KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/augusztus
MAGYAR PANTHEON
• Gelencsér Gábor: Megállt a menet Gyarmathy Lívia (1932–2022)
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
• Kovács Kata: A túlélésért küzdenek Kölyökbandák
• Bárány Bence: Traumák és maszkok Fekete telefon
• Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” A „belső gyermek” a filmekben
• Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok Stranger Things
SZTÁROK ÉLETE
• Varró Attila: Sztár a tükörben Fonda és a Klute
• Fekete Tamás: A Király új ruhája Elvis élete
• Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? Danny Boyle: Pistol
• Baski Sándor: Haragban a világgal Nevem Zlatan
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság Chester Brown: Louis Riel
ÚJ RAJ
• Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom Új raj: Sean Baker
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n Cannes
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Forma és hatalom Gelencsér Gábor: Közelkép
• Lénárt András: Múltunk a moziban Paár Ádám: A kosztümös film
KRITIKA
• Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita Rimini
• Kovács Patrik: Közöttünk az űr A Karantén Zóna
MOZI
• Rudas Dóra: Egy anya George Bush-sal szemben
• Vincze Teréz: Memoria
• Roboz Gábor: Bunker Game – Legbelső félelem
• Vajda Judit: Gyilkos party
• Greff András: Svindler
• Huber Zoltán: Thor: Szerelem és mennydörgés
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: France
• Kránicz Bence: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban
• Pozsonyi Janka: Felnőttem, csacsacsa
• Kolozsi László: A helyettes
• Csomán Sándor: A pincér
• Gyöngyösi Lilla: Kirobbanó szerelem
• Nagy V. Gergő: Hidegtál
• Varró Attila: Stone
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ki méltó a pörölyre? Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban

Kránicz Bence

Babardeala cu bucluc sau porno balamuc – román, 2021. Rendezte és írta: Radu Jude. Kép: Marius Panduru. Zene: Jura Ferina és Pavao Miholjevic. Szereplők: Katia Pascariu (Emilia), Claudia Ieremia (Igazgatónő), Nicodim Ungureanu (Gheorghescu), Alexandru Potocean (Marius). Gyártó: microFILM / Endorfilm / Kinorama. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 106 perc.


Bemutatkozó nagyjátékfilmje, A legboldogabb lány a világon 2009-es premierje óta Radu Jude megszilárdította helyét a mai román film legbátrabban kísérletező rendezőjeként. A Dárday István-féle Jutalomutazás tükördarabjának is beillő első film még a kétezres évekbeli román mozi dokumentarista nyelvét beszélte, Jude azonban fokozatosan eloldódott e stílustól. Az Aferim! az egykor Romániában is népszerű eastern műfaját elevenítette fel társadalomkritikus éllel, mégis közönségsikert aratva; a Bánom is én, ha elítél az utókor! a performanszművészi újrajátszás, illetve az esszé- és dokumentumfilm eszközeivel közelített a román történelem egyik sötét fejezetéhez.

Tavalyi filmje, a Berlinale fődíjával kitüntetett Zűrös kettyintés – a mókás és hosszú eredeti cím magyar fordítása Gyenge Zsolt filmkritikus érdeme – a Bánom is én, ha elítél az utókor! művészi programját folytatja. Ezúttal is a stílushatárok önreflexív, merőben formatudatos átlépése tartja mozgásban és teszi valóban filmszerűvé az egyébként színpadias történetet, amelyben egy középiskolai tanárnőre zúdul a szülők haragja, miután Emi tudtán kívül az interneten köt ki férjével forgatott házi szexvideójuk. A botrányos szülői értekezlet, pontosabban annak bohózattá alakított és alternatív befejezésekkel kiegészített előadása teszi ki a film harmadik felvonását. Előtte Emi gyalogszerrel járja be a koronavírus-járvány sújtotta Bukarest utcáit, majd Jude mozgóképes szótárát látjuk banális jelenségekről és filozófiai fogalmakról vegyesen, amely az első, illetve a harmadik résszel egyetemben a mai Románia hazug történelmi önképét, nő- és kisebbséggyűlölő berögzüléseit, sommásan társadalmi szétmállását leplezi le. A Zűrös kettyintésben egymásra torlódnak a patriarchátus áldozathibáztató reflexei és a nyugatos fejlődés ugyancsak belső ellentmondásokkal terhelt eszméi, a kétféle attitűd képviselői pedig alig értenek szót egymással. Történik mindez Romániában, de Magyarországon is játszódhatna a film. Emi kálváriája éppolyan ismerős lehet nekünk is, mint a szatíra és a groteszk irónia eszközei, amelyeket Jude talán kissé túlságosan magától értetődő természetességgel használ.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15452