KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/augusztus
MAGYAR PANTHEON
• Gelencsér Gábor: Megállt a menet Gyarmathy Lívia (1932–2022)
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
• Kovács Kata: A túlélésért küzdenek Kölyökbandák
• Bárány Bence: Traumák és maszkok Fekete telefon
• Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” A „belső gyermek” a filmekben
• Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok Stranger Things
SZTÁROK ÉLETE
• Varró Attila: Sztár a tükörben Fonda és a Klute
• Fekete Tamás: A Király új ruhája Elvis élete
• Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? Danny Boyle: Pistol
• Baski Sándor: Haragban a világgal Nevem Zlatan
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság Chester Brown: Louis Riel
ÚJ RAJ
• Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom Új raj: Sean Baker
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n Cannes
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Forma és hatalom Gelencsér Gábor: Közelkép
• Lénárt András: Múltunk a moziban Paár Ádám: A kosztümös film
KRITIKA
• Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita Rimini
• Kovács Patrik: Közöttünk az űr A Karantén Zóna
MOZI
• Rudas Dóra: Egy anya George Bush-sal szemben
• Vincze Teréz: Memoria
• Roboz Gábor: Bunker Game – Legbelső félelem
• Vajda Judit: Gyilkos party
• Greff András: Svindler
• Huber Zoltán: Thor: Szerelem és mennydörgés
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: France
• Kránicz Bence: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban
• Pozsonyi Janka: Felnőttem, csacsacsa
• Kolozsi László: A helyettes
• Csomán Sándor: A pincér
• Gyöngyösi Lilla: Kirobbanó szerelem
• Nagy V. Gergő: Hidegtál
• Varró Attila: Stone
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ki méltó a pörölyre? Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy anya George Bush-sal szemben

Rudas Dóra

Rabiye Kurnaz gegen George W. Bush – német, 2021. Rendezte: Andreas Dresen. Írta: Laila Stieler. Kép: Andreas Höfer. Zene: Cenk Erdogan és Johannes Repka. Szereplők: Meltem Kaptan (Rabiye), Alexander Scheer (Docke), Charly Hüdner (Stocker), Nazmi Kirik (Mehmet). Gyártó: Cinema Defacto / Pandora Filmproduktion. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 119 perc.

 A terrorizmust hajlamosak vagyunk csupán nemzeti szinten értelmezni, a gyanúsítottak nehézségeire és családjára – elkerülve az együttérzéssel gyakran összekevert egyetértés vádját – nem is gondolva. Pedig, ha más nem is, annyi mindenképpen közös a vádlottak és az áldozatok között, hogy egykor mindannyiukat őrülten aggódó anyák várták haza.

A brémai Rabiye Kurnaz 2001 októberében látta utoljára fiát, aki tanulási szándékkal indult Pakisztánba, nem is sejtvén, hogy ez az utazás az utolsó kirakója annak a képnek, amit származásával és vallási nézeteivel a tengerentúlon fest magáról. A 9/11-es események utáni pániktól reaktív Bush-kormánynak több sem kell ahhoz, hogy a fiatal férfit Guantanamóba szállítsa. Emellett a török állampolgárság sem segít a jogilag senkiföldjén raboskodó Murat helyzetén, Rabiye-nek tehát nem csak az USA, de Németország törvényeivel is szembe kell szállnia, a sikerhez pedig a félelemtől könnyen ítélkező közvéleményt is a maga oldalára kell állítania.

Andreas Dresen ezen példázatát az anyai szeretet erejéről akár didaktikusnak is nevezhetnénk, ha nem igaz történetet dolgozna fel, de még ez esetben is ez lenne a kisebbik gond vele. Az alkotás ugyanis inkább annak a tanmeséjévé válik, hogyan ne vegyítsük a mostanában egyre sűrűbben keveredő drámát és komédiát. Nem mintha egy gyötrelmes élethelyzetben nem lehetne vidámságot és humort találni, sőt talán a legszebb filmek azok, amelyeknek ezt a keserédes életigenlést sikerül megragadni. Ám Rabiye túlzóan pezsgő, vidám és egyszerű természete, a látensen flörtölő jogász, illetve a már-már roadmovie-ba illő kalandos események inkább csak fókuszvesztetté teszi a történetet. A vígjátéki elemek vízen úszó olajfoltként lebegnek a dráma tetején, elegyedés helyett inkább csak bagatellizálva az évszázad egyik legjelentősebb emberjogi konfliktusát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15447