KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/augusztus
MAGYAR PANTHEON
• Gelencsér Gábor: Megállt a menet Gyarmathy Lívia (1932–2022)
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
• Kovács Kata: A túlélésért küzdenek Kölyökbandák
• Bárány Bence: Traumák és maszkok Fekete telefon
• Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” A „belső gyermek” a filmekben
• Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok Stranger Things
SZTÁROK ÉLETE
• Varró Attila: Sztár a tükörben Fonda és a Klute
• Fekete Tamás: A Király új ruhája Elvis élete
• Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? Danny Boyle: Pistol
• Baski Sándor: Haragban a világgal Nevem Zlatan
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság Chester Brown: Louis Riel
ÚJ RAJ
• Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom Új raj: Sean Baker
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n Cannes
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Forma és hatalom Gelencsér Gábor: Közelkép
• Lénárt András: Múltunk a moziban Paár Ádám: A kosztümös film
KRITIKA
• Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita Rimini
• Kovács Patrik: Közöttünk az űr A Karantén Zóna
MOZI
• Rudas Dóra: Egy anya George Bush-sal szemben
• Vincze Teréz: Memoria
• Roboz Gábor: Bunker Game – Legbelső félelem
• Vajda Judit: Gyilkos party
• Greff András: Svindler
• Huber Zoltán: Thor: Szerelem és mennydörgés
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: France
• Kránicz Bence: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban
• Pozsonyi Janka: Felnőttem, csacsacsa
• Kolozsi László: A helyettes
• Csomán Sándor: A pincér
• Gyöngyösi Lilla: Kirobbanó szerelem
• Nagy V. Gergő: Hidegtál
• Varró Attila: Stone
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ki méltó a pörölyre? Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

A helyettes

Kolozsi László

El sustituto – spanyol, 2021. Rendezte: Óscar Aibar. Írta: Óscar Aibar és María Luisa Calderón. Kép: Alejandro de Pabló. Zene: Manuel Roland. Szereplők: Ricardo Gómez (Andrés), Vicky Luengo (Eva), Pere Ponce (Colombo), Pol López (Rafa). Gyártó: Tornasol Films / Voramar Films. Forgalmazó: HBO Max. Szinkronizált. 117 perc.

Franco 1975-ben, a Falange alapító Primo de Rivera halálának évfordulóján halt meg. Az általa létrehozott falangista rendszer nem volt totalitárius diktatúra, inkább tekintélyuralmi rendszernek tekinthető, mely erősen húzott a szélsőjobb felé. A második világháború után a kék inges falangisták már nem karlendítéssel köszöntek, de világnézetüket meghatározta a náci uralom. A helyettes megértéséhez szükségeltetik a közelmúlt spanyol történelmének legalább felszínes ismerete. Mondhatni, éppen annyi, amennyi a magyar történelemből kell ahhoz, hogy A besúgó sorozat háttere kivilágosodjon.

A helyettes a Franco diktatúra és a Felipe Gonzalez vezette szocialisták győzelme közti időszakban játszódik, akkor, amikor a szélsőjobb még erősen meghatározta az államberendezkedést, a spanyol állampolgárok gondolkodását. Ezért is érezhették magukat biztonságban a náci háborús bűnösök ebben a mediterrán országban, ezért is élhettek olyan kedélyes életet, a filmbéli Klaushoz hasonló, valójában mindvégig hithű nácinak megmaradt, sötét alakok. A helyettes hőse egy tengerparti spanyol városban lesz körzeti megbízott, az ottani megbízott halála után. Az, hogy a történet igaz történeten alapul, most sem mentség persze arra, hogy a film már túl sokszor használt és jól ismert történetpanelekből építkezik. Ez a spanyol rendszerváltás filmjének nevezhető alkotás, a gondosan felépített szociológia háttér, a nívós színészi játék és a rendező, Oscar Aibar szándéka ellenére sem nagyon tud több lenni egyszerű tévés kriminél, még ha ki is mondja egy szereplő, hogy rendszerváltások ide vagy oda, a mélyben, a lényeg, az emberek mentalitása, nem változik olyan könnyen. Ez lenne az üzenet. Értjük, el is fogadjuk. De lehetett volna egy kicsit kevésbé közhelyesen is mondani.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15455