KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok” Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020) – 2. rész
• Gelencsér Gábor: Sűrű leírások Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
• Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
• Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
• Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről Beszélgetés Csoma Sándorral
ÖKO-FILMEK
• Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig Biomozi-trendek
• Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül Baltasar Kormákur: Fenevad
• Varró Attila: Akik üvegházban élnek Klímaválság modellek a 60-as években
• Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása Andrea Arnold: Tehén
SZÍNÉSZLEGENDA
• Báron György: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant (1930-2022)
A MÚLT BŰNEI
• Lénárt András: Horogkereszt Hispániában Spanyolországban élő nácik a filmeken
• Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek Archívfilm fesztiválok
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
• Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary
KÖNYV
• Fekete Tamás: Rajongói portrék Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
• Kolozsi László: Felforgatás Gerőcs Péter: Werkfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Amerikai psziché Jordan Peele: Nem
• Kovács Kata: Szatíra a parton Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
• Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
• Vajda Judit: Ötletözön Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
• Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
• Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában Clio Barnard: Az essexi kígyó
MOZI
• Gyöngyösi Lilla: Ők
• Pozsonyi Janka: 3000 év vágyakozás
• Rudas Dóra: Fiatal szeretők
• Bárány Bence: A hónap dolgozója
• Fekete Tamás: Született hazudozó
• Benke Attila: Rosszkor, rossz helyen
• Búzás Anna: King – Egy kis oroszlán nagy kalandja
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Cryptozoo
• Benke Attila: Amparo
• Kovács Gellért: Tralala
• Varró Attila: Préda
• Vincze Teréz: Carter
• Huber Zoltán: A komédia királya

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A hónap dolgozója

Bárány Bence


Irréductible – francia, 2021. Rendezte: Jérome Commandeur. Írta: Xavier Maingon. Kép: Yves Cape és Nicolas Massart. Zene: Maxime Desprez és Michael Tordjman. Szereplők: Jérome Commandeur (Vincent), Laetitia Dosch (Eva), Pascale Arbillot (Isabelle), Christian Clavier (Gougnat). Gyártó: SND Film. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált. 83 perc.

 

A szokásos nyári uborkaszezon aktuális filmtermését látva megállapítható, hogy a francia vígjátékokba idén nem sok eredetiség szorult: a szuperhősfilmes dömpingre paródia formájában reflektáló Badman, illetve a rbe ejtve whodunit-ját szemérmetlenül újrázó Gyilkos party után A hónap dolgozója tovább erősíti a remake-vonalat. A rendezőként és forgatókönyvíróként ezzel a filmmel debütáló Jérôme Commandeur a 2016-os Quo vado? című olasz komédia történetét ültette át – vajmi kevés változtatással – napjaink Franciaországába, hogy tabuk nélkül tárja elénk hazája társadalmának fanyar humorba csomagolt tablóját.

Habár A hónap dolgozója a Commandeur által alakított hivatalnok karriertörténetén keresztül elsősorban a francia közalkalmazotti szféra kényszerű megalkuvásokkal és korrupcióval bemocskolt, számunkra sem ismeretlen valóságába enged betekintést, mégsem ragad meg az alaptémánál, hiszen a migrációtól kezdve a multikulturalizmuson át a mozaikcsaládok jelenségéig, minden olyan témáról ejt néhány – jellemzően vicces szituációkba ágyazott – szót, ami mostanában látványosan megosztja a világot. Problémafelvetései azonban nem jutnak messzebbre a közhelyek és a papírízű tanulságok puffogtatásánál, mivel a film erőltetetten abszurd, zavaróan önismétlő poénjai minduntalan gátat szabnak a szórakoztatás és az érdemi üzenetközvetítés szimultán működésének. Hiába tehát az önreflexív kikacsintásokkal operáló (ön)ironikus hangvétel – Gérard Depardieu cameója azért így is a film egyik emlékezetes momentuma –, Commandeur vígjátéka olyannyira biztonsági játékot űz az elbeszélés szintjén, hogy emiatt kizárólag a műfaj alapvető kritériumainak képes megfelelni. Ily módon A hónap dolgozója könnyen felejthető szórakozás marad, ami abban az esetben kielégítő, ha csak a kánikula miatt ülünk be a hűvös vetítőterembe.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15486