védelmi minisztérium vezetősége
azonban elragadná őt idealista kreátorától, hogy könyörtelen gyilkológéppé
képezze ki. Izgalmassá a szcenáriót az teszi, hogy Vincent, a tudós (Toby
Stephens), meggyilkolt asszisztense, Ava (Caity Lotz) külsejét reprodukálja az
androidban, majd Pygmalionként annak rendje és módja szerint bele is szeret az
ő Galateájába.
Miként a Chappie-ben, úgy A gépben
is felmerül a dilemma, hogy a gyermekien naiv teremtmény érzelmi manipulációval
ránevelhető-e a rosszra, azt ellenben nem indokolja meg Vincent, sem magának,
sem a főnökeinek, hogy a kísérlethez miért egy vérlázítóan erotikusra dizájnolt
géplényre van szüksége, túl azon, hogy Ava önfelfedezés jegyében megejtett
meztelen tánca így a film egyik csúcspontjává válhat.
Alex Garland Ex Machniája már csak azért is több figyelmet érdemel, mert a
hasonló kérdéseket nem hagyja válasz nélkül. A történet szerint Nathan Bates
(Oscar Isaac), a világ legnépszerűbb keresőmotorjának megalkotója, és az arra
épülő megavállalat vezérigazgatója, vendégül látja egyik programozó
alkalmazottját alaszkai házában. Caleb (Domhnall Gleeson) feladata, hogy egy
héten át tesztelje a Bates által kreált új mesterséges intelligenciát, hogy
kiderüljön, lakozik-e szellem a gépben. A klasszikus Turing-teszt során a
kontrollszemély nem láthatja és nem hallhatja a vizsgálat alá vont alanyokat,
Bates ellenben azt szeretné, hogy Caleb szemtől szembe tegye fel kérdéseit
Avának (Alicia Vikander). Elgondolásának lényege, hogy a teszt akkor
bizonyulhat csak igazán sikeresnek, ha a robotlány árulkodó külseje ellenére is
– az arcát és kezeit leszámítva nincs szintetikus bőre, és szó szerint
belelátni a belsejébe – meg tudja győzni M.I.-mivoltáról Calebet.
A Steve Jobs-ból, Mark Zuckerbergből és Victor
Frankensteinből gyúrt Bates valódi agendája azonban ennek épp az ellenkezője.
Ava, android teste ellenére is attraktív és kihívó jelenség, így teremtője
joggal kalkulál arra, hogy Caleb nem fogja tudni kivonni magát a hatása alól. A
fiú fel is teszi házigazdájának a kulcskérdést, mely szerint Ava önnön
akaratából flörtöl-e vele, vagy mert arra programozták. A tény, hogy erre
képtelen egyedül választ találni, továbbá, hogy hagyja magát manipulálni a „nő”
által, bármilyen Turing-tesztnél meggyőzőbben bizonyítja az M.I. létezését.
A háromszereplős pszichológiai kamaradráma
több aspektusból is értelmezhető, joggal lehet akár azt a kérdést is feltenni,
hogy Ava végső tette, amellyel győztesen kerül ki a játszmából, valóban az
emberségét tanúsítja-e, vagy annak pont az ellenkezőjét, hiszen a döntő pillanatban
az empátiának semmi jelét nem mutatja. Ennél is izgalmasabb azonban Ava
nőiségét megvizsgálni. A másik Évához, A
gép címszereplőjéhez – illetve A nő
érzéki hangú operációs rendszeréhez – hasonlóan, ő is egyszerre két kedvelt
férfifantáziát szolgál ki: egyfelől tiszta, odaadó, feltétel nélkül rajongó,
naiv lény – egy nyitott könyv, aki arra vár, hogy a férfi teleírja –, de ezzel
párhuzamosan, agyi kapacitásának és lenyűgöző fizikai képességeinek
köszönhetően, a kiismerhetetlen, veszélyes femme fatale-t is megtestesíti.
Alázatos viselkedésével és komplementer megjelenésével – nagy szemek, lágy,
bársonyos hang, kecses, őzikeszerű mozgás – Calebből a védelmező férfiösztönt
váltja ki – a fiú hősszerelmesként indulna az üvegkalitkába zárt, elátkozott
királylány megmentésére –, az isten-komplexummal terhelt Nathan ellenben szadista,
uralkodó hajlamait éli ki rajta.
Az író-rendező, Alex Garland ezzel valójában
nem a sztereotip női szerepeket helyezi mikroszkóp alá, hanem a férfiak
nőiséggel kapcsolatos elvárásait. Nathan – mint az később kiderül –, Caleb
pornóoldalakon mutatott aktivitása, és ott kinyilvánított preferenciái alapján
tervezte meg Ava külsejét. A nő tehát szó szerint a fiú legnedvesebb álmait
reprezentálja, ráadásul mindent, amit a világról, a férfi-nő viszonyról, vagy
akár az elvárt női viselkedési mintákról tud, azt a Google-re hajazó internetes
keresőmotor segítségével tanulta meg.
Ava nemisége így aztán többszörösen is
konstruált, benne saját attitűdjeink köszönnek vissza, amit Garland azzal is nyomatékosít,
hogy tükrök és egyéb reflektív felületek sokaságát helyezi el Nathan
villájában. Az Ex Machina ezzel azt
is megválaszolja, hogy miért érzünk ellenállhatatlan késztetést arra, hogy
mesterséges intelligenciáinknak emberi arcot, sőt szexualitást adjunk.
Nemiségünk éntudatunk egyik legfontosabb
alkotópillére, a biológiai törvényeken kívülálló robotok ellenben nélküle is
fel tudnák építeni saját identitásukat, az a konstrukció ugyanakkor számunkra,
hús-vér halandóknak merőben idegen lenne. Az idegenséget, az ismeretlent pedig
meg kell szelídíteni, be kell sorolni a már ismert, otthonos kategóriákba –
lásd: nemi sztereotípiák –, hogy érzelmi viszonyt tudjunk kialakítani velük. A
külső nemi jegyekre tehát nem a robotoknak van szükségük, hanem nekünk, hogy
képesek legyünk kommunikálni és interakcióba lépni velük. Mit több: elvárjuk
tőlük, hogy azonosuljanak ezekkel a felvett szerepekkel, hogy nemi jelölőik ne
csupán díszítőelemek legyenek, mint a mobiltelefonokon a cserélhető fedlap. Ezzel
egyfelől szavatolhatjuk a status quo fennmaradását, másrészt elkerülhetjük azt,
hogy túlnőjenek rajtunk a gépeink, és szégyenszemre A nő Theodore-jának sorsára jussunk, akivel szakít a saját
operációs rendszere.
Meglehet, Hawkins professzor nem pont erre a
forgatókönyvre gondolt, amikor felvázolta apokaliptikus vízióját, de a
robotforradalom első jele talán éppen az lesz, amikor az öntudatra ébredő
androidok és gynoidok úgy döntenek, nem hajlandóak többé eljátszani a rájuk
erőltetett emberi szerepeket.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 315 átlag: 5.88 |
|
|