|
|
Streamline MoziZsarufilmÁrva Márton
Una pelicula de policias – mexikói, 2021. Rendezte: Alonso Ruizpalacios. Írta: David Gaitán. Kép: Emiliano Villanueva. Szereplők: Monica del Carmen (Teresa), Raul Briones (Montoya), Leonardo Alonso. Gyártó: No Ficción. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 107 perc. A dokumentumfilm történetének egyik legmakacsabb és egyben legérdekesebb kérdése, hogy az alkotókat és az általuk kutatott valóságot miként távolítja el egymástól a filmkészítés folyamata. A paradigmaváltó iskolák és művek javarésze (Jean Rouch cinéma véritéjétől a Sensory Ethnography Lab operatőr nélküli filmjeiig) megvilágítja a „tapasztalt valóság” és a „filmre vett valóság” közötti szakadékot, és ez kulcsszerepet kap a legfrissebb nonfiction trendekben is – legyen szó alkotói személyességről (Apáim története, Tanítóm, a polip) vagy a filmkészítés témává avatásáról (Kedves kém, Az ölés aktusa). Az A Cop Movie különösen átgondoltan közelít ehhez a problémához, így az életükbe bepillantást engedő rendőrpár portréján és egy ügyesen rétegzett stílusgyakorlaton túl hatásos dokumentumfilmes gondolatkísérletté is válik. A zsánerekkel és filmtörténeti idézetekkel könnyű kézzel zsonglőrködő mexikói Alonso Ruizpalacios (Güeros, Museo) a beszélő fejes és a rekonstruált jelenetekkel dolgozó dokumentumfilm fogásait nemcsak az akciódús rendőrfilm és a románc fikciós műfaji kódjaival, hanem a szereplők mobiltelefonnal felvett, megrázó vallomásaival is kiegészíti. Munkája így töredezett ugyan, de olyan meglepetéseket tartogat, melyek nyomán nézőként alapvetően kell átértékelnünk, hogy miként értelmezzük a látottakat. Ahogy a kezdeti visszaemlékezések szolgálatkészségről és elhivatottságról szóló, glamúros rendőrmítoszát rövid időn belül felváltják a félelem, a védtelenség és a korrupció történetei, úgy a kulisszák mögötti, remegő felvételek is új színben tüntetik fel azokat az interjúkat, amelyek a stáb által felügyelt, profin rögzített jelenetekben zajlanak. Ruizpalacios így nem csupán bevezet a megtépázott renoméjú mexikói rendfenntartók hétköznapjaiba, hanem egy mélyebb értelmű átfedésre is rámutat a rendőrség és a dokumentumfilm működésmódja között: mindkettőt olyan törékeny társadalmi megállapodások mozgatják, melyek bizalmi alapon tulajdonítanak hitelességet az egyenruhásoknak, illetve a dokumentumfilm-szereplőknek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|