KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/augusztus
MAGYAR PANTHEON
• Gelencsér Gábor: Megállt a menet Gyarmathy Lívia (1932–2022)
• Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László (1946-2020)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
• Kovács Kata: A túlélésért küzdenek Kölyökbandák
• Bárány Bence: Traumák és maszkok Fekete telefon
• Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” A „belső gyermek” a filmekben
• Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok Stranger Things
SZTÁROK ÉLETE
• Varró Attila: Sztár a tükörben Fonda és a Klute
• Fekete Tamás: A Király új ruhája Elvis élete
• Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? Danny Boyle: Pistol
• Baski Sándor: Haragban a világgal Nevem Zlatan
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság Chester Brown: Louis Riel
ÚJ RAJ
• Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom Új raj: Sean Baker
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n Cannes
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Forma és hatalom Gelencsér Gábor: Közelkép
• Lénárt András: Múltunk a moziban Paár Ádám: A kosztümös film
KRITIKA
• Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita Rimini
• Kovács Patrik: Közöttünk az űr A Karantén Zóna
MOZI
• Rudas Dóra: Egy anya George Bush-sal szemben
• Vincze Teréz: Memoria
• Roboz Gábor: Bunker Game – Legbelső félelem
• Vajda Judit: Gyilkos party
• Greff András: Svindler
• Huber Zoltán: Thor: Szerelem és mennydörgés
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: France
• Kránicz Bence: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban
• Pozsonyi Janka: Felnőttem, csacsacsa
• Kolozsi László: A helyettes
• Csomán Sándor: A pincér
• Gyöngyösi Lilla: Kirobbanó szerelem
• Nagy V. Gergő: Hidegtál
• Varró Attila: Stone
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ki méltó a pörölyre? Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

A pincér

Csomán Sándor

The Waiter – görög, 2018. Rendezte és írta: Steve Krikris. Kép: Giorgos Karvelas. Zene: Coti K. Szereplők: Aris Servetalis (Renos), Giannis Stankoglou (The Blond), Chiara Gensini (Tzina), Alexandros Mavropoulos (Thunder). Gyártó: Filmiki Etairia / Greek Film Center. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 95 perc.

Nem túlzás azt állítani, hogy a görög (illetve balkáni) rendezők sajátos stílusirányzatot képviselnek az európai film palettáján: akár Yorgos Lanthimos filmjeire (Egy szent szarvas meggyilkolása, A homár) vagy Christos Nikou Almák című alkotására gondolunk, akkor egy könnyen felismerhető, végletekig lecsupaszított rendezőelv körvonalazódik, mely leginkább a bizarr atmoszférateremtésben, szűken mért dialógusokban, minimalista, lassú snittekből építkező narratívában és a statikus, hosszú beállításokat előnyben részesítő képszervezésben érhető tetten. Steve Krikris A pincér című misztikus drámája is ehhez a „görög iskolához” csatlakozik: Renos egy átlagos felszolgáló szürke, reflektálatlan, rögeszmés rutinokkal átitatott hétköznapjait éli, amikor egy átlagos estén hullát talál a ház szemeteskonténerében. A gyanú a szemközti szomszéd meglehetősen szokatlanul viselkedő ismerősére terelődik, aki tisztázatlan hátsó szándéktól vezérelve próbál Renos bizalmába férkőzni.

A pincér alig másfél órás játékideje a néző bőre alá fokozatosan bekúszó, szörnyű titkokkal átszőtt bűnfilm ígéretét hordozza magában, de a szükségtelenül elhúzódó expozíció és a realitástól elrugaszkodott, eszköztelen színészi játék gyorsan elidegeníti nézőjét. A kiváló kompozíciók és az események látványos felgyorsulása új lendületet ad a cselekménynek, a vágyott katarzis mégis elvész a túlontúl homályban hagyott rejtélyek útvesztőjében. A pincér rövidfilmes tálalásban talán működött volna, ebben a formájában csak rövidebb időszakokra képes fenntartani az érdeklődést: Krikris nagyjátékfilmes debütálása ugyan felmutatja a sikeres Lanthimos-filmek attribútumait, azokat képtelen olyan magas művészi színvonalon használni, így a végeredmény egy felejthető titokthriller, amelyet legfeljebb a briliáns operatőri munka emeli ki a tisztes középszerből.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15456