John BoormanJohn Boorman – 1. részA játéknak végeCsiger Ádám
Az angol rendező lezárta fél évszázados életművét. Boorman épp akkor került Hollywoodba,
amikor a stúdiók rendre modern művészfilmekbe fordították zsánerdarabjaikat.
Tanultak a régimódi álomgyári eseményfilmek sorozatos bukásából, és fiatalabb
értelmiségiek figyelmére pályáztak. A napjainkra széles körben elismertté vált
rendező pedig alaposan kihasználta a nagy alkotói szabadságot és Hollywood
iparának fejlettségét. Pályájának legsikeresebb darabjai archetipikusan
egyszerű műfajfilmek, amelyek ugyanakkor végtelenül szerzőiek is. Magára
valamit adó auteurként Boorman sokszor elkészítette ugyanazt a filmet, kicsi,
de annál többet mondó változtatásokkal.
*
Egész estés debütálása, a Meneküljön, aki tud (1965) zenés film az
Egy nehéz nap éjszakája mintájára. Bemutatkozása
belépő volt számára Hollywoodba, ahol második filmje, a Point Blank világhírűvé tette. Regényadaptáció, hard boiled
bosszútörténet, mely mai szemmel nézve akár szokványos zsánerdarabnak is
tűnhet, bár mindez magyarázható eme kult klasszikussá vált noir hatásával is. A
főhőst, Walkert (beszélő név, keresztneve nincs) egy rablás során legjobb
barátja és felesége elárulják, a pénze helyett golyót szánnak neki és hagynák
meghalni. Ő azonban túléli, megszökik az Alcatrazból és egyesével számol le
haragosaival és a bűnszövetkezettel, ahová pénze vándorolt. Boorman rendezése ugyanakkor
távolabb nem is állhatna egy szokványos zsánerdarabtól. Egy elmélet szerint
például a film cselekménye valójában a haldokló főhős hagymázas képzelgése,
lázálma a bosszúról. Mindezt több motívum is bizonyítani látszik, néhány másik
pedig talán inkább ellene szól, ugyanakkor megkockáztatható, hogy a cselekmény az
álomlogika szerint bonyolódik, a film stílusa pedig szintén onirikus és
kísérteties. A modernista művészmozi hatására megrendezett zsánerfilmről van
szó, hisz a cselekmény tele van ellipszisekkel, megválaszolatlan kérdésekkel,
valamint már-már pszichedelikus, experimentális képekkel és jelenetezéssel. Ha
már rajongói teóriák: talán nem csak Walker (Lee Marvin) víziójaként
értelmezhető a cselekmény, de felesége, legjobb barátja és azok bűntársainak
kollektív rémálmának is beillik. A halálból visszatérő Walker bűntudatuk és
félelmük kivetülése (mi van, ha a férfi túlélte?), a főhős képében múltbeli
bűneik, határsértéseik kísértenek. Walker áruló barátját „utoléri a baj,
bárhová megy”, a feleség pedig megvallja a főhősnek, hogy „Rólad álmodom. Hogy
milyen jó lehet halottnak lenni. Tényleg az?”. Hármasban éltek Jules és Jim módjára, de a barát és a
feleség dobták az őket összekapcsoló férfit. Walkert szinte kizárólag immorális,
ellene konspiráló karakterek veszik körül, akik neki köszönhetően megbűnhődnek.
Egy olyan értelmezés is felmerülhet, mely szerint Walker kísértetként forgatja
fel gyilkosai életét. Hisz könnyedén kijut Alcatraz börtönszigetéről, sérüléseinek
nincs nyoma. „Te tényleg meghaltál az Alcatrazban” – mondják neki. Amikor azt
hallja, hogy „Lazíts, úgy tovább élsz!”, látványosan eltűnődik. Nem öl, csak
ártalmatlanná teszi az útjába állókat, verekedni is csak önvédelemből látjuk,
helyette tárgyakat (például autót) és embereket használ fegyverként, utóbbiakat
szinte már megszállja, majd egymás ellen fordítja. Emberekben nem tesz
közvetlenül kárt, viszont lakásokat és autókat tesz tönkre, mint valami
kopogószellem. Észrevétlenül besétál bárhová, mintha a falak sem állnák útját.
Viselkedése apatikus, hálni jár belé a lélek, csak árnyéka régi önmagának, a
szó szoros értelmében, hisz mindig a háttérbe, az árnyak közé húzódik, beleolvad
a környezetébe. Sosem lép a napfénybe, ellenségeit viszont oda küldi meghalni.
Ártó szellem, bosszúja horrorba illő átok célpontjai számára: ha valakinek
megjelenik, annak harangoztak. Beszélgetőpartnerei (pár kivétellel) meghalnak,
bár nem közvetlenül az ő kezétől. Nem úgy kommunikál, mint egyik ember a
másikkal. Felesége mintha magában beszélne mellette, és Walker később is úgy
faggat ki egy bűnözőt, hogy nem is tesz fel kérdést, csak visszhangozza annak
önkéntes vallomását. A maffiózóknak esélyük sincs megtalálni, mintha csak
kísértetet kergetnének. Ellenfeleinek annyi esélye van ellene, mint egy
szuperhős ellen. Akár egy rémhír, puszta feltűnésével is egymásnak ugrasztja a
torzsalkodó gengsztereket. Ahogy a kísérteteket, őt is egy égbekiáltó múltbeli
bűn traumája tartja e világon, elszámolnivalója maradt az élők birodalmában. Az
utolsó szcénából az is kiderül, hogy nem a pénz kellett neki, csak a megváltás.
A materiális helyett a spirituális. Mindent alárendel egyszerű küldetésének, ez
léte egyetlen értelme. Szinte már robotpilótára van kapcsolva. Szűkszavú,
pókerarcú, ősz hajával egyszerre angyali és kísérteties. A halálból való
feltámadása és bosszúmissziója már-már mitikussá válik, ő maga pedig túlvilági
lénnyé.
Az író-rendező ambivalens, rejtélyes
történetmesélésével táptalajt teremt az ilyen teóriáknak, de filmjének vannak
más érdekes aspektusai is. Walker már azelőtt pacifista, hogy megtörténne a
lelövése. Csak azzal a feltétellel megy bele a rablásba, hogy senki nem fog
meghalni, és épp amiatt rúgja össze a port barátjával, mert az mégis gyilkolni
kezd. Ha Boorman ironikus és rendhagyó módon pacifista bosszú- és hard boiled
bűnfilmet kísérelt meg készíteni, sikerült neki: Walker senkivel nem mocskolja
be a kezét, a bűnösök mégis megbűnhődnek, az erőszak tehát kontraproduktívnak
bizonyul. Lehet mindezt viszont iróniaként is értelmezni, eszerint a hős
pacifizmusa hiábavaló: ha nem akar ölni, akkor garantáltan sikerül neki. Balek,
akit a történet végén ugyanúgy átvernek, mint az elején. Naivitása, idealizmusa
miatt húzták csőbe, kiábrándulása után viszont vendettába kezd. Passzivitása
okán a modern művészfilm elidegenedett hőstípusa is visszaköszön benne. Reaktív
attitűdje miatt azonban műfajfilmes viszonylatban is erős azonosulási
lehetőséget biztosít a nagyközönség számára, a főhős tehát egyszerre rendezői
alteregó és a publikum avatárja. Múltjáról alig tudunk meg valamit, üres lap,
figurájába a néző szabadon beleképzelheti saját személyiségét. Omnipotens
összeesküvők rángatják zsinóron, csak sodródik az árral, egyedül van a világ
ellen. Nem tesz semmit, amit az átlagnéző ne tenne, reflexszerűen reagál a
csapdahelyzetek sorozatára – harcművész és pisztolyhős helyett sóbálvány, pont
mint mi a moziterem sötétjében. Boorman igyekszik átadni a publikumnak a
karakter szubjektív élményeit és észlelését, lásd a bravúros szcénát, melyben Walker
elhúzza a függönyt, elvakítja a nap, az operatőr pedig olyan lassan fókuszálja
élesre a férfi arcát, ahogy annak szeme hozzászokik a fényhez. Boorman minél
inkább érzéki, zsigeri valóság-illúziót, szimulációt teremt a főhős
percepciójának rekonstruálásával, e szempontból filmje párdarabja nem is az Alkony sugárút, hanem az Asszony a tóban, mely a hős szemszögéből
(szó szerint!), egyes szám első személyben mesél. Boorman mintha reflektálna is
minderre: hogy az egész cselekmény olyan, mint egy erőszakfantázia, vágyálom
vagy vízió, azzal arra világít rá, hogy a (főleg hollywoodi és műfaji) mozifilm
sem több ennél. Meta-tömegfilmet alkotott, a mozimitológia esszenciájáról,
metafizikájáról mesél.
*
Harmadik filmjének (Pokol a Csendes-óceánon) főszerepét ismét az alteregójának is
tekinthető, II. világháborús veterán Lee Marvinra bízta. A színész ezúttal egy
hajótörött amerikai katonát alakít, aki egy lakatlan trópusi szigeten vetődik
partra. Egy japán katona azonban hamarabb sodródott partra ugyanott. A két férfi
egyaránt megölné a másikat, ám sikertelen kísérleteik után idővel
összekovácsolja őket a túlélés ösztöne. Ahogy Boorman a Point Blank alkalmával a hard boiled bosszúfilmet, úgy ezúttal a
háborús akcióthriller zsánerét forgatta fel azzal, hogy kihagyta belőle a
legfőbb tömegkulturális attrakciót, az erőszakot. A sziget olyan, mint egy
küzdőtér a főhősök számára, ám összecsapásaik rendre meghiúsulnak. Izgalmas
csatákra, tömegjelenetekre építő látványmozi helyett kétszereplős, zárt
szituációs egzisztencialista kamaradrámával kell beérnünk, ráadásul dialógusok
nélkül, hisz a két férfi nem beszél közös nyelvet. Egy szcénában a két katona
összecsap, és az egyikük győz, majd mintha mi sem történt volna, megint
egymásnak esnek és a másikuk marad állva (mintha csak egy harcművészeti videójátékot
játszanánk). Idővel kiderül, Boorman pusztán a (közelharcba végül nem is
bocsátkozó, egymást csak méregető) karakterek gondolataiba engedett
bepillantást, megmutatva, hogy mindketten attól félnek, az ismeretlen ellenfél
legyőzi őket. Boorman ismét szubjektív víziókat, gondolati és érzelmi
folyamatokat rekonstruál képekkel, játszik a nézővel, hiszen nem tudhatjuk, mi
valós történés és mi képzelgés. Egy másik jelenetben a két harcos immár halálra
készen rohan egymásnak újra, de hiába várjuk a látványos egymásnak feszülést, a
magas növényzetben eltévednek és elvétik egymást. E háborús filmből tehát
hiányzik a háború, és a karakterek sem háborús hősök, hanem névtelen senkik,
akik lemorzsolódtak. Párbajuk privát és spirituális, senki más nem látja. A
többi ember szemében halottak – pont, mint Walker. De mind (túl)élni vágynak. Ezúttal
is minimális számú karakterrel azonosulhatunk csupán, amit itt is megkönnyít
küldetésük súlyos tétje (a túlélés). Akár e filmet is lehetne haldoklók
fantáziálásaként értelmezni, de inkább arról lehet szó, hogy Boorman szeret
ellene menni az elvárásainknak. A kétszemélyes amerikai-japán háború konfliktusából
még mindig lehetne akciófilm, de ironikus módon havervígjáték lesz belőle, a háború
helyett a béke története, ellentétben a szintén élethalálharcot bemutató Point Blankkal, ahol barátokból lettek
ősellenségek. Ahogy Walker is teljesíti bosszúhadjáratát, a hajótöröttek is
sikerrel veszik a túlélőthriller zsánerének akadályait, de Boorman ezúttal is
megtagadja tőlünk a happy endet, immár egy kegyetlen végső csavarral. A két
különböző kultúrájú ember között lehetségessé válik a béke, de csak amíg vissza
nem térnek ellenséges nációikba. Nem mintha a pacifizmus helyett a militarizmus
megoldás lenne, ezt szimbolizálja az a szcéna, melyben a két karakter az
összegyűjtött ivóvízért birkózik, ami közben kiömlik, és beissza a homok. A
háborúzó nemzetek tönkreteszik természetes környezetüket (gondoljunk
Hiroshimára és Nagaszakira), ezzel halálra ítélik magukat.
*
Az
utolsó Leo
főszereplője egy már bejáratott auteur-alteregó, Marcello Mastroianni. Ő is egy
leszálló ágba került férfit alakít: Leo (beszélő név egy nemes oroszlánnak) egy
uralkodóház utolsó sarja, mesés vagyon örököse, ám ideje lejárt, udvartartása
például felháborodva veszi tudomásul, hogy a villáját övező utca nyomornegyeddé
változott. Az arisztokrata ornitológus, távcsövével viszont nem madarakat,
hanem fekete afrikai szomszédait figyeli. A látcső értelmezhető a kamera
megfelelőjeként is, használója pedig a szintén leskelődő rendező és közönség megtestesülése.
Leo is elidegenedett, kívülálló, már-már más univerzumból származó hős, aki sokak
szemében halott: nemes arisztokrata egy (az ő kárára) változó világban, és noha
valójában az egész szomszédság a tulajdonát képezi, a helyiek a létezéséről sem
tudnak. Egy letűnt kor kísértete, mítosz. Bevallottan pacifista, ami viszont
ezúttal nem egyenlő a dekadenciával, hanem gyógyír arra, a hős megváltását – talán
némiképp ironikus módon – az alsó néposztállyal való egyesülés, egyenlősödés
hozza el. Progresszív gondolkodásúként szembeszáll udvarával, akik titkos
földalatti társasággá egyesülve próbálják meg visszaállítani hatalmát.
Renegáttá válik, mint Boorman korábbi hősei, konspiráló árnyékhatalommal veszi
fel a harcot, ahogy Walker is egy maffiával dacolt. Leo a bevándorlók oldalára
áll, és ezúttal már fennmarad a harmonikus kapcsolat két különböző fejlettségű
kultúra szülöttei között, nem úgy, mint a Pokol
a Csendes-óceánon alkalmával. A hős elefántcsont-tornyából alászállva
kisebbfajta forradalmat szít a szegények pártján. „Sikerült megváltanod a
világot?” – kérdezik tőle végül. „Nem, de az utcát igen” – hangzik a válasz, a
főhős tehát sikert arat, de csak csatát nyer, nem háborút (mint több Boorman-hős,
például a bosszúját beteljesítő Walker vagy a csöbörből vödörbe eső
szigetlakók). Amennyiben Boorman a Point
Blank alkalmával meta-tömegfilmet készített, adná magát az értelmezés, mely
szerint jelen művészmozi erősen ironikus, azaz nem a nagyközönség, hanem a
szerzői művek rajongóinak valóra váltott vágyteljesítő fantáziája (wish fulfillment). Valószínű viszont az
is, hogy Boorman alig ironizált és talán legszemélyesebb munkáját készítette
el. Megkapta érte a legjobb rendező díját Cannes-ban, de ezt leszámítva
megbukott vele. Noha csordultig van lenyűgözően művészi képekkel, e történet
kudarca azt bizonyítja, hogy a cinizmus életképesebb a filmkulturális
evolúcióban, mint az idealizmus.
*
A Gyilkos
túra témája – az előző két filmjéhez hasonlóan – a környezetét
kizsákmányoló ember. A Pokol a
Csendes-óceánon túlélőfilmje alkalmával egy amerikai hatolt be egy japán
szigetére, eme újabb robinzonádban pedig négy városi sért határt, amikor besétálnak
a hegylakók otthonát képező erdőkbe. Az
utolsó Leo gettója után ismét hanyatlik a környezet és változnak az idők:
ezúttal egy óriási mesterséges tavat hoznak létre a vidék letarolásával, hogy a
közeli nagyvárosnak áramot termeljenek. Amire válaszul a macsó Lewis (Burt
Reynolds) úgy próbálja visszaforgatni az idő kerekét, hogy három barátjával még
utoljára leeveznek az érintetlen folyón. De ezúttal a vígjátéki kaland csap át túlélőhorrorba,
a romantikus visszatérés a természetbe rémálommá válik. Az eltérő kultúrák,
osztályok ezúttal nem férnek meg egymással, a természet immár nem a béke, hanem
a totális háború szigete. A bonyodalom ezúttal is a barbár, erőszakos múlt
kísértete. Ez is bosszúfilm, csak immár a vadonnal a főszerepben, a „nemi
erőszak és bosszú”-, valamint a természeti katasztrófa-horrorok ötvözetének is
beillik. A városiak katasztrófaturisták, nem megóvni akarják a vidéket, hanem
még utoljára megerőszakolni, így aztán az is erőszakot tesz rajtuk, lakosai
révén (szó szerint, lásd a hírhedt jelenetet, melyben megerőszakolják az egyik
túrázó férfit). Az amerikai hajótörött úgy alázta meg az elmaradottabb japánt,
hogy levizelte, ezúttal fordul a kocka, ez a visszavágó. A négy főhős közül épp
a pacifista karakter hal meg („Ő volt a legjobb ember közülünk”). A férfiak
hódító ősapáik szerepében tetszelegnek, de nem istenek, pusztán porszemek a
bolygó felszínén, csak sodródnak az árral. Ironikus módon épp a
túlélőművészként pózoló Lewis bizonyul a legsebezhetőbbnek, egy nyílt törés
után már nem ugyanaz a macsó többé. A természetet nem lehet kijátszani. Lewis
helyett mimózalelkű (underdog) fegyverhordozójának kell férfivá érnie („Most te
is kipróbálhatod a játékot”), ha már erre a városban nem volt lehetősége. Mint
Walker, ő is gyilkossá, vadásszá válik. A túrázók is átélnek egy traumatikus
élményt, ami gyökeresen megváltoztatja őket. A túlélő kirándulók már-már
újjászületnek, bár a trauma sokáig kísérti őket rémálmok formájában.
Rémálom-logika és kétértelműség működteti a Gyilkos
túrát is, például a túrázók sem tudják, lelőtték-e pacifista barátjukat,
vagy öngyilkos lett. (Boorman hősei mintha az USA háborúi okozta poszt-traumás
stressztől szenvednének.) „El kell vesznünk ahhoz, hogy rátaláljunk valamire” –
mondja Lewis, és ez Boorman mottója is lehetne. A tehetős városiak jó dolgukban
veszélyes játékokra vágynak – ahogy a mozilátogatók is. Boorman eme filmje
szintén hullámvasút (például ismét szuggesztív nézőpont-beállításokat használ),
de a túrázókhoz hasonlóan a néző is olyan felkavaró erőszakkal szembesül (a
rendező jóvoltából), amire nem volt felkészülve. A Gyilkos túra meta horror és thriller, a szerző bosszúja az
izgalmakra éhes nagyközönségen, aminek katarzis az eredménye.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 258 átlag: 5.48 |
|
|