KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/augusztus
MAGYAR PANTHEON
• Gelencsér Gábor: Megállt a menet Gyarmathy Lívia (1932–2022)
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
• Kovács Kata: A túlélésért küzdenek Kölyökbandák
• Bárány Bence: Traumák és maszkok Fekete telefon
• Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” A „belső gyermek” a filmekben
• Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok Stranger Things
SZTÁROK ÉLETE
• Varró Attila: Sztár a tükörben Fonda és a Klute
• Fekete Tamás: A Király új ruhája Elvis élete
• Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? Danny Boyle: Pistol
• Baski Sándor: Haragban a világgal Nevem Zlatan
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság Chester Brown: Louis Riel
ÚJ RAJ
• Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom Új raj: Sean Baker
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n Cannes
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Forma és hatalom Gelencsér Gábor: Közelkép
• Lénárt András: Múltunk a moziban Paár Ádám: A kosztümös film
KRITIKA
• Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita Rimini
• Kovács Patrik: Közöttünk az űr A Karantén Zóna
MOZI
• Rudas Dóra: Egy anya George Bush-sal szemben
• Vincze Teréz: Memoria
• Roboz Gábor: Bunker Game – Legbelső félelem
• Vajda Judit: Gyilkos party
• Greff András: Svindler
• Huber Zoltán: Thor: Szerelem és mennydörgés
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: France
• Kránicz Bence: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban
• Pozsonyi Janka: Felnőttem, csacsacsa
• Kolozsi László: A helyettes
• Csomán Sándor: A pincér
• Gyöngyösi Lilla: Kirobbanó szerelem
• Nagy V. Gergő: Hidegtál
• Varró Attila: Stone
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ki méltó a pörölyre? Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Stone

Varró Attila

Stone – ausztrál, 1974. Rendezte és írta: Sandy Harbutt. Kép: Graham Lind. Zene: Billy Green. Szereplők: Ken Shorter (Stone), Sandy Harbutt (Undertaker), Helen Morse (Amanda), Hugh Keays-Byrne (Toad), Vincent Gil (Doctor). Gyártó: Hedon Productions. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 99 perc.

Egy olyan nemzet benzingőzzel és motorolajjal átitatott exploitation-világában, ahol jóformán bármelyik műfajba képesek beletenni egy országúti hajszafinálét vagy munkagépes leszámolást, legyen az rape-revenge film (Fair Game), gettó disztópia (Dead End Drive In) vagy óriáskrokodil-horror (Dark Age), jóformán bunyippal felérő rejtély, miért nem szökkent szárba a 70-es évek fénykorában az alsó-hollywoodi biker gang film helyi megfelelője. Szerencsére egy ausztrál opusz azért akad, amely letörli ezt a szégyenfoltot a nemzeti filmgyártás lobogójáról, méghozzá egy máig kultikusnak számító motoros bűnfilmmel, amely 1974-es bemutatója idején minden létező mozirekordot megdöntött hazájában – mégsem követte újabb alkotás sem a szubzsánerben, sem elsőfilmes író-rendező-producer-főszereplő autuer-je pályáján.

Míg az öt évvel későbbi híres kuzin, a Mad Max csupán antagonista-szerepkört kínált a vadmotorosoknak, Sandy Harbutt legendás Stone-ja egyfajta apoteózisa a korszak talán leghírhedtebb szubkulturájának. A rejtélyes politikai merénylő által sorra levadászott Sírásó-bandába beépült rendőrnyomozó klisé-története még csak nem is vázként szolgál, inkább puszta dukkót jelent a film számára – dübörgő motorja a pogány urbánus törzs etnográfiai igényű bemutatása összes mondo-rítusával (400 fős országúti gyászmenettől életveszélyes beavatási szertartáson át megtisztító meztelen fürdőzésig), szárnyaló kerekei pedig az autentikus szereplőgárda, ahol nem csak a bunyózó-drogozó-száguldozó motorosok többsége régi motoros, de a zsaru-hős is volt zsaru és az ex-modell is ex-modell. A Stone lenyűgöző mementója egy korszaknak és szubkultúrának, egyben kulcsfilm az ozploitation-film szépségeinek nyitjához, amelyben a bukósisak nem védőfelszerelés, hanem törzsi fejdísz, a tomboló kalandvágy nagyvárosi úthálózatok szűkös diaszpóráiba szorul és a finálé sem tartogat többet a tehetetlen, frusztrált dühnél Sydney szelíd motorosainak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15459