KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok” Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020) – 2. rész
• Gelencsér Gábor: Sűrű leírások Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
• Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
• Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
• Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről Beszélgetés Csoma Sándorral
ÖKO-FILMEK
• Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig Biomozi-trendek
• Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül Baltasar Kormákur: Fenevad
• Varró Attila: Akik üvegházban élnek Klímaválság modellek a 60-as években
• Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása Andrea Arnold: Tehén
SZÍNÉSZLEGENDA
• Báron György: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant (1930-2022)
A MÚLT BŰNEI
• Lénárt András: Horogkereszt Hispániában Spanyolországban élő nácik a filmeken
• Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek Archívfilm fesztiválok
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
• Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary
KÖNYV
• Fekete Tamás: Rajongói portrék Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
• Kolozsi László: Felforgatás Gerőcs Péter: Werkfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Amerikai psziché Jordan Peele: Nem
• Kovács Kata: Szatíra a parton Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
• Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
• Vajda Judit: Ötletözön Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
• Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
• Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában Clio Barnard: Az essexi kígyó
MOZI
• Gyöngyösi Lilla: Ők
• Pozsonyi Janka: 3000 év vágyakozás
• Rudas Dóra: Fiatal szeretők
• Bárány Bence: A hónap dolgozója
• Fekete Tamás: Született hazudozó
• Benke Attila: Rosszkor, rossz helyen
• Búzás Anna: King – Egy kis oroszlán nagy kalandja
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Cryptozoo
• Benke Attila: Amparo
• Kovács Gellért: Tralala
• Varró Attila: Préda
• Vincze Teréz: Carter
• Huber Zoltán: A komédia királya

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Clio Barnard: Az essexi kígyó

Érzelmek a kígyó árnyékában

Pethő Réka

Árnyalt szerelmi történet, háttérben az essex-i vízi szörnyeteg természettudományos rejtélyével.

 

Az embereket sújtó, az égből büntetésként küldött szörny alakja a történelem során mindig felbukkan a nagy társadalmi változások, technológiai modernizáció idején. Alakja szimbolikus, ugyanakkor gyakorlati veszély is kapcsolódik hozzá. Ez a motívum áll Sarah Perry 2016-os sikerregénye, Az essexi kígyó középpontjában is, melyből Clio Barnard készített hat részes sorozat-adaptációt. A hatalmas népszerűségnek örvendő könyvhöz sztárszereposztás jár, így Claire Danes és Tom Hiddleston vezetésével repülünk vissza az 1800-as évek végének Angliájába.

A frissen megözvegyült Cora Seaborn az essexi kígyó legendáját hallva, természettudományos érdeklődéstől vezérelve Blackwater-be utazik az „észlelés” helyszínére fiával és annak nevelőnőjével. A világi gondolkodású nő nem rejtélyes szörnyet vizionál, olvasmányai alapján úgy gondolja, érdekes leletekre bukkanhat a helyszínen. Itt találkozik a közösség lelkészével, Will Ransome-mal, aki szintén elveti a babonaságot, de Cora-val ellentétben ő az egész kígyót kitalációnak, az emberek képzelgésének gondolja. Kettőjük kapcsolata a történet vezérmotívuma: intellektuálisan remekül egymásra találnak – nézeteiket ütköztető vitáiknak sajnos sokkal kevesebb tér jutott az adaptációban, mint az alapjául szolgáló regényben – és vonzalom is ébred, miközben a férfi beteg feleségét is változatlan szerelemmel szereti. Nem csak kettejük viszonya összetett, számos további szál bonyolítja az érzelmi kavalkádot. Cora férjének orvosa, Luke is szerelmes az özvegybe; a doktor barátja, a vagyonos George pedig az elkötelezetten és aktívan szocialista nevelőnő, Martha iránt táplál gyöngéd érzelmeket.

Az összefonódó szálak nem ahhoz szolgáltatnak apropót, hogy szerelmi intrikákat kövessünk figyelemmel, sokkal inkább azt helyezik középpontba, az emberi érzések milyen sokfélék lehetnek. Az érzések gyakorlójának és az érzelem tárgyának személyisége, a körülmények, a társadalmi helyzet is markáns hatással van arra, hogy a gyűjtőnevén szerelemnek nevezett érzés rengeteg árnyalata kibontakozzon. A történetből logikusan következne, hogy a hiedelmek működéséről is beszéljünk egy közösségben, de az essexi kígyó, mint szimbólum valójában háttérben marad – mind a regényben, mind a sorozatban –, és sokkal inkább a hőseink személyes történetére, egymáshoz fűződő viszonyára koncentrálunk. Cora és kicsit különc, valószínűleg – a történet idejében még nem diagnosztizált – Asperger-szindrómás fia viszonya is jelentősen megváltozik a cselekmény során, ahogy a nő helyre kerül a saját életében, úgy tud egyre inkább kapcsolatot létesíteni a gyerekkel is. George Spencer a szerelme révén találja meg elhivatottságát is, amikor felismeri, hogy vagyonát fel tudja használni a szegényebb osztályba tartozók segítésére.

Arról, hogy az alapvetően misztikus történet rejtélyes hangulatú maradjon, a forgatókönyvírók finom ijesztgetéssel gondoskodnak. Rögtön a nyitó képkockákon meglátjuk a szörnyet – ami lehet szörny, de lehet illúzió is –, eltűnik egy fiatal lány, akinek a holttestét a keresés során épp a messziről érkezett Cora találja meg, egy halász kétes körülmények között esik a vízbe csónakjáról. Az essexi kígyó létezésére – a könyvhöz hasonlóan – a történet végéig nem kapunk választ, a feszült hangulat így egyforma arányban a misztikus alaphelyzet és az alakuló viszonyok következménye. A történet atmoszféráját kiválóan teremti meg az adaptáció. Gazdag képi világgal dolgozik, ennek segítségével helyez minket vissza az időben, miközben remek arányérzékkel adagolja az olyan, a kort leíró eseményeket, mint Luke lehetetlennek gondolt sebészeti áttörése, a borzasztó lakhatási körülmények a szegény környékeken. Borongós hangulatához nem csak a jelen szörnye, de a múlt kísértetei is hozzájárulnak, ahogy flashbackek során megismerjük, milyen volt Cora élete kegyetlen férje mellett. Felszabadulását, melyet tökéletesen szimbolizál a városi környezet után óriási sétákkal bejárt vidék tágassága, Danes ihletett színészi játékkal tárja elénk. Az essexi kígyó talán legnagyobb érdeme, hogy számos különböző természeti és társadalmi kérdést feszeget – ha csak a felszínen is –, így mindenki találhat benne valamit, amin szívesen elgondolkodik.

 

AZ ESSEXI KÍGYÓ (The Serpent of Essex) – brit, 2021. Rendezte: Clio Barnard. Írta: Sarah Perry regényéből Anna Symon. Kép: David Raedeker. Zene: Dustin O’Halloran. Szereplők: Claire Danes (Cora), Tom Hiddlestone (Will), Frank Dillane (Luke), Clémence Poesy (Stella), Hayley Squires (Martha). Gyártó: See-Saw Film. Forgalmazó: Apple TV. 300 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15466