KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
   2022/február
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A tisztesség mint esztétikum Gulyás János (1946-2021)
• Benke Attila: Az igazságtalanság kódja Beszélgetés Deák Kristóffal
• Kránicz Bence: „Sokkal közelebb jött a háború” Beszélgetés Pálfi Györggyel
MAGYAR PANTHEON
• Pápai Zsolt: Mesés férfi kurblival A kép mesterei: Zsitkovszky Béla (1868-1930)
MAGYAR ZSÁNER
• Paár Ádám: „Csipkebokor a szállásom” Magyar betyárfilmek
GUTENBERG-GALAXIS KONTRA INTERNET
• Sipos Júlia: A Gutenberg-galaxistól a Világhálóig Beszélgetés Kovács Istvánnal és Pléh Csabával
SPORTMOZI
• Simonyi Balázs: „Gyorsabban, magasabbra, erősebben?” Sportfilmek
• Roboz Gábor: Odafent egyszerű Dokumentumfilmek szikla- és hegymászásról
• Margitházi Beja: Az aszfalt hercegei Stacy Peralta – Catherine Hardwicke: Dogtown urai
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Schubert Gusztáv: Kalandok az Ínség-tengeren Hugo Pratt: Corto Maltese
ÚJ RAJ
• Vincze Teréz: Hosszan mesélt rövid történet Ryusuke Hamaguchi
SZERZŐI NOSZTALGIAHULLÁM
• Varró Attila: Megrekedt fejlődés Paul Thomas Anderson: Licorice Pizza
• Huber Zoltán: A nosztalgia veszélyei Párhozamos önéletrajzok: Cuarón / Branagh
• Kovács Kata: A szerző ifjúsága Paolo Sorrentino: Isten keze
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A filmmoly Veress József: Könyvbe bújt filmek
KRITIKA
• Báron György: Feltételes szabadság Asghar Farhadi: A hős
• Gelencsér Gábor: Anyák a teljes idegösszeomlás szélén Pedro Almodóvar: Párhuzamos anyák
• Fekete Tamás: „Ember lesz az én kisunokám” Deák Kristóf: Az unoka
• Baski Sándor: Komfortos nyúlüreg Lana Wachowski: Mátrix: Feltámadások
• Lovas Anna: Pozitív üzenet Mamoru Hosoda: Belle
MOZI
• Pozsonyi Janka: Kilenc nap
• Pazár Sarolta: Az észak királynője
• Rudas Dóra: Szexfantáziák
• Bonyhecz Vera: Gyűlölök és szeretek
• Benke Attila: Vaksötét 2.
• Herczeg Zsófia: Kaptár: Racoon City
• Kránicz Bence: Pókember: Nincs hazaút
• Kovács Patrik: Kingsman: Kezdetek
• Varró Attila: 355
• Huber Zoltán: Veszélyes
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Zsarufilm
• Alföldi Nóra: Danielle és a süvet
• Forgács Nóra Kinga: Az utolsók
• Roboz Gábor: Az elveszett lány
• Vajda Judit: Ne nézz fel
• Bartal Dóra: Rose dala
• Varró Attila: Crazy Love
• Kovács Kata: Maelström
• Déri Zsolt: Angéle
• Nagy V. Gergő: Mr. Sloane szórakozik

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vaksötét 2.

Benke Attila

Don’t Breath 2 – amerikai, 2021. Rendezte: Rodo Sayagues. Írta: Fede Álvarez és Rodo Sayagues. Kép: Pedro Luque. Szereplők: Stephen Lang (Norman), Madelyn Grace (Phoenix), Brendan Sexton III (Raylan), Fiona O'Shaughnessy (Josephine), Stephanie Arcila (Hernandez). Gyártó: Ghost House Pictures / Screen Gems. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 98 perc.

 

A 2016-os Vaksötét remek társadalomtudatos horror-thriller, amelyben Fede Álvarez ügyesen építette fel a cselekményt és az ellentmondásos karaktereket a helyszínt, Detroitot a 2010-es években sújtó gazdasági válságra. Ám ő és alkotótársai nem tudták megállni, elkészítették a sikerfilm inkább felesleges folytatását.

A Vaksötét 2. az első rész antitézise: a lánya halála miatt megőrült nihilista Norman ezúttal istenhívő pozitív hős, míg a betörők egyértelműen gonoszok, akik immár nem a vak veterán pénzére, hanem annak fogadott gyermekére, a világtól óvva őrzött tizenéves Phoenixre pályáznak. A Vaksötét azért izgalmas, mert a két „megélhetési bűnöző” hőse és a családi tragédiája miatt szörnyűségeket elkövető Norman között morális értelemben elmossa a határokat, illetve az egyéneknél is kegyetlenebbnek ábrázolja a társadalmi körülményeket, amelyek vadállattá aljasítják az embert. A második rész a horrorzsánert szinte teljes egészében elhagyja és ideológiai értelemben is konvencionálisabb ostrom- és bosszúthrillerként működik, az antagonisták álláspontjával pedig aligha lehet azonosulni. Ugyan a folytatás hátterében is a detroiti kertváros áldatlan állapotai állnak, de a miliő a Vaksötét 2-ben sajnos már csak díszlet a húsbavágó leszámolásokhoz. A feszült, véres akciójelenetekkel ezúttal sem spóroltak az alkotók, ám a sematikus történet és karakterek miatt ezek is kevésbé fajsúlyosak. A nagy leleplezés, hogy miért is van szüksége a bűnbandának Phoenixre, inkább csak hatásvadász, közel sem olyan felkavaró és elgondolkodtató, mint az első részé, miszerint Norman elrabolt nők mesterséges megtermékenyítése révén akart magának egy új gyermeket. A vak férfit ezúttal is félelmetes hitelességgel megformáló Stephen Lang és a Phoenixet alakító Madelyn Grace játéka teszi valamennyire emlékezetessé az amúgy felejthető filmet.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/02 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15259