KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Angèlique

Varró Attila

Angèlique – francia, 2013. Rendezte: Ariel Zeitoun. Írta: Anne és Serge Golon regényéből Philippe Blasband. Kép: Peter Zeitlinger. Zene: Nathaniel Méchaly. Szereplők: Nora Arnezeder (Angèlique), Gerard Lanvin (Peyrac), Tomer Sisley (Philippe), Simon Abkarian (Desgrez), Mathieu Kassovitz (Nicolas). Gyártó: A.J.O.Z. Films. Forgalmazó: JIL Kft. Feliratos. 113 perc.

A 60-as években elragadó, ám kérészéletű erotikus műfajcsíra dugta ki fejét a francia komédiák gazdag humuszából, amelynek női Candide-történetei bájos, talpraesett hölgyeket öltöztettek változatos zsánerkosztümökbe, hogy aztán rendszeresen elveszítsék azokat viszontagságaik során, mígnem ráakadnak a legmegfelelőbb férfitársra: Babette-nek ehhez világháborúba kellett mennie, a két Maria egy latin-amerikai forradalom hevében talál szerelemre, Barbarella pedig egy szexplanétán nyeri el angyalát. Mint ez a ciklus legnépszerűbb darabját jelentő kosztümös kalandfilm-széria, az Angèlique öt részéből is kiderül, ezek a filmek főként férfiközönséget céloztak meg, nem csupán a választott műfajstratégia miatt, de a címszereplőnő tekintetében is, aki valójában sexploitation-hősnőként működött, markáns férfisztárok markában pihegve – hol vágytól erőtlenül forradalmár-férj, hős marsall-kuzin vagy tolvajkirály-szerető alatt, hol brutális erőszaktevők áldozataként kéjgyilkos perzsa hercegtől nőgyűlölő kalózkapitányon át aljas királyi udvaroncokig.

A kultusz-sorozat tavalyi újrázása nem abban különbözik neves elődjétől, hogy remake helyett a Golon-házaspár vaskos regényeredetijére alapozza történetét: miként az 1965-ös verziónál, a szűk két órába ezúttal is csak pár kiemelt epizód kerülhetett be, szinte követhetetlen tempóban pergetve és lazán egymáshoz fércelve. Az évtizedek óta tisztes iparosként működő Zeitoun a pikáns pikareszkek hagyományát megtagadva az ezredforduló young adult szériáit éltető kamaszlány-közönség kedvébe akart járni – megfiatalított Angèlique-jével, romantikus nászjelenettel a meggyalázások helyett és sokkal aktívabb, öntudatosabb viselkedéssel ráerősítve a mai fruskaideálra (aki a fináléra rövidre vágott hajával átveszi a domináns férfistátuszt imádóitól). A korszerűsítés sajnos nem csak a forráshűségnek ártott, de a klasszikus kalandstílt is jócskán átfazonírozta a mai digitális látványeffektek és üres képi truvájok jegyében: így hiába a nagy ívű, csavaros történet, a kiváló férfisztárok (és a műfaj közelmúltjának legmívesebb kardpárbaja), ez az Angèlique csupán újabb erőtlen zsáner-beavatott a bakfis-voksokra éhezők viadalában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12008