KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/augusztus
MAGYAR PANTHEON
• Gelencsér Gábor: Megállt a menet Gyarmathy Lívia (1932–2022)
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
• Kovács Kata: A túlélésért küzdenek Kölyökbandák
• Bárány Bence: Traumák és maszkok Fekete telefon
• Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” A „belső gyermek” a filmekben
• Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok Stranger Things
SZTÁROK ÉLETE
• Varró Attila: Sztár a tükörben Fonda és a Klute
• Fekete Tamás: A Király új ruhája Elvis élete
• Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? Danny Boyle: Pistol
• Baski Sándor: Haragban a világgal Nevem Zlatan
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság Chester Brown: Louis Riel
ÚJ RAJ
• Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom Új raj: Sean Baker
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n Cannes
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Forma és hatalom Gelencsér Gábor: Közelkép
• Lénárt András: Múltunk a moziban Paár Ádám: A kosztümös film
KRITIKA
• Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita Rimini
• Kovács Patrik: Közöttünk az űr A Karantén Zóna
MOZI
• Rudas Dóra: Egy anya George Bush-sal szemben
• Vincze Teréz: Memoria
• Roboz Gábor: Bunker Game – Legbelső félelem
• Vajda Judit: Gyilkos party
• Greff András: Svindler
• Huber Zoltán: Thor: Szerelem és mennydörgés
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: France
• Kránicz Bence: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban
• Pozsonyi Janka: Felnőttem, csacsacsa
• Kolozsi László: A helyettes
• Csomán Sándor: A pincér
• Gyöngyösi Lilla: Kirobbanó szerelem
• Nagy V. Gergő: Hidegtál
• Varró Attila: Stone
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ki méltó a pörölyre? Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

France

Pazár Sarolta

France – francia, 2021. Rendezte és írta: Bruno Dumont. Kép: David Chambille. Szereplők: Léa Seydoux (France), Blanche Gardin (Lou), Benjamin Biolay (Fred), Juliane Köhler (Arpel). Gyártó: 3B Production / Red Balloon Film. Forgalmazó: HBO Max. Szinkronizált. 134 perc.

Léa Seydoux duzzogó, síró arca. Tömören így foglalható össze, hogy mit látunk Bruno Dumont író-rendező France című filmjében. Az Arany Pálmára jelölt, provokatív dráma főszereplője France de Meurs (Léa Seydoux) szupersztár, Franciaország szerte ismert és rajongott riporter, akinek hihetetlen népszerűségű – saját helyszíni tudósításaival tarkított – politikai tévéműsora van. Ám egy napon a forgalmas utcán autójával belehajt egy mopedes futárba. A fiatal srác kificamodott térdével kórházba, míg France a bulvárlapok címoldalára kerül. Az óvatlan baleset ráébreszti a nőt, hogy fényűző otthona, mindig tökéletes, flitterekkel, erős sminkkel díszített külleme, irigylésre méltó karrierje, viszonylag kevés közös időtöltéssel és törődéssel eldöcögő családi élete nem teszik őt boldoggá. Ráeszmél annak abszurditására, hogy szenzációhajhász riportjai jobban hasonlítanak egy ügyesen megrendezett tiktok videóra, mint hiteles híradásra. Úgy veszíti el a kapcsolatát a való világgal, hogy közben szabadságharcosoknak ad autogramot, katonákkal és menekültekkel szelfizik. A baleset hatására France pellengérre állítja saját életét, mások iránt érzett alaptalan megvetését empátiára, leplezetlen cinizmusát túlcsorduló melankóliára és elapadhatatlan könnyekre cseréli. A reflektorfénytől való eltávolodás azonban nem megy egykönnyen, hiába vonul vissza France a gyönyörű síparadicsom közepébe rejtett rehabilitációs központba, a rajongók áhítata ide is elkíséri.

Dumont nyilván nem csak a manipulatív médiacirkuszban kiégő sztárról, nem csak France-ról, hanem egész Franciaországról akar egy merész állítást tenni, de mintha túl sok szót próbálna belegyúrni egy amúgy is zavaros mondatba. Végül inkább feladja és belefeledkezik színésznője arcának tanulmányozásába. Operatőre, David Chambille ehhez remekül asszisztál és lenyűgöző portrékká keretezi Seydoux élcelődését, bosszankodását, ijedtségét, magányát és rettentő szomorúságát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15453