KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok” Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020) – 2. rész
• Gelencsér Gábor: Sűrű leírások Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
• Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
• Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
• Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről Beszélgetés Csoma Sándorral
ÖKO-FILMEK
• Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig Biomozi-trendek
• Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül Baltasar Kormákur: Fenevad
• Varró Attila: Akik üvegházban élnek Klímaválság modellek a 60-as években
• Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása Andrea Arnold: Tehén
SZÍNÉSZLEGENDA
• Báron György: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant (1930-2022)
A MÚLT BŰNEI
• Lénárt András: Horogkereszt Hispániában Spanyolországban élő nácik a filmeken
• Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek Archívfilm fesztiválok
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
• Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary
KÖNYV
• Fekete Tamás: Rajongói portrék Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
• Kolozsi László: Felforgatás Gerőcs Péter: Werkfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Amerikai psziché Jordan Peele: Nem
• Kovács Kata: Szatíra a parton Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
• Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
• Vajda Judit: Ötletözön Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
• Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
• Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában Clio Barnard: Az essexi kígyó
MOZI
• Gyöngyösi Lilla: Ők
• Pozsonyi Janka: 3000 év vágyakozás
• Rudas Dóra: Fiatal szeretők
• Bárány Bence: A hónap dolgozója
• Fekete Tamás: Született hazudozó
• Benke Attila: Rosszkor, rossz helyen
• Búzás Anna: King – Egy kis oroszlán nagy kalandja
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Cryptozoo
• Benke Attila: Amparo
• Kovács Gellért: Tralala
• Varró Attila: Préda
• Vincze Teréz: Carter
• Huber Zoltán: A komédia királya

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

3000 év vágyakozás

Pozsonyi Janka


Three Thousands Years of Longing – amerikai, 2022. Rendezte: George Miller. Írta: Augusta Gore és George Miller. Kép: John Seale. Zene: Tom Holkenborg. Szereplők: Tilda Swinton (Alithea), Idris Elba (Dzsinn). Gyártó: FilmNation Entertainment. Forgalmazó: Prorom. Feliratos. 108 perc.

 

A 2015-ös Mad Max – A harag útja az egész világot elkápráztatta, mindenki a hetvenéves George Miller visszatérését és ezt a két órányi, tömény adrenalin-löketet ünnepelte. A bemutatót hét év várakozás követte, mindenkit az érdekelt, hogy egy ilyen kirobbanóan energikus film után mibe fog bele legközelebb az ausztrál legenda. Idén tavasszal Cannes-ba futott be a válasz: Max őrült hajszája után egy CGI-orgiába csomagolt ezeregyéjszaka meséit készített, ami a történetmesélés varázsát hivatott bemutatni, de sajnálatos módon pont a fókusztalan történetbe és a mesélés módjába sikerül belebuknia.

Mert hiába helyez a középpontba egy egyedülálló narratológus professzort, aki egy isztambuli bazárban vett szuvenír üvegcsében egy hegyesfülű dzsinnt talál, a két főhős a film jelentős részében fürdőköpenyben ül egy hotelszobában, és vagy a három kívánság körüli mizérián elmélkedik, vagy a szellem gazdától gazdáig tartó háromezer évnyi szenvedését hallgatja. A dzsinn története csillámporos mesékben, néha egészen izgalmas, máskor banálisan unalmas epizódokban elevenedik fel, amiből a bosszantóan passzívra megírt főszereplők szépen levonják a tanulságot, majd jön a következő fejezet. Két elképesztően karizmatikus színésznek kell két karizma nélküli szerepet eljátszania, amit Swinton és Elba végtelen profi módon teljesít is, de érzelmileg nem vonódunk be se a vágyaikba, se a félelmeikbe – ráadásul az utolsó harmadban váratlanul egy romantikus filmben találják magukat, ám a stabilan lerakott alapok hiányában kapcsolatuk üres és erőltetett marad. Miller szemmel láthatóan rengeteg szakmai energiát fektetett a mitikus mesékbe, csak éppen a film motorjául szolgáló keretről és a hőseiről sikerült útközben megfeledkeznie.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15484