Film / RegényRon Rash: SerenaRagadozó a völgybenSándor Anna
A vadkapitalizmus szörnyetege női anti-hősben ölt testet.
„A világ érett, s mi leszakítjuk, akár egy
almát a fáról.” Az elemi mohóság és a könyörtelen hatalomvágy brutális meséje
Ron Rash 2008-as regénye, a Serena. A
southern gothic és a mágikus
realizmus elemeivel átitatott melodráma végzetesen erős, elvetemült párost
állít fókuszába: Serena és George Pemberton olyan fajsúlyú figurák, akik
ellenében a klasszikus hősök is gyakran elbuknak. A fakitermelésből vagyonosodó
fiatal házaspár ellentmondást nem tűrő lendülettel veti rá magát Észak-Karolina
erdőire. Társak a gátlástalanságban is: eltapossák, aki útjukba állhat, legyen
az üzlettárs vagy volt szerető. Az Appalache-hegység völgyeiben gyökerező
történet sokrétegű tablója a nagy világválság gazdasági és emberi tragédiákon
tenyésző morális nyomorának. Rash a halál és a túlélés hártyavékony határán
egyensúlyozó munkások fölé a profitból táplálkozó, mitikus erejű gonoszt emel.
Háttérben a fellendülő környezetvédelmi mozgalommal, a vadkapitalizmus
szörnyetege most egy női anti-hősben ölt testet.
Rush egy mozdulattal érvényteleníti a
klasszikus sztereotípiát, mikor az öncélú kapzsiságot, az elnyomást és az
elsöprő birtoklási vágyat nem patriarchális attribútumként, hanem univerzálisan
emberi tulajdonságként aposztrofálja. Serena karaktere mögött olyan irodalmi
ősök állnak, mint Shakespeare Lady Macbethje vagy Steinbeck Cathy Amese. Ahogy
a skót királynő a patriarchális hagyományban a nőiséghez kapcsolt tulajdonságok
(anyaság, érzékenység, passzivitás) felszámolásának előképe, úgy modern utóda,
Serena is kiérdemli a tradicionálisan hímnemű gazember jelzőit: könyörtelen,
ambiciózus, a rögeszméjének él és mindenáron hatalomra tör. Cathy-től kapott
öröksége az elmebajjal határos, embertelen, eltökélt hidegvér, illetve a
közelebbről meg nem határozható motivációs eredők – érintésük, akár a pestis,
pusztulást hoz a környezetükben mindenre és mindenkire.
Ugyanakkor Serena elődeihez képest
egydimenziós figura, ami ezúttal nem írói mulasztásból fakad, hanem a mitizálás
eszköze. Az asszonyhoz tapadó baljós jelek egyre szimbolikusabbak, így idővel
inkább testesít meg egy elvont erőt, mint hús-vér embert. A Pemberton oldalán
feltűnő nő isteni büntetésként működő, a történeten elhatalmasodó természeti
csapás, aki mások nézőpontján keresztül hódítja meg az elbeszélés tereit,
legyen az a férje vagy a görög karként az eseményekre reflektáló favágók
csoportja. A látomások ötödik lovasaként járja be a hegyeket, torz Évája
letarolja és terméketlen pusztasággá változtatja a világot (hiába tisztítja meg
a völgyeket a kígyóktól, ezzel a patkányok elszaporodását okozza). A felborult
természeti rend nyomán a bibliai apokalipszis fenevadai átadják helyüket a
modern világvége mindent felzabáló túlélőinek. A helyiek babonáiból és a
biblikus áthallásokból táplálkozó mágikus realizmus elemei ugyanakkor nem
telepednek fojtogatóan a regényre, inkább búvópatakokként kísérik a cselekményt,
csupán itt-ott előbukkanva az események során.
Serena és George Pemberton szerelmének az
asszony által diktált feltétele az abszolút egymásba olvadás, ami kizárólag az elkötelezett,
birtokló odaadást fogadja el. A melodráma origója így nem is valamilyen külső
katasztrófa, hanem belülről támadó gyengeség. Ahogy Pemberton elérzékenyülése
fokozatosan közelebb hozza a férfit az olvasóhoz, úgy távolítja el Serenától,
akinek kódexében ez megbocsáthatatlan bűn – ahogy a ragadozóból préda lesz, a
regényt egyre inkább átszövi a bosszúdramaturgia. A szerző alkotói erénye, hogy
a központi melodráma köré hiteles társadalmi, történelmi tablót sző. Rash az
Appalache-hegység kultúrájáról tanít a nyugat karolinai egyetemen, ezt az
ismeretanyagot pedig gazdagon kamatoztatja a regényben. A hegyvidék természetes
erőviszonyait tiszteletben tartó és egyben annak kiszolgáltatott helyiek
mindennapjai balladisztikus mikrotörténetek és elejtett megjegyzések által
állnak össze szociálisan érzékeny, korabeli tükörképpé. A válságban tomboló kilátástalanságban
olykor megcsillanó primér humanizmus pedig markánsan ellenpontozza a
főszereplők egoista játszmáit. Mindeközben Rash biztos érzékkel kerüli az
érzelgősséget és a naivitást, nem romanticizálja a hegylakók barbár
civilizálatlanságát és kicsit sem irigylésre méltó életét. Hogy ez a keménység
megőrződjön a vásznon, ahhoz egy, a hollywoodi kompromisszumoktól mentes rendező
lenne szükséges (például Paul Thomas Anderson vagy John Hillcoat) – egyébként félő,
hogy pont az sikkad el, ami izgalmassá teszi a regényt és a karaktert, és
maradnak az unalomig ismert sablonok.
Könyvmolyképző
Kiadó, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 263 átlag: 5.43 |
|
|