KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/augusztus
MAGYAR PANTHEON
• Gelencsér Gábor: Megállt a menet Gyarmathy Lívia (1932–2022)
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
• Kovács Kata: A túlélésért küzdenek Kölyökbandák
• Bárány Bence: Traumák és maszkok Fekete telefon
• Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” A „belső gyermek” a filmekben
• Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok Stranger Things
SZTÁROK ÉLETE
• Varró Attila: Sztár a tükörben Fonda és a Klute
• Fekete Tamás: A Király új ruhája Elvis élete
• Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? Danny Boyle: Pistol
• Baski Sándor: Haragban a világgal Nevem Zlatan
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság Chester Brown: Louis Riel
ÚJ RAJ
• Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom Új raj: Sean Baker
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n Cannes
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Forma és hatalom Gelencsér Gábor: Közelkép
• Lénárt András: Múltunk a moziban Paár Ádám: A kosztümös film
KRITIKA
• Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita Rimini
• Kovács Patrik: Közöttünk az űr A Karantén Zóna
MOZI
• Rudas Dóra: Egy anya George Bush-sal szemben
• Vincze Teréz: Memoria
• Roboz Gábor: Bunker Game – Legbelső félelem
• Vajda Judit: Gyilkos party
• Greff András: Svindler
• Huber Zoltán: Thor: Szerelem és mennydörgés
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: France
• Kránicz Bence: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban
• Pozsonyi Janka: Felnőttem, csacsacsa
• Kolozsi László: A helyettes
• Csomán Sándor: A pincér
• Gyöngyösi Lilla: Kirobbanó szerelem
• Nagy V. Gergő: Hidegtál
• Varró Attila: Stone
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ki méltó a pörölyre? Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Sztárok élete

Danny Boyle: Pistol

Ki lőtte le Bambit?

Déri Zsolt

Sex Pistols-sorozat a Disney-nél a Trainspotting rendezőjétől.

A brit punkgeneráció tagjaként szocializálódott Danny Boyle legutóbb is egy punkkorszakban induló biopic – a seregnyi kultikus együttest felfedező és befuttató Alan McGee-ről forgatott tavalyi Creation Stories mozifilm – producere volt (Filmvilág 2021/11). Idén a punk legnagyobb hatású zenekarának, a Sex Pistolsnak és a mögötte álló nagy manipulátornak, a szituacionista káoszmenedzser Malcolm McLarennek – McGee legnagyobb példaképének – a történetét mutatja be egy tévésorozatban, melyet rendezőként is jegyez.

Az extravagáns Baz Luhrmann-filmek forgatókönyvírójaként ismert Craig Pearce a hatrészes Pistol széria alapjául a gitáros Steve Jones Lonely Boy című önéletrajzi könyvét használta, ám az alkotók nem egyeztettek az egykori frontemberrel, Johnny Rottennel, aki aztán próbálta is megakadályozni a sorozatot a Sex Pistols-számok letiltásával perelve, de végül alulmaradt hajdani zenésztársainak többségi döntésével szemben. Az Anarchy In The U.K. vitriolos szövegíró-énekesét az is zavarta, hogy a Pistol a Disney cég égisze alatt készült, ami kicsinosított, kozmetikázott, kommersz ábrázolást ígért (ahogy a Szörnyella című tavalyi Disney-mozifilmet is a hetvenes évek közepének punkosodó Londonjába helyezték, a főhősnő figurájához pedig épp McLaren korabeli élet- és harcostársától, a punk divattervezőnő Vivienne Westwoodtól merítettek inspirációt).

Külön pikantériája a dolognak, hogy a néhai Malcolm McLaren első Sex Pistols-filmterve 1977-ben a Disney-őzikét legyilkoló Who Killed Bambi? címmel készült volna a veterán camp kultfilmes Russ Meyer rendezésében, de végül az ifjú Julien Temple rakta össze The Great Rock ‘n’ Roll Swindle címen már az együttes szétforgácsolódásának időszakában (1980-ra lett csak kész, két évvel Rotten kilépése és egy évvel a basszista Sid Vicious halála után). Danny Boyle a sorozatához bevallottan Temple filmjeit használta esztétikai sorvezetőnek (A nagy rock`n`roll svindli fikciós parádéja mellett annak igazán dokumentarista zenekartörténet-központú 2000-es Szenny és düh című komplementerét, meg zárásként a sztrájkoló huddersfieldi tűzoltók gyermekeinek adott ajándékozós-tortacsatás ‘77-es karácsonyi koncertről mesélő Never Mind The Baubles: Christmas With The Sex Pistols című 2013-as tévés dokut), de az utolsó részekhez Alex Cox 1986-os Sid és Nancy mozifilmjét is, az első epizód David Bowie bűvöletében pedig még a Todd Haynes-féle Velvet Goldmine-nak és a videórendező Baillie Walsh Emlékek hálójában című játékfilmjének egy-egy glam rock zenés jelenetét is konkrétan megidézi.

Pearce forgatókönyvében sajnos rengeteg a pontatlanság, aránytalanság és valótlanság. A klepto- és szexmániás analfabéta utcagyerek címszereplőnek, a punk gitárhőssé növő Steve Jonesnak és a McLaren/Westwood-féle SEX divatbutikban csak rövid ideig dolgozó amerikai gitáros-énekesnőnek, a Pretenders együttes élén később befutó Chrissie Hynde-nek a pár kósza dugásából például itt több éven át húzódó erotikus-romantikus történetszál lett. A Pistols eredeti basszistájának és fő zeneszerzőjének, a szintén SEX-eladóként képbe került Glen Matlocknak a csatlakozása és távozása egyáltalán nem úgy történt, ahogy a sorozat állítja. A Sex Pistols aktív működése alatt megjelent egyetlen 1977-es nagylemezhez utolsóként íródott abortusztémájú Bodies dal pedig a korai időszakba visszadátumozva kap egy teljes eredettörténet-epizódot.

A Pistol sorozatban a legirritálóbb a szájbarágós mivolta, ahogy minden értelmezendőt kimondanak benne (és majdnem mindent kétszer is), de jól néz ki és jól szól, összességében tényleg szórakoztató ipari termék. A színészgárdából a Johnny Rottent alakító újonc Anson Boon különösen jó, ahogy a Westwood/McLaren páros szerepében is Talulah Riley és Thomas Brodie-Sangster (A vezércsel, Trónok harca), bár az zavaró, hogy a zenekartagoknál egy évtizeddel idősebb menedzsert játssza a leginkább kölyökképű színész. A dicséretesen reprezentált női figurák közt kiemelt helyet kap – a szintén Trónok harca-arc Maisie Williams alakításában – a punk divatikon Jordan is, aki épp a tévésorozat premierje előtt egy hónappal hunyt el.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 34-34. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15428