FesztiválTitanic: VersenyprogramMás világokVincze Teréz
A 22. Titanic versenyprogramja női filmeket gyűjtött egybe, sokféle hősnővel: hajógépésztől a női jogok perzsa Batwoman-jéig.
Az idei április igazán remekül
kezdődött a Titanic Fesztiválnak köszönhetően, az pedig, hogy a hónap vége – a
magyarországi filmkultúra iránt felelősséget érzők számára – a legrosszabb
rémálomba fordult, már nem a fesztivál hibája. Ezekben a napokban ugyanis
irodák mélyén szorgos kezek dolgoztak a felsőoktatás „áramvonalasításán”, s az
átalakítás új tervezetében gondosan kitörölték az egyetemi alapképzésből a
filmtudomány specializációt, a mesterképzés „racionalizálásának” pedig a
vizuális kultúra szak látja kárát. Különösen ironikus ez az időzítés, hiszen a
Titanic Fesztivált megvalósító állandó stábtagok, önkéntesek, a fesztivál szakmai
beszélgetésein részt vevő szakértők, és a fesztivál hírét terjesztő újságírók
döntő többsége maga is ezeken a szakokon tanult vagy tanul jelenleg is. E
szöveg írásakor a csapatok még harcban állnak, és reméljük, hogy ezúttal mégsem
jut a magyar filmtudományi képzés a fesztivál névadójának sorsára.
Visszatérve az április örömteli
szakaszához, a magamfajta – a női témák filmes ábrázolását és a női alkotók
munkáit kiemelt figyelemmel követő – filmrajongó számára az idei Titanic
fantasztikus csemegével készült: a fesztivál versenyprogramjában nyolc, női
történetet, női hőst középpontba állító film mérkőzött meg a Hullámtörők-díjért.
Előre le kell szögeznem, hogy a koncepció nálam teljes sikert aratott:
rendkívül élvezetes és különleges hangulatú fesztiválhetet töltöttem kizárólag
női tematikájú filmek nézésével, versenyprogramban és még azon kívül is.
Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy próbálja ki egyszer, hogy huzamosabban,
vagy rövidebb ideig, de intenzíven, mint például egy ilyen filmfesztivál
alkalmával, csak nőkről szóló filmeket néz. Mintha egy teljesen más világba
kerülnénk, nem jobba, vagy rosszabba, mint amilyenben általában érezzük magunkat,
amikor 85-90 százalékban férfi karakter centrikus mozgóképek-történetek
fogyasztásával töltjük napjainkat, hanem másmilyenbe. Én mindenesetre ebben a
másmilyen világban egy hétig sokkal komfortosabban éreztem magam a sokféle, jó
és rossz, erős és gyenge nők történetei között, mint abban a mindennapi
mediális környezetben szoktam, mely szinte automatikusan nyomja el az értelmes,
azonosulásra lehetőséget adó női történeteket. Külön is köszönöm ezt az élményt
a szervezőknek és javaslom, hogy ez máskor is jusson eszükbe!
A nagy dicséret és hálás
köszönet után pedig jöjjenek a kritikai megjegyzések, mert a sok nagyszerű
dolog közé becsúsztak kellemetlen, zavaró részletek. Én például minden film
előtt, egy rövid időre – a fesztivál szignálfilmje alatt – inkább csukva tartottam
a szemem. Alapvetően ízlés kérdése egy ilyen produktum megítélése – a
minimalizmus kedvelőinek talán tetszett, hogy egy fesztivál önmagát tök üres
moziteremmel és rideg-hideg kietlenséggel kívánja reprezentálni, ami inkább
elriaszt, mint beinvitál. Szerintem – szerencsére – a Titanic egyáltalán nem
olyan hely és érzés, mint amilyen képet ez a befutófilm számomra festett. De ami
mellett semmiképp nem tudok szó nélkül elmenni az az, hogy pont abban az évben,
amikor a fesztivál kifejezetten női versenyprogrammal rukkol elő, miért kellett
a rendezvény imázsának kardinális pontjain – a plakáton és a befutófilmben – olyan
női testképet promótálni, melyet – egyébként éppen a Titanic ideje alatt –
tiltottak le a párizsi divatkifutókról. A kóros soványság média által nagy
mennyiségben közvetített képei – melyek dominanciájuk által azt sugallják, hogy
ez így normális, általános, tehát végeredményben kívánatos – nyilvánvalóan
bűnösek a nők elnyomásában, önbizalmuk megtörésében. A testképzavar, az étkezési
rendellenességek sok-sok áldozatot követelnek, elsősorban a nők körében. Erről
is számos film készül, melyek most éppen nem szerepeltek a műsorban, de
szerepelhettek volna. Félreértés ne essék, teljesen biztos vagyok benne, hogy a
Titanic szervezőinek eszébe sem jutott ez az összefüggés, nem akartak
szándékosan semmi rosszat – az ilyen dolgok az esetek nagy részében nem
akaratlagosan, rosszindulatból történnek. Azok a beidegződések, piaci és
kulturális mechanizmusok, melyek fenntartják ezeket, azok a (hamis) klisék,
melyek a helyzet élét tompítani hivatottak (a táncosnők mind így néznek ki; a
modellek azért soványak, mert ilyen a testalkatuk stb.), mind részt vesznek a
probléma elkendőzésében, természetesként való feltüntetésében. Egyetlen
megoldás van: tudatosan cselekedni és választani, nem hagyni, hogy a konvenciók
és mechanizmusok hozzák meg a döntéseinket az ilyen produktumok
létrehozásakor-megrendelésekor. Ezért is hangsúlyozom, mindezt nem a minden
bizonnyal jó szándékú programszervezők piszkálásának jegyében írom, hanem annak
tudatosítása érdekében, hogy a probléma igenis létezik, azonban egy kis
odafigyeléssel könnyen elkerülhető.
Ugyanebben a szellemben kell
megjegyeznem, érthetetlen számomra, hogy miként merülhet egyáltalán fel, hogy
egy női versenyprogramról csak férfiakból álló zsűri döntsön – idén a Titanicon
ez történt. Általában véve sem tudok elképzelni elfogadható magyarázatot arra,
hogy hogyan fordulhat elő kulturált helyen, hogy egy egynél több tagú zsűriben
nincsen nő, de különösen kíváncsi lennék annak magyarázatára, hogy a Titanicon
– amit én az európai igényű kulturáltság fórumaként tartok számon – hogy
történhetett ez meg. Figyelmetlenség? Kultúrdiplomáciai kényszerek? Akárhogyan is:
szomorú és érthetetlen.
Visszatérve a versenyprogram
filmjeihez, a válogatás friss, 2014-ben készült-bemutatott alkotásokból állt
össze. A Titanic a versenyfesztiválok nagy nemzetközi mezőnyében parányi
versenyző, ezért szükségszerűen nem lehet célja, hogy a világ évi
filmtermésének minőségi lefölözésével állítsa elő versenyprogramját. Ezek közül
a nős filmek közül sem mind lenne benne a 2014-ben készült legjobb női
tematikájú filmek világversenyében – a kevés igazán kiemelkedőt már lefölözték
a nagyobb fesztiválok. Ez azonban egyáltalán nem baj, mert helyette a Titanicon
látott filmek fiatal, gyakran első vagy második filmjüket készítő alkotók
munkái voltak, akik hol friss látásmódjukkal, formai kísérletező kedvükkel, hol
a társadalmi és érzelmi problémák iránti érzékenységükkel ragadták meg
nézőiket.
A filmek közül is először talán
essünk túl a legrosszabbon, mely nem azért volt a legrosszabb, mert valójában a
tematikából is kilógott, hiszen nem női történet volt, hanem legjobb esetben is
egy fiú-lány páros története, amit semmiképp sem neveznék női tematikájú
filmnek, bár van benne egy kamasz femme fatale. A Megléptek című finn alkotás (Jukka-Pekka Valkeapaa) nem egyszerűen
rossz, hanem helyenként kifejezetten felháborító film. A nagyot mondani akaró
hatásvadászat és bizonyos kulcspontok értelmezhetetlen dramaturgiája engem
főként azon gondolkoztatott el, hogy a valaha általam látott öt vagy tíz
legrosszabb filmbe soroljam-e be. A film egyetlen figyelemre méltó epizódja a
hatóságok elől egy elhagyatott szigetre menekülő fiatal szerelmesek drogos
látomásokkal fűszerezett jelenetsora, mely valóban a filmfotografálás
magasiskolája, de ez nem menti meg a film egészét. Minden esetre a zsűri valami
miatt megtalálta magának ezt a filmet és még egy különdíjat is létrehozott a
kedvéért. Túl egyszerű lenne arra fogni, hogy volt finn zsűritag, meg hogy a
férfiakból álló zsűri, ha nehezen is, de a nőkről szóló filmek között csak
megtalálta azt, amelyik a legkevésbé női történet, és ezen erény különdíjat
érdemelt. Minden esetre tényleg érdekelne, hogy milyen elfogadható esztétikai
és dramaturgiai magyarázata adható a filmben látható kegyetlen, fasisztoid,
vadállati vérben gazdag emberkínzás-jelenetnek. Általában nem találom
felháborítónak a kevésbé jól sikerült filmeket, egy dolog van, amit mindig
felháborítónak találok, amikor az extrém erőszakot és kegyetlenséget jó ok és
érthető dramaturgiai és művészi koncepció hiányában puszta felforgató, sokkoló
látványként használja az alkotó. Az álarcos emberkínzók nélkül csak egy
felejthető, nem túl jó film lenne a Megléptek,
így felháborító és üres petárdadurrogtatás.
Ezek után, mondhatni
szerencsére, a Hullámtörők fődíjat valóban egy női tematikájú és a mezőny
figyelemre legméltóbb darabjai közé tartozó film kapta. A francia Lucie Borleteau első nagyjátékfilmje, a Fidelio
– Alice utazása szerelmi háromszögtörténet egy fiatal nőről, akinek egy
igencsak férfias munkakörben, egy kereskedelmi teherhajó másodgépészeként,
kizárólag férfiak között kell helytállnia a világtól elzárva, a tenger közepén.
A film érzékenyen és átélhetően mutatja be e nem mindennapi, mégis ismerős
nőfigura küzdelmeit a férfiak világában. A látványt hol a tengeri élet
grandiozitását és határtalanságát, hol pedig a bezártságot, a hajó klausztrofóbiás
tereit ábrázoló képek uralják, ezáltal is megjelenítve Alice vívódását a
hirtelen újra felbukkanó első szerelem, és a megállapodott és talán már
túlzottan is kényelmessé vált aktuális szerelem között.
Egyik személyes kedvencem a
szintén elsőfilmes svéd Ronnie Sandahl Underdog
című munkája volt, mely a felszínen egy viszonylag sztereotip családfő-gyerekcsősz
szerelmi történet, azonban a lényeg az apró részletekben rejtőzik. Egyrészt egy
olyan, eddig a svéd film által még fel nem tárt jelenség adja a sztori
hátterét, mely Skandinávia gazdasági status quo-jának átrendeződését
regisztrálja a 2000-es évek gazdasági válságát követően: mára svéd
vendégmunkások tömegei jelentek meg Norvégiában. A filmben azonban a norvég
családapa és a svéd dada közötti afférnál érdekesebb a család nagylánya és a dada
között létrejövő, egymást segítő női szövetség. S talán nem véletlen az sem,
hogy éppen egy, a gender kérdések iránt különösen érzékeny Svédországból érkező
férfi rendező munkájában láthatjuk a nők életét úgy ábrázolva, hogy a
reprezentációnak természetes része lehet a menstruáció és a használt szárnyas
betét.
A Vízválasztó két elsőfilmes török rendezőnő (Esra Saydam, Nisan Dag)
munkája, melyben a nyertes Fidelióhoz
hasonlóan az újra felbukkanó első szerelem és a jelenbeli komfortos érzelmi
megállapodottság között feszül a konfliktus a családi ügyek miatt Amerikából
hazalátogató nő életében. A film a női nézőpont ellenére sem menti fel hősnőjét
az alól a felelősség alól, hogy egykori szerelmének nem árulta el, hogy teherbe
esett tőle, és a tudta nélkül vetette el a magzatot. A film katarzis közeli
csúcsjelenete, melyben az ex-barát a nő férjétől tudja meg a történteket,
egyértelműen az ex-baráttal való azonosulásra készteti a nézőt és a probléma
komplexitását hangsúlyozza ahelyett, hogy mentegetni próbálná női hősét.
A másfajta világok
megidézésében a görög Stathis Athanasiou filmje, az Alpha, főként stilisztikailag megy a legmesszebbre. Az Antigoné-történetet
sajátosan, időtlenül modern változatban teremti újra a közösségi
finanszírozásban létrejött mozgóképi performansszal. A film az eredeti
koncepció szerint egy élőben előadott komplex performansz része
szavalókórussal, zenészekkel kísérve, amibe Antigoné/Alpha figurája a
mozgóképen rögzítve csatlakozik bele. Most csak a mozgóképi rész került
bemutatásra, ami nyilvánvalóan az összahtás csökkenésével járt, de a történet
így sem nélkülözte az aktualitást: a rejtélyes, arctalan gonosszal szembeni
reménytelen és elhagyatott küzdelem, melybe ennek a modern Antigonénak esze
ágában sem volt belekeveredni, de végül mégsem maradt más választása – a világ
sok táján lehet ma is mindez a női sors metaforája.
A nyugati kultúrkörtől
legtávolabbi, más és női világokba három film kalauzolta ezúttal a nézőket.
Ezek közül a legkevésbé erős a pakisztáni elsőfilmes rendezőnő, Afia Nathaniel
munkája, a Dukhtar volt. A férfiak
háborúskodásában politikai fizetőeszközzé silányított leánygyermek sorsa ellen
lázad fel az anya, aki kislányát egy aggastyánnal tervezett esküvő elől
szökteti meg. Egy, a konfliktus szempontjából kívülálló idegen akarata ellenére
keveredik az ügybe és lesz segítőjük a menekülésben. A borzalmas és szívszorító
történetet mesélő, de kevéssé eredeti sztorihoz a lélegzetelállítóan gyönyörű
természeti tájak képei adják a hátteret.
A második generációs koreai-kanadai
Albert Shin filmje, a Helyedbe lép ugyancsak
hely- és kultúraspecifikus női sorsokba és tragédiákba kalauzolt. Bár
alapvetően ez a sztori akár nálunk is megtörténhetne, a koreai kultúrára mégis
inkább jellemző. A film alapvetően egy tragikus véget érő béranyaság története,
melyben a teherbe esett tinédzser lány anyja a születendő gyermeket egy jómódú
házaspárnak kívánja eladni. A várandós lánynak láthatóan nincs valódi
beleszólása az ügybe, az örökbefogadók ugyanakkor a nem vérszerinti utódokkal
szembeni társadalmi előítéletek miatt jobbnak látják, ha eljátsszák a világ
előtt, hogy a saját gyermeküket szülte meg a feleség, aki a várandósság idejére
„Amerikába utazik”, de valójában az örökbeadók farmjára költözik. A nő saját teste
fölötti önrendelkezése és a béranyaság általános problémája mellett a koreai
társadalom sajátos, egyedi elnyomó jegyei is megjelennek, melyek különösen nagy
terhet jelentenek e mindmáig erőteljesen a férfi felsőbbrendűség tradíciója
által meghatározott kultúrában a nőkre.
A versenyprogram rejtett, a
későesti vetítési sávba kívánkozó darabja, a Csadoros vérszívó az iráni-amerikai rendezőnő, Ana Lily Amirpour
munkája. A film egyáltalán nem iráni, miközben nagyon is iráni. Ironikus és
társadalomkritikus vámpírfilm egy női igazságosztóval, aki egyszerre rémisztő
vérszívó és a szenvedők gondjainak enyhítője, a jobbra érdemesek sorsának
megkönnyítője. A film stílusával egyszerre idézi meg az amerikai független
filmgyártás legnemesebb hagyományait David Lynchtől Jim Jarmushig, és a műfaji
kliséket a westerntől a vámpírfilmig és a disztópiáig, valamint a
nőábrázolásban az anya, a prostituált és femme fatale figuráig. S mindezeket a
kliséket a női ügy szolgálatába állítja: általuk emlékezetes és a szó
legnemesebb értelmében felforgató nőalakot teremt. Az éjszakában, az alakja
körül lebegő szárnyakként szálló csadorban gördeszkázó főhősnőnk a női jogok
Batwoman-je, a szabadság csadoros követe, akit ki másnak a szerelme menthetne
meg az örök kárhozattól, mint egy Drakulának ötözött iráni James Dean. Miközben
úgy tűnik, hogy szinte ki sem látszik a film a tömérdek filmes és kulturális
idézet mögül, a végeredmény mégis üdítően friss és eredeti: ilyen szabad és
erős nőkre van szükség ahhoz, hogy ez a világ megmeneküljön az örök
kárhozattól. S ha ezek a szabad és erős nők egyre gyakrabban állnak a kamerák
mögé és lesznek láthatóak a filmvásznon, az máris egy lépés a megfelelő
irányba. Köszönet a Titanic Fesztiválnak, hogy idén néhányukat elhozta, hogy egy
hétre a budapesti mozikban átvegyék a hatalmat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 219 átlag: 5.53 |
|
|