KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok” Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020) – 2. rész
• Gelencsér Gábor: Sűrű leírások Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
• Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
• Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
• Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről Beszélgetés Csoma Sándorral
ÖKO-FILMEK
• Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig Biomozi-trendek
• Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül Baltasar Kormákur: Fenevad
• Varró Attila: Akik üvegházban élnek Klímaválság modellek a 60-as években
• Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása Andrea Arnold: Tehén
SZÍNÉSZLEGENDA
• Báron György: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant (1930-2022)
A MÚLT BŰNEI
• Lénárt András: Horogkereszt Hispániában Spanyolországban élő nácik a filmeken
• Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek Archívfilm fesztiválok
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
• Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary
KÖNYV
• Fekete Tamás: Rajongói portrék Filmtekercs: Tíz a huszonegyből
• Kolozsi László: Felforgatás Gerőcs Péter: Werkfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Amerikai psziché Jordan Peele: Nem
• Kovács Kata: Szatíra a parton Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
• Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
• Vajda Judit: Ötletözön Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
• Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
• Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában Clio Barnard: Az essexi kígyó
MOZI
• Gyöngyösi Lilla: Ők
• Pozsonyi Janka: 3000 év vágyakozás
• Rudas Dóra: Fiatal szeretők
• Bárány Bence: A hónap dolgozója
• Fekete Tamás: Született hazudozó
• Benke Attila: Rosszkor, rossz helyen
• Búzás Anna: King – Egy kis oroszlán nagy kalandja
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
• Orosdy Dániel: A gyilkos járat
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Cryptozoo
• Benke Attila: Amparo
• Kovács Gellért: Tralala
• Varró Attila: Préda
• Vincze Teréz: Carter
• Huber Zoltán: A komédia királya

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Öko-filmek

Baltasar Kormákur: Fenevad

Az oroszlán ugrani készül

Fekete Tamás

A fenevad épp olyan önző ragadozó, mint az orvvadászok közössége.

 

Az izlandi Baltasar Kormákur műfaji hánykolódása a fanyar humorú vígjátékoktól indult (101 Reykjavik), hogy aztán az óceán túloldalán előbb krimiknél (Út a mennyországba) és akciófilmeknél (2 kaliber, Csempészek) kösse ki hajóját átmenetileg, majd végleg lehorgonyozzon a kalandfilmeknél – miközben hazájába visszalátogatva örömmel merítkezik meg nem csupán a thrillerek, hanem a tévésorozatok vizében is. Kormákur nem csupán a kalandfilm pillanatnyilag utolsó művelőinek egyike, szerzői munkái következetesen túléléstörténetek is, amelyekben az ember kerül szembe a természet erőivel. A még izlandi gyártásban készült Dermesztő mélységben egy halásznak kell életben maradnia a jeges tengervízben, az Everestben egy expedíció tagjainak igazi próbatétele nem is a Föld legmagasabb hegyének megmászása, hanem az onnan való lejutás, a Sodródásban pedig egy vitorlásút szerelmespárjának kell megküzdenie a hurrikánnal a nyílt vízen. A történetekben nem csupán a szembenállás és a küzdelem egyenlőtlensége a közös, hanem az is, hogy ezek mindegyike valós – sőt, esetenként közismertnek számító –, pontosan datálható eseményeket dolgozott fel.

A Fenevad velük ellentétben színtiszta fikció. A film főhőse a frissen megözvegyült, New Yorkban praktizáló orvos, aki két lányával együtt visszatér ifjúsága színhelyére, Dél-Afrikába. Nem csupán saját fiatalsága köti ide, hanem felesége, valamint az őket hajdan összeboronáló jóbarátja, Martin is, aki most vadőrként dolgozik. Megérkezésük másnapján négyesben indulnak egy terepjáróval túrára, ahol csakhamar mindannyian egy már-már természetfeletti erővel rendelkező oroszlán lehetséges prédájává válnak.

Kormákur több ponton is átírja az Afrikában játszódó kalandfilmek ismert készletrendszerét. Míg az alműfaj filmjei fehér hódítókat, betolakodókat, gőgtől és felsőbbrendűségi tudattól hajtott vadászokat szerepeltettek eddig, addig a rendező ezúttal egy színesbőrű, és a helyszínként szolgáló vidékről származó illetőt tesz meg főhősnek, aki szinte teljesen véletlenül kerül kapcsolatba a ragadozóval. Nem hódítani, csupán látogatni érkezett, ennek megfelelően fokozatosan kényszerül kezdeti passzivitását feladni az életben maradás érdekében.

A vele szemben álló, címbéli oroszlán meghazudtolva állati természetét megmagyarázhatatlanul, ám végső soron emberre jellemző racionalitással cselekszik. Nem a zsákmányért, hanem pusztán az ölés aktusáért vadászik áldozataira, a színtiszta bosszú hajtja, méghozzá minden ember ellen. Egyfajta sorozatgyilkos, aki magányosan, csöndben, ravaszul és körültekintően cserkészi be soron következő célpontját, hogy miután végzett vele, otthagyja a holttestet és továbbálljon. Philippe Rousselot operatőri munkája is ezt a fenyegetettség-érzetet közvetíti: a vadállat helyett sokáig pusztán ténykedése mancsnyomait mutatja, éreztetve, hogy valami gonosz erő ólálkodik a sötétben. Hosszú snittjei, folyamatosan pásztázó és hatalmas íveket leíró kameramozgásai pedig a veszély forrását megtalálni igyekvő személy szorongását is képpé komponálják.

Kormákur azonban nem csupán a fenevadat teszi meg antagonistának, hanem – háttérben maradva ugyan, de – az orvvadászokat is; az ő ámokfutásuk vívja ki az oroszlán haragját. Ellenük küzd Martin, sokszor annyira reménytelenül és haszontalanul, a sötétben botorkálva, ahogy a főhős is küzdeni kénytelen a nagyvaddal. Az orvvadászok és a nagyvad párba állíthatók: mindannyian felül próbálnak emelkedni a dzsungel törvényén, megbolygatva a fennálló rendet. Hősünk végül épp ezt felismerve, az íratlan szabályokat felhasználva tudja legyőzni ellenfelét. Úgy tűnik, Kormákur továbbra is azt gondolja, bárki alulmaradhat a természet erőivel való küzdelemben – pusztán a környezet szabályrendszerét felismerve és alkalmazva van esélye a túlélésre.

 

FENEVAD (Beast) – amerikai, 2022. Rendezte: Baltasar Kormákur. Írta: Ryan Engle. Kép: Philippe Rousselot. Zene: Steven Price. Szereplők: Idris Elba (Samuels), Iyana Halley (Meredith), Leah Sava Jeffries (Norah), Sharlto Copley (Martin). Gyártó: Will Packer Productions / RVK Studios. Forgalmazó: UIP – Duna Film. Szinkronizált. 93 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 23-24. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15467