KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
   2022/február
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A tisztesség mint esztétikum Gulyás János (1946-2021)
• Benke Attila: Az igazságtalanság kódja Beszélgetés Deák Kristóffal
• Kránicz Bence: „Sokkal közelebb jött a háború” Beszélgetés Pálfi Györggyel
MAGYAR PANTHEON
• Pápai Zsolt: Mesés férfi kurblival A kép mesterei: Zsitkovszky Béla (1868-1930)
MAGYAR ZSÁNER
• Paár Ádám: „Csipkebokor a szállásom” Magyar betyárfilmek
GUTENBERG-GALAXIS KONTRA INTERNET
• Sipos Júlia: A Gutenberg-galaxistól a Világhálóig Beszélgetés Kovács Istvánnal és Pléh Csabával
SPORTMOZI
• Simonyi Balázs: „Gyorsabban, magasabbra, erősebben?” Sportfilmek
• Roboz Gábor: Odafent egyszerű Dokumentumfilmek szikla- és hegymászásról
• Margitházi Beja: Az aszfalt hercegei Stacy Peralta – Catherine Hardwicke: Dogtown urai
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Schubert Gusztáv: Kalandok az Ínség-tengeren Hugo Pratt: Corto Maltese
ÚJ RAJ
• Vincze Teréz: Hosszan mesélt rövid történet Ryusuke Hamaguchi
SZERZŐI NOSZTALGIAHULLÁM
• Varró Attila: Megrekedt fejlődés Paul Thomas Anderson: Licorice Pizza
• Huber Zoltán: A nosztalgia veszélyei Párhozamos önéletrajzok: Cuarón / Branagh
• Kovács Kata: A szerző ifjúsága Paolo Sorrentino: Isten keze
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A filmmoly Veress József: Könyvbe bújt filmek
KRITIKA
• Báron György: Feltételes szabadság Asghar Farhadi: A hős
• Gelencsér Gábor: Anyák a teljes idegösszeomlás szélén Pedro Almodóvar: Párhuzamos anyák
• Fekete Tamás: „Ember lesz az én kisunokám” Deák Kristóf: Az unoka
• Baski Sándor: Komfortos nyúlüreg Lana Wachowski: Mátrix: Feltámadások
• Lovas Anna: Pozitív üzenet Mamoru Hosoda: Belle
MOZI
• Pozsonyi Janka: Kilenc nap
• Pazár Sarolta: Az észak királynője
• Rudas Dóra: Szexfantáziák
• Bonyhecz Vera: Gyűlölök és szeretek
• Benke Attila: Vaksötét 2.
• Herczeg Zsófia: Kaptár: Racoon City
• Kránicz Bence: Pókember: Nincs hazaút
• Kovács Patrik: Kingsman: Kezdetek
• Varró Attila: 355
• Huber Zoltán: Veszélyes
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Zsarufilm
• Alföldi Nóra: Danielle és a süvet
• Forgács Nóra Kinga: Az utolsók
• Roboz Gábor: Az elveszett lány
• Vajda Judit: Ne nézz fel
• Bartal Dóra: Rose dala
• Varró Attila: Crazy Love
• Kovács Kata: Maelström
• Déri Zsolt: Angéle
• Nagy V. Gergő: Mr. Sloane szórakozik

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Ne nézz fel

Vajda Judit

Don’t Look Up – amerikai, 2021. Rendezte: Adam McKay. Írta: David Sirota és Adam McKay. Kép: Linus Sandgren. Zene: Nicholas Britell. Szereplők: Leonardo DiCaprio (Dr. Mindy), Jennifer Lawrence (Kate), Meryl Streep (Orlean), Cate Blanchett (Brie), Jonah Hill (Jason), Timothée Chalamet (Yule). Gyártó: Hyperobject Industries / Bluegrass Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 145 perc.

 

Adam McKay munkássága eddig két, egymástól gyökeresen eltérő csoportra bomlott: a Will Ferrell főszereplésével készült taplóvígjátékaival szemben ott voltak azok a nem egyszerűen intellektuális, de kognitív szempontból kifejezetten kihívást jelentő komplex művek, mint A nagy dobás vagy az Alelnök – és a két terület között nem volt átjárás. Egészen mostanáig, amikor a Netflixre készült sztárparádéban egy különösen szerencsés szintézisben egyesül az alkotó által eddig képviselt két különböző út.

A közelgő világégésre figyelmeztetni próbáló csillagászok meséjének ugyanolyan féktelen a humora, mint a korábbi McKay-komédiáknak (csak ezúttal a fekete fajta), és ugyanaz a pattogós, pergő elbeszélői stílus jellemzi, mint A nagy dobást vagy az Alelnököt (ám ezúttal sokkal követhetőbb a sztori) – és mint minden jó szatírától, pengeéles társadalomkritikát is kapunk. Az alkotó megfigyelőkészségét, emberismeretét, szociálpszichológiai érzékenységét és pontosságát pedig mi sem jellemzi jobban, mint az, hogy a Ne nézz fel! úgy vált a Covid-éra tökéletes parabolájává, hogy forgatókönyve azelőtt íródott, hogy a világ értesült volna a koronavírusról.

A mű hatását pedig tovább erősíti, hogy emellett mozgóképes kulcsregényként is értelmezhető, hiszen a Meryl Streep alakította ostoba amerikai elnök figurájába nem nehéz Trumpot, Mark Rylance karakterébe pedig Elon Muskot behelyettesíteni, ahogy az álintelligens, egyenszőke riporternő alakja is cefetül ismerős lesz bárkinek, aki látott már egy percnyit bármely amerikai hírműsorból. A Ne nézz fel!-lel emiatt hihetetlenül könnyű azonosulni, és mivel eközben egy elvileg elég valószínűtlen, sci-fikben és katasztrófafilmekben látott eseményt (fatális aszteroidabecsapódás) állít be teljesen hétköznapi lehetőségként, csont nélkül a téli szezon legizgalmasabb bemutatója.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15249