KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok” Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020) – 2. rész
• Gelencsér Gábor: Sűrű leírások Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
• Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
• Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
• Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről Beszélgetés Csoma Sándorral
ÖKO-FILMEK
• Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig Biomozi-trendek
• Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül Baltasar Kormákur: Fenevad
• Varró Attila: Akik üvegházban élnek Klímaválság modellek a 60-as években
• Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása Andrea Arnold: Tehén
SZÍNÉSZLEGENDA
• Báron György: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant (1930-2022)
A MÚLT BŰNEI
• Lénárt András: Horogkereszt Hispániában Spanyolországban élő nácik a filmeken
• Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek Archívfilm fesztiválok
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
• Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary
KÖNYV
• Fekete Tamás: Rajongói portrék Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
• Kolozsi László: Felforgatás Gerőcs Péter: Werkfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Amerikai psziché Jordan Peele: Nem
• Kovács Kata: Szatíra a parton Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
• Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
• Vajda Judit: Ötletözön Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
• Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
• Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában Clio Barnard: Az essexi kígyó
MOZI
• Gyöngyösi Lilla: Ők
• Pozsonyi Janka: 3000 év vágyakozás
• Rudas Dóra: Fiatal szeretők
• Bárány Bence: A hónap dolgozója
• Fekete Tamás: Született hazudozó
• Benke Attila: Rosszkor, rossz helyen
• Búzás Anna: King – Egy kis oroszlán nagy kalandja
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Cryptozoo
• Benke Attila: Amparo
• Kovács Gellért: Tralala
• Varró Attila: Préda
• Vincze Teréz: Carter
• Huber Zoltán: A komédia királya

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Carter

Vincze Teréz


Carter – dél-koreai, 2022. Rendezte: Jung Byung-gil. Írta: Jung Byeong-sik. Kép: Mun Yong-gun. Szereplők: Won Joo (Carter), Kim Bo-min (Jung), Lee Sung-Jae (Kim), Camilla Belle (Agnes). Gyártó: Apeitda. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 134 perc.

 

A Carter Jung Byung-gil rendező harmadik játékfilmje, és az eddigi munkáit elnézve pályája töretlenül ível az egyre több, egyre hosszabb és egyre szürreálisabb akciójelenetek megkoreografálásával létrehozott, irdatlanul erőszakos filmforma kimaxolása felé. Lehet, hogy a harmadik filmre el is érte a zenitet, mert hova lehet még tovább fokozni mindezt onnan, hogy egyetlen hosszúbeállítást imitáló 134 perces menetben a hős, gyakran puszta kézzel, lemészárol csapatosan támadó gengsztereket és CIA ügynököket, harapós és lángoló zombihordákat, gonosz és nagyon kommunista észak-koreaiakat miközben megment egy kislányt, aki saját testében hordozza a halálos vírus ellenszerét, ami mindenkit zombivá változtat. És akkor még nem is említettük, hogy van itt még mesterségesen előállított amnézia, kettős vagy ki tudja hányszoros beépített ügynök a dél-koreai filmek kedvenc politikai Bermuda-háromszögében, ahol sose lehet tudni biztosan, hogy valójában az északi testvérek, vagy az amerikai barátok-e a veszélyesebb ellenség.

Az egybeállításos formából következő szükségszerűség, hogy in medias res vettetünk bele a sztoriba, mert ha valamire, hát hosszas magyarázatokra és előkészítésre ez a technika nem ad lehetőséget. Onnan aztán száguldunk az amnéziás főhős nyomában, szédítő kameramozgások hullámvasútján, árkon-bokron, törökfürdőn, robogó vonaton, zuhanó repülőn és egyéb elképesztő és szürreális, de mindig nagyon gyorsan mozgó helyszíneken át egy méretes cliffhanger felé. A film kétórás demonstrációja annak, miféle elképesztő dolgokat lehetséges előállítani a filmkészítés mai technológiai lehetőségeinek köszönhetően, és hogy elmúlt az az idő, amikor a hosszúbeállításos filmek a lassúságról és a transzcendenciáról szóltak à la Jancsó Miklós és Tarr Béla. A film legfőbb tanulsága pedig, hogy ma már ugyan szinte akármit meg lehet csinálni filmen úgy, hogy valóságosnak látszon, nem biztos, hogy érdemes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15495