KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
   2022/február
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A tisztesség mint esztétikum Gulyás János (1946-2021)
• Benke Attila: Az igazságtalanság kódja Beszélgetés Deák Kristóffal
• Kránicz Bence: „Sokkal közelebb jött a háború” Beszélgetés Pálfi Györggyel
MAGYAR PANTHEON
• Pápai Zsolt: Mesés férfi kurblival A kép mesterei: Zsitkovszky Béla (1868-1930)
MAGYAR ZSÁNER
• Paár Ádám: „Csipkebokor a szállásom” Magyar betyárfilmek
GUTENBERG-GALAXIS KONTRA INTERNET
• Sipos Júlia: A Gutenberg-galaxistól a Világhálóig Beszélgetés Kovács Istvánnal és Pléh Csabával
SPORTMOZI
• Simonyi Balázs: „Gyorsabban, magasabbra, erősebben?” Sportfilmek
• Roboz Gábor: Odafent egyszerű Dokumentumfilmek szikla- és hegymászásról
• Margitházi Beja: Az aszfalt hercegei Stacy Peralta – Catherine Hardwicke: Dogtown urai
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Schubert Gusztáv: Kalandok az Ínség-tengeren Hugo Pratt: Corto Maltese
ÚJ RAJ
• Vincze Teréz: Hosszan mesélt rövid történet Ryusuke Hamaguchi
SZERZŐI NOSZTALGIAHULLÁM
• Varró Attila: Megrekedt fejlődés Paul Thomas Anderson: Licorice Pizza
• Huber Zoltán: A nosztalgia veszélyei Párhozamos önéletrajzok: Cuarón / Branagh
• Kovács Kata: A szerző ifjúsága Paolo Sorrentino: Isten keze
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A filmmoly Veress József: Könyvbe bújt filmek
KRITIKA
• Báron György: Feltételes szabadság Asghar Farhadi: A hős
• Gelencsér Gábor: Anyák a teljes idegösszeomlás szélén Pedro Almodóvar: Párhuzamos anyák
• Fekete Tamás: „Ember lesz az én kisunokám” Deák Kristóf: Az unoka
• Baski Sándor: Komfortos nyúlüreg Lana Wachowski: Mátrix: Feltámadások
• Lovas Anna: Pozitív üzenet Mamoru Hosoda: Belle
MOZI
• Pozsonyi Janka: Kilenc nap
• Pazár Sarolta: Az észak királynője
• Rudas Dóra: Szexfantáziák
• Bonyhecz Vera: Gyűlölök és szeretek
• Benke Attila: Vaksötét 2.
• Herczeg Zsófia: Kaptár: Racoon City
• Kránicz Bence: Pókember: Nincs hazaút
• Kovács Patrik: Kingsman: Kezdetek
• Varró Attila: 355
• Huber Zoltán: Veszélyes
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Zsarufilm
• Alföldi Nóra: Danielle és a süvet
• Forgács Nóra Kinga: Az utolsók
• Roboz Gábor: Az elveszett lány
• Vajda Judit: Ne nézz fel
• Bartal Dóra: Rose dala
• Varró Attila: Crazy Love
• Kovács Kata: Maelström
• Déri Zsolt: Angéle
• Nagy V. Gergő: Mr. Sloane szórakozik

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kilenc nap

Pozsonyi Janka

Nine days – amerikai, 2020. Rendezte és írta: Edson Oda. Kép: Wyatt Garfield. Zene: Antonio Pinto. Szereplők: Winston Duke (Will), Zazie Beetz (Emma), Bill Skarsgård (Kane), Benedict Wong (Kyo). Gyártó: Juniper Productions / Mandalay Pictures. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 124 perc.

 

A japán-brazil származású Edson Oda első nagyjátékfilmjében nem kisebb feladatra vállalkozik, mint hogy egy drámai sci-fibe ágyazva megfejtse az élet értelmét, az emberi lélek rejtelmeit. Az író-rendező kísérletezése megtérült, filmje Sundance-ben elnyerte a legjobb forgatókönyv díját. Hőse Will, a kopár sivatag közepén végez felelősségteljes munkát: tucatnyi lélek útját születésüktől fogva láthatatlan őrangyalként követi, videón rögzítve az életük legfontosabb pillanatait. Mikor az egyik patronáltja váratlan balesetben meghal, Willnek egy kilenc napon át tartó interjú procedúrán és különböző helyzetgyakorlatokon keresztül kell kiválasztania a lelket, aki a Földön elhunyt helyébe léphet, miközben saját magát okolja a tragédia miatt.

Fokozatosan, lépésről lépésre tárul fel előttünk ennek a különös világnak a mechanikája, ahol szó szerint a lét a tét. A sorban álló lelkek közt akad túl érzékeny, magányos, cinikus, örök pesszimista és kíváncsi személyiség is papíron kétdimenziós karakterek, viszont nagyszerű színészek (Zazie Beetz, Tony Hale, Bill Skarsgård) keltik őket életre a Willt alakító Winston Duke oldalán, aki szintén remek a saját traumájával küzdő, visszahúzódó félistenségként. Will különböző szituációkba helyezi az alanyait, hogy eldöntse, melyikük az életrevalóbb. A film üzenete tiszta, mégis gondolkodásra késztet: te átmennél ezen a teszten? Úgy éled az életed, ahogy elvárják tőled, vagy ahogy te szeretnéd? Van valahol egy felsőbb hatalom, ami irányít minket, vagy beleszólhatunk a sorsunk alakulásába? Ilyen és ehhez hasonló nagy kérdéseken, az élet apró örömeinek felismerésén gondolkodik Edson Oda. Filmje érzelemben gazdag, szép és látványos, jó választás egy optimista évindításhoz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/02 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15255