KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/február
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A tisztesség mint esztétikum Gulyás János (1946-2021)
• Benke Attila: Az igazságtalanság kódja Beszélgetés Deák Kristóffal
• Kránicz Bence: „Sokkal közelebb jött a háború” Beszélgetés Pálfi Györggyel
MAGYAR PANTHEON
• Pápai Zsolt: Mesés férfi kurblival A kép mesterei: Zsitkovszky Béla (1868-1930)
MAGYAR ZSÁNER
• Paár Ádám: „Csipkebokor a szállásom” Magyar betyárfilmek
GUTENBERG-GALAXIS KONTRA INTERNET
• Sipos Júlia: A Gutenberg-galaxistól a Világhálóig Beszélgetés Kovács Istvánnal és Pléh Csabával
SPORTMOZI
• Simonyi Balázs: „Gyorsabban, magasabbra, erősebben?” Sportfilmek
• Roboz Gábor: Odafent egyszerű Dokumentumfilmek szikla- és hegymászásról
• Margitházi Beja: Az aszfalt hercegei Stacy Peralta – Catherine Hardwicke: Dogtown urai
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Schubert Gusztáv: Kalandok az Ínség-tengeren Hugo Pratt: Corto Maltese
ÚJ RAJ
• Vincze Teréz: Hosszan mesélt rövid történet Ryusuke Hamaguchi
SZERZŐI NOSZTALGIAHULLÁM
• Varró Attila: Megrekedt fejlődés Paul Thomas Anderson: Licorice Pizza
• Huber Zoltán: A nosztalgia veszélyei Párhozamos önéletrajzok: Cuarón / Branagh
• Kovács Kata: A szerző ifjúsága Paolo Sorrentino: Isten keze
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A filmmoly Veress József: Könyvbe bújt filmek
KRITIKA
• Báron György: Feltételes szabadság Asghar Farhadi: A hős
• Gelencsér Gábor: Anyák a teljes idegösszeomlás szélén Pedro Almodóvar: Párhuzamos anyák
• Fekete Tamás: „Ember lesz az én kisunokám” Deák Kristóf: Az unoka
• Baski Sándor: Komfortos nyúlüreg Lana Wachowski: Mátrix: Feltámadások
• Lovas Anna: Pozitív üzenet Mamoru Hosoda: Belle
MOZI
• Pozsonyi Janka: Kilenc nap
• Pazár Sarolta: Az észak királynője
• Rudas Dóra: Szexfantáziák
• Bonyhecz Vera: Gyűlölök és szeretek
• Benke Attila: Vaksötét 2.
• Herczeg Zsófia: Kaptár: Racoon City
• Kránicz Bence: Pókember: Nincs hazaút
• Kovács Patrik: Kingsman: Kezdetek
• Varró Attila: 355
• Huber Zoltán: Veszélyes
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Zsarufilm
• Alföldi Nóra: Danielle és a süvet
• Forgács Nóra Kinga: Az utolsók
• Roboz Gábor: Az elveszett lány
• Vajda Judit: Ne nézz fel
• Bartal Dóra: Rose dala
• Varró Attila: Crazy Love
• Kovács Kata: Maelström
• Déri Zsolt: Angéle
• Nagy V. Gergő: Mr. Sloane szórakozik

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

355

Varró Attila

The 355 – amerikai, 2022. Rendezte: Simon Kinberg. Írta: Theresa Rebeck. Kép: Tim Maurice-Jones. Zene: Tom Holkenborg. Szereplők: Jessica Chastain (Mace), Diane Kruger (Marie), Penélope Cruz (Graciela), Lupita Nyong’o (Khadijah), Sebastian Stan (Fowler). Gyártó: Freckle Films / FilmNation Entertainment. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 124 perc.

 

A női akciófilmek 2010-es évekbeli hulláma jobbára két stratégia közül választott: vagy a Cosmo-modellt követve trendi girl-power konfekciódarabokat szabtak szuperhősmeséikből (Ragadozó madarak) és bűntörténeteikből (Charlie angyalai), vagy posztmodern adrenalinmozikkal próbálták lekenyerezni a férfinézőket, főszerepben szuperdögös dominákkal, akiknek épp olyan jól állnak a köríves fejrúgások, mint a vitriolos beszólások (Atomszőke, Sokk). Az X-Men univerzum X-Womenesítésének élharcosát jelentő Simon Kinberg író-rendező (Sötét Főnix) és Theresa Rebeck feminista drámaírónő (Trouble) közös gyermeke, a 355 kém-akciófilmje a kevésbé járt harmadik utat választva megkísérli mindkét nemet egyszerre megnyerni egy meglepően fordulatos eredettörténettel, amely ötvözi a csajos csapatépítő sztorit a Daniel Craig-féle James Bond-széria szikár, „ami-csak-a-kezünk-ügyébe-kerül” erőszak-koreográfiáival.

Mivel az univerzális hacker-mesterkulcsért zajló sokismeretlenes vetélkedésbe csöppent öt titkosügynöknő mindegyike megkapja a maga személyes koloncát, amely megnehezíti az összefogást imádott családtól szerelmi köteléken át apatraumáig, a szövevényes kémsztoriba női minidrámák szálai szövődnek, helyenként váratlanul tragikus fordulatokkal, így aztán jóval több konfliktus bontakozik ki a filmből a szubzsánernél megszokott „akkor bízz egy pasiban, ha ló legel a sírján” alaptételnél. Hála a csipetnyi életszagnak drámában/akcióban és néhány örömteli apróságnak (lásd az anyanyelvek előtérbe kerülését a kínos angol akcentusok helyett), a 355 közelebb áll a Hanna- és Ava-féle tiszta zsánerrevíziókhoz, mint az üres metoo-exploitationhöz, ami nem csekély érdem a karate-kirakatbabák kortárs túlkínálatában.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/02 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15263