KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok” Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020) – 2. rész
• Gelencsér Gábor: Sűrű leírások Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
• Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
• Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
• Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről Beszélgetés Csoma Sándorral
ÖKO-FILMEK
• Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig Biomozi-trendek
• Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül Baltasar Kormákur: Fenevad
• Varró Attila: Akik üvegházban élnek Klímaválság modellek a 60-as években
• Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása Andrea Arnold: Tehén
SZÍNÉSZLEGENDA
• Báron György: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant (1930-2022)
A MÚLT BŰNEI
• Lénárt András: Horogkereszt Hispániában Spanyolországban élő nácik a filmeken
• Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek Archívfilm fesztiválok
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
• Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary
KÖNYV
• Fekete Tamás: Rajongói portrék Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
• Kolozsi László: Felforgatás Gerőcs Péter: Werkfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Amerikai psziché Jordan Peele: Nem
• Kovács Kata: Szatíra a parton Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
• Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
• Vajda Judit: Ötletözön Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
• Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
• Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában Clio Barnard: Az essexi kígyó
MOZI
• Gyöngyösi Lilla: Ők
• Pozsonyi Janka: 3000 év vágyakozás
• Rudas Dóra: Fiatal szeretők
• Bárány Bence: A hónap dolgozója
• Fekete Tamás: Született hazudozó
• Benke Attila: Rosszkor, rossz helyen
• Búzás Anna: King – Egy kis oroszlán nagy kalandja
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Cryptozoo
• Benke Attila: Amparo
• Kovács Gellért: Tralala
• Varró Attila: Préda
• Vincze Teréz: Carter
• Huber Zoltán: A komédia királya

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A gyilkos járat

Orosdy Dániel

Orosdy Dániel


Bullet Train – amerikai, 2022. Rendezte: David Leitch. Írta: Kotaro Isaka regényéből Zak Olkewitz. Kép: Jonathan Sela. Zene: Dominic Lewis. Szereplők: Brad Pitt (Katica), Joey King (Hercegnő), Brian Tyree Henry (Citrom), Aaron Taylor-Johnson (Mandarin), Andrew Koji (Yuichi), Hiroyuki Sanada (Kimura). Gyártó: Columbia Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 126 perc.

 

Egy Bullet Train már gördült magyar síneken, ám Jun'ya Satô hazánkba hét év késéssel befutó Szuperexpresszének (1975) a Féktelenülhöz több köze van, mint David Leitch új mozijához, a szükségszerű hasonlóságokon túl csak a japán eredet és helyszín közös. A Kôtarô Isaka 2010-es regényén alapuló akcióvígjáték sokkal inkább a tarantinoesque meglepően kései, de távolról sem érdektelen darabja. A számtalan bérgyilkost és egyéb kétes alakot egyetlen járatra terelő, sok fekete humorral és kacskaringóval elbeszélt cselekmény stílusában és bonyolításában egyaránt a (korai) Tarantino- és Guy Ritchie-művekre emlékeztet, kombinálva a már bejáratott elemeket a vonatos filmek sajátosságaival, illetve a Leitch rendezéseire jellemző akciókkal (lásd John Wick) és Bolondos Dallamok-rajzfilmeket idéző humorral (lásd Deadpool 2). A végeredmény eredetinek legfeljebb nyomokban mondható, összességében mégiscsak működik.

Főleg mert a legrangosabb szakmai elismerését éppen QT-nak köszönhetően elérő Brad Pitt láthatóan jól érzi magát a bőbeszédű, éppen lelki megtisztuláson áteső (vagy legalábbis megváltozni próbáló) rosszfiú szerepében, ahogy színvonalas munkát végeznek a hasonlóan ismerős szerepeket alakító, kevésbé nagynevű előadók is (az epizodistaként bohóckodó két sztárról nem beszélve). Ha van érdemi gond A gyilkos járattal (a némiképp nagyvonalú, bő kétórás játékidő mellett), az éppen ez: az ismerősség. Emlékezhetünk vissza jó szívvel a Két nap a völgybenre vagy éppen a Füstölgő ászokra (a maga módján nívós alkotás mindkettő, sok tehetséggel a kamera mindkét oldalán), ha arra a bizonyos élményre vágyunk, tízből kilencszer mégiscsak a Ponyvaregénynek, a Blöffnek és közvetlen rokonaiknak adunk zöld jelzést. A gyilkos járat laza nyári szórakozásnak – némi jóakarattal – kifogástalan, ennél többet viszont nem érdemes várni tőle.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15490