Képregény-legendákChester Brown: Louis RielInspiráló megszállottságHuber Zoltán
A kanadai vadnyugat lázadójának képregényes életrajza nemcsak az északi ország határain, de a képregény médiumán is túlmutat. Az európai szemmel nézve
még mindig rendkívül fiatal, idén százötvenöt éves Kanada az ezredforduló
környékén kezdett terápiásan foglalkozni történelme sötétlő szégyenfoltjaival. A
haladó gondolkodására és társadalmi nyitottságára büszke nemzeti öntudat és a
kolonizációs múlt csúfos öröksége között feszülő ellentmondások feldolgozása
legalább olyan égetően fontos, mint az őslakosok és a többség kapcsolatának rendezése.
Az eltérő nézőpontok megértése, a múlt kibeszélése és a káros reflexek
meghaladása lassú és fájdalmas folyamat, amiben más művészeti ágakkal karöltve
a képregény is kitüntetett szerepet játszik. Nagyban köszönhetően Chester Brown
Louis Riel című korszakalkotó munkájának.
Ha a címben
szereplő név semmit nem mond az olvasónak, ne magában keresse a hibát. Louis
Riel az éppen önálló állammá szerveződő Kanada akkori határvidékén (mai
közepén) két fegyveres felkelést vezetett az ottawai föderális hatalom ellen,
amit a hivatalos kanadai történetírás sokáig apró lábjegyzetként kezelt és egy jogosan
elfojtott, példásan megtorolt árulásnak bélyegzett. Riel ráadásul nemcsak
francia anyanyelvű volt, de métis származású, csúnya régies szóval tehát
félvér (a francia „métis” szó jelentése kevert). Az angolszász elit duplán előítéletes
volt tehát vele szemben, személye és az általa vezetett felkelések pedig jóval nagyobb
hatásúak és összetettebbek, mint ahogyan a hatalom nézőpontját átörökítő történelemkönyvekben
sokáig szerepelt (már ha szerepelt egyáltalán).
Fontos
azt is tudnunk, Kanada első európai telepesei franciák voltak, akik egészen
máshogyan álltak a helyi őslakosokhoz, mint a később érkező britek. Az első
városokat alapító Champlainék a tökéletes társadalom utópiájával érkeztek,
amibe nem fért bele a helyiek likvidálása. A terv az volt, hogy együttműködve civilizálják
őket, de az új világba érkezők egy jelentős részével épp fordítva történt.
Sokan keveredni kezdtek az őslakosokkal, átvéve a vándorló-vadászó életmódjukat.
A Közép-Kanadában élő, önálló kulturális indentitással bíró métis népcsoport
innen származtatja magát, Louis Rielt pedig az első számú nemzeti hősüknek
tekintik.
A
másik lényeges történeti adalék, ami elengedhetetlen Riel életrajzi képregényének
mélyebb megértéséhez, az őslakosok mindenkori különleges helyzete Kanadában. A
többi brit gyarmattól eltérően ugyanis a franciákat követő angolszáz hódítók is
kénytelenek voltak együttműködni a helyi törzsekkel. Kanada legértékesebb exportcikke
sokáig a hódprém volt, amit zord körülmények között, hatalmas távolságokból
kellett a keleti parti kikötőkbe szállítani. Az őslakosok sokáig
nélkülözhetetlenek voltak ebben a folyamatban és a szomszéd Egyesült Államokkal
ellentétben itt szervesen integrálódtak a kialakuló gazdaságba, ami nagyban segítette
a későbbi politikai és kulturális túlélésüket.
A
helyzet a prém iránti kereslet csökkenésével, illetve a vonat, a távíró és
hasonló technikai felfedezések megjelenésével alapvetően megváltozott és
először feszültségekhez, később erősödő kolonizációs elnyomáshoz vezetett. Az
akkori határvidéken élő őslakosok és félvérek egy része kénytelen volt áttérni
a földművelésre, az angolszász dominanciájú központi hatalom pedig próbálta
ellehetetleníteni őket, kiemelten támogatva a beáramló európai telepeseket. Nem
véletlen, hogy Kanada ekkoriban alakul önálló állammá, a Louis Riel vezette
métis farmerek pedig minden eszközzel próbálták letörni az új hatalom
központosító törekvéseit. Bár akkor elbuktak és sokáig egyszerű bűnözőnek
bélyegezték őket, az idő végül őket igazolta.
E
hosszúra nyúlt történeti bevezető nemcsak a képregényben kibontakozó események
tágabb kontextusa miatt fontos, de enélkül az sem érthető, miért lehetett a
róla szóló fekete-fehér képregényből valódi bestseller. Az összegyűjtve
2003-ban kiadott Louis Riel hatását nehéz túlbecsülni. Megjelenésekor
nemcsak a helyi eladási listákat vezette, de az ötvenezres eladott példány
mögött könyvtárak és iskolák is vannak. Brown műve gyakorlatilag azonnal kirobbant
a képregényes gettóból, komoly vitákat kavart és izgalmas tanulmányokat inspirált,
majd igen hamar kanonizálódott. Nem mint jól sikerült graphic novel, hanem
mint a kortárs kanadai irodalom egyik előremutató csúcsteljesítménye. Amivel
utakat tört a képregény médiumának is, ennek a hatása pedig (ahogyan a
bevezetőben is említettük) a mai napig látványos.
Louis
Riel személye már csak azért is izgatja az embereket, mert összesűrűsödik benne
a még mindig formálódó kanadaiság megannyi konfliktusa, a francia és angol
anyanyelvűek eltérő hatalomfelfogásától a közösségi önrendelkezés kérdéséig. A
jelenleg hatályos kanadai alkotmány három őslakos népcsoport kiemelt státuszát ismeri
el: az első nemzetek (a pejoratív indián megnevezést már kerülni szokás) és inuitok
mellett a métisek szerepelnek külön, ami közvetetten Rielnek is köszönhető. Éppen
ezért a ma bő félmilliós métis közösség mellett a frankofón örökségére és
különállására büszke Québec is amolyan forradalmár mártírként tekint rá. Ráadásul
Riel a közel hét magyarországnyi területű Manitoba tartomány megalakulásában is
kulcsszerepet játszott, amit a keményebb kritikusai is elismernek. Nem
mellesleg pedig egy rendkívül tragikus sorsú férfi volt, egészen szélsőséges
személyiségjegyekkel.
Rendkívül
igazságtalan lenne persze Brown képregényének sikerét kizárólag a jól megtalált
témának és a szerencsés időzítésnek tulajdonítani. A Louis Riel diadalmenete
csak és kizárólag Brown érdeme, a mindenkori olvasót az ő elképesztően alapos
kutatása, történetbonyolítása, stílusa vonja be és nyűgözi le. No és persze a
téma iránti személyes elkötelezettsége, megszállottsága és tapinható szenvedélye.
A québeci származású, magát korábban anarchistaként jellemző Brown érdeklődése
Louis Riel iránt bizonyára már nem szorul bővebb magyarázatra. Az író-rajzoló eredetileg
a hatalommal szembeszegülő lázadót, az igaztalanul kivégzett függetlenségi
harcost szerette volna megmutatni, de ahogyan beleásta magát a témába, úgy
került egyre jobban a szerzői fókuszába Riel vallásossága és lehetséges
mentális betegsége is.
A
rendkívül művelt, karizmatikus vezető ugyanis nemcsak mélyen hívő katolikus
volt, de önmagát később kiválasztott prófétának vallotta. Brown jó érzékkel
tapintott rá, hogy az életrajz ezen aspektusa nemcsak árnyalja a felkutatható
tényeket, de segíthet megérteni Riel néhány látszólag irracionális döntését.
Ennek ellenére Brown bölcsen nem foglal állást az épelméjűség kérdésében és
mindig szigorúan a felkutatható tényekből indul ki. A Louis Riel legfontosabb
különlegessége ugyanis éppen az, hogy Brown bevallottan elfogult a hőse iránt,
miközben a lehető legnagyobb objektivitásra és hitelességre törekszik. E két szándék
látszólag ellentmond egymásnak, amit Brown úgy old fel, hogy aprólékosan
dokumentálja a különféle alkotói döntéseit.
Brown
rögtön az előszava első mondatában felhívja a figyelmünket, a képregénye végén
kézzel írott jegyzetek találhatók, amelyben a magyarázatok és kiegészítések
mellett szinte kockáról kockára az is le van vezetve, mit és miért változtatott
a fellelhető tényekhez képest. Ezek sosem fikciós ferdítések, hanem az
érthetőséget vagy a történet bonyolítását segítő egyszerűsítések, időbeli sűrítések.
Ezek az alkotói jegyzetek így jóval túlmutatnak a sztorin és a konkrét
képregényen, hiszen egyenesen a mindenkor képlékeny történelmi emlékezet, az elbeszélői
szabadság és az objektív versus szubjektív masszív kérdésköreihez vezetnek.
Mindezeket
persze Brown csak gondolatébresztő lehetőségként kínálja fel az olvasónak, a Louis
Riel hitelességét főleg a távolságtartó hangnemmel, szikár nyelvezettel és minimalista
rajzstílussal alapozza meg. A szöveg szenvtelenül tárgyilagos, alig akadnak
benne érzelmi azonosulásra invitáló jelzők, hangulatfestések vagy drámai
hatáskeltések. A párbeszédek lényegre törően narrálják a figurák cselekvéseit,
a történéseket mindig a tetteik viszik előre.
Külön
érdekesség, hogy a hanghatások és a hangerő érzékletes vizuális megjelenítése
mellett Brown a nyelvi eltérésekre és sajátosságokra is nagy gondot fordít. Bár
természetesen minden szóbuborék angol, ezekben zárójelekkel jelöli a más
nyelveket és a különféle beszédstílusokat is imitálja. Mindezek ellenére a Louis
Riel mégsem szöveg-alapú, hanem a képregény elbeszélői lehetőséget maximálisan
kiaknázva az információ legpontosabb és leghatékonyabb átadására törekszik.
Az
oldalak panelezése hasonló logikát követve mindig változatlan, szigorúan kétszer
három, egyenlő méretű kocka, mértani pontossággal egymás mellé és alá helyezve.
Ez a szerkesztés metronómszerű ritmust ad az elbeszélésnek még úgy is, ha
egy-egy önálló epizód vagy felvonás nem feltétlenül követi az oldalas tagolást.
A rajzok egyszerű vonalvezetésűek, a kompozíciók gyakran látványos kiemelésekre
és negatív terekre, egysíkú felületekre épülnek. A nagyobb eseményeket isteni nézőpontból
látjuk, az apró figurák ilyenkor a számítógépes stratégiai játékok mindent látó
perspektíváját idézik. A néhány vonással életre keltett figurák azonnal
beazonosíthatóak, mert a testük és szemük szándékosan elnagyolt ugyan, az
elrajzolt orruk és arcszőrzetük mindig jellegzetes.
Brown
az előszóban elárulja, gyakran Hergé hatását látják a lényegretörő, mégis szép rajzokban,
holott ő a felénk kevés ismert amerikai legenda, Harold Gray stílusát követte. A
már-már minimalista, néhol egészen lecsupaszított fekete-fehér képkockák nemcsak
takarékosak, de gyakran kimondottan plasztikusak. Hiába a kívülálló
perspektíva, a zord manitobai tél ugyanolyan erőteljesen megelevenedik
előttünk, mint az ottawai szalonok és elmegyógyintézetek világa. A végső bírósági
tárgyaláson Rielt egyszerű fekete háttér előtt, szinte mindig ugyanabban a
pózban látjuk, Brown így vizuálisan megragadja a halálos ítélet
elkerülhetetlenségét. Brown rajzai természetes könnyedséggel vezetik a szemet
és pontos összhangban vannak a hasonló felfogásban íródott szövegekkel.
A Loius
Riel minden kockája arról árulkodik, hogy egy egészen masszív ismeretanyag
sűrűsödik össze a szemünk előtt. Brown minden rendelkezésére álló eszközével
arra törekszik, hogy az olvasó elé tárja kiterjedt kutatásai eredményeit, ám
nagyon bölcsen sohasem interpretálja azokat még akkor sem, amikor Riel
állítólagos látomásait mutatja meg. Mindezek azonban nem azt jelentik, hogy a
szerző hűvös vagy túlságosan távolságtartó lenne, hanem a direktebb hatáskeltés
helyett a választott téma erejében bízik. Na és persze az olvasójában, akit
önálló értelmezésre képes befogadónak tekint. A képregény lenyűgöző utóélete pedig
azt bizonyítja, nagyon helyesen tette mindezt.
Hiába
specifikus tehát a Loius Riel témája, Chester Brown munkája több
szempontból is jótékonyan túlmutat Kanada, sőt, a képregény határain is. Ez a
közel kétszázötven oldal nemcsak azt mutatja meg, miként formálódik a szemünk
előtt a történelmünk, de azt is, milyen eszközökkel és hogyan lehet ezt a
folyamatot akár a jó, akár a rossz irányba befolyásolni. Azzal, hogy Brown a
jegyzetei megosztásával sorra felmutatja a saját eszközeit, nemcsak a káros manipulációk
felismerésére tanít, de arra is, miként formálhatjuk felelősségteljesen a
történelmi elbeszéléseinket.
Brown
ráadásul azt is rendkívül hatásosan demonstrálja, a képregénye olyasmit tud,
amit más kifejezési formával valószínűleg nem lett volna képes elérni. A Loius
Riel hatalmas és száraz tényanyagot kelt életre úgy, hogy a mozgókép törvényszerű
illusztrativitását és az irodalom terjedelmi nehézségeit is elkerüli. A
képregényes formával Brown közelebb tud lépni a témával ismerkedő olvasójához,
miközben az alaposságát és a téma komplexitását sem kell beáldoznia. A magyarul
még nem, de spanyolul, olaszul és lengyelül már kiadott Loius Riel sikerének
legfontosabb fokmérője nem az eladások vagy inspirált tanulmányok száma, hanem
elsősorban az, hogy a hasonló igényű alkotások azóta rendszeresen feltűnnek a
könyesboltok és könyvtárak polcain. Legutóbb például tizenegy őslakos alkotó
mesélt képregényes antológia formájában a saját történelméről, ami
elengedhetetlenül fontos lépés a megbékélés felé vezető rögös úton.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|