KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok” Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020) – 2. rész
• Gelencsér Gábor: Sűrű leírások Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
• Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
• Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
• Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről Beszélgetés Csoma Sándorral
ÖKO-FILMEK
• Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig Biomozi-trendek
• Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül Baltasar Kormákur: Fenevad
• Varró Attila: Akik üvegházban élnek Klímaválság modellek a 60-as években
• Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása Andrea Arnold: Tehén
SZÍNÉSZLEGENDA
• Báron György: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant (1930-2022)
A MÚLT BŰNEI
• Lénárt András: Horogkereszt Hispániában Spanyolországban élő nácik a filmeken
• Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek Archívfilm fesztiválok
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
• Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary
KÖNYV
• Fekete Tamás: Rajongói portrék Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
• Kolozsi László: Felforgatás Gerőcs Péter: Werkfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Amerikai psziché Jordan Peele: Nem
• Kovács Kata: Szatíra a parton Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
• Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
• Vajda Judit: Ötletözön Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
• Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
• Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában Clio Barnard: Az essexi kígyó
MOZI
• Gyöngyösi Lilla: Ők
• Pozsonyi Janka: 3000 év vágyakozás
• Rudas Dóra: Fiatal szeretők
• Bárány Bence: A hónap dolgozója
• Fekete Tamás: Született hazudozó
• Benke Attila: Rosszkor, rossz helyen
• Búzás Anna: King – Egy kis oroszlán nagy kalandja
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Cryptozoo
• Benke Attila: Amparo
• Kovács Gellért: Tralala
• Varró Attila: Préda
• Vincze Teréz: Carter
• Huber Zoltán: A komédia királya

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Cryptozoo

Herczeg Zsófia


Cryptozoo – amerikai, 2021. Rendezte: Dash Shaw. Írta: Dash Shaw. Zene: John Carroll Kirby. Gyártó: Electro Chinoland.  Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 90 perc.

 

A képregényes Dash Shaw 2016-ban animátor feleségével, a saját konyhájukban készítette első nagyjátékfilmjét, a My Entire High School Sinking Into The Sea-t, egy coming of age katasztrófafilmet elképesztően vibráló látványvilággal és menő midcult színészek hangjaival. A Cryptozoo nem kevésbé őrült film, viszont mondanivalója a fantáziavilágával együtt is sokkal aktuálisabb.

A Cryptozoo-ra tagadhatatlanul nagy hatással volt az X-Men, csak itt emberek helyett különleges állatok életben maradása és a humán társadalomba való beilleszkedése a tét. Az 1967-ben játszódó történetben egy állatvédő csapat létrehozza a címbéli helyet kriptid lények számára, mely inkább menedékhely, mintsem állatkert, legalábbis szerintük. Kígyófejű zsiráf, egyszarvú nyúl, hüllő testű elefánt, és olyan mitológiai lények, mint a gorgó, a griff vagy a faun is megférnek egymás mellett. Minden ilyen élőlényt ide menekítenek a kriptid-védők, hogy biztonságban tudjanak élni és az emberi társadalom is elfogadja őket. Csakhogy vannak, akik kihasználják ezeket az állatokat.

Ahogy Charles Xavier mondta, az emberek félnek attól, amit nem értenek. Ugyanezt emeli ki Shaw filmje is, az elfogadásra és empátiára fókuszálva, az egyre drasztikusabban pusztuló élővilág korában pedig kézenfekvő a természet védelmének hangsúlyozása is.

De a Cryptozoo nem pusztán a fanatikus állatvédelemről szól, nemcsak egyszerű szatíra, ami propagandisztikus módon próbálja felhívni a figyelmet az emberi természet kizsákmányoló mivoltára. Az 50-es évek fantasy-jaiba illő lények, Shaw karcos rajzstílusa, vibráló, sokszor pszichedelikus színhasználata és legfőképp humora az, ami miatt a felnőtt közönség annyira tudja élvezni ezt a mainstream animációk közt megbújó ritkaságot.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15491