KritikaBeszélgetés Mariana RondónnalSzépség és erőszakÁrva Márton
Venezuela minden este
szerepel a híradókban, de játékfilmet a megosztott országról csak nagyritkán
látunk.
Mondana pár szót a Pelo
malo (szó szerint:”rossz haj”) címről?
Venezuelában és a teljes
karibi térségben így hívják a feketék gyapjas göndör haját. Ez egy pejoratív
jelentésű szókapcsolat, rasszizmusnak minősül a használata. Ugyanakkor annyira
kevert nép vagyunk, hogy akkor is örökölhet valaki ilyen típusú hajat, ha
történetesen nem sötét a bőre. Az pedig elég nehezen elképzelhető, hogy én
rasszista megjegyzéseket tegyek a saját anyámra, akinek fekete göndör haja van.
Ezért ez az alapvetően ellenszenves és rasszista megnyilvánulás egyúttal kedves
is lehet, a kulturális értelemben vett közelség kinyilvánítása. A pelito malo („rossz hajacska”) például
szeretetteljes kifejezés, nálunk a gyerekeket hívják így. Mindezek mögött azonban
egy olyan társadalom áll, ami az összes új módszert beveti az ilyen típusú haj
kiegyenesítésére. Mindenki kivasalt frizurával mászkál ebben a férfiak uralta közegben,
mégis elfogadhatatlannak bizonyul, ha egy kisfiú ki szeretné egyenesíteni
göndör fürtjeit.
Miért ilyen fontosak a külsőségek?
A külsőségek
Venezuelában rendkívül erősen hatnak a mindennapokra. A társadalom által
kiemelt értékek végtelenül felszínesek. A kőolaj és a szépségkirálynők országa
vagyunk. Két módja van a társadalmi mobilitásnak: az egyik Miss Venezuelának
lenni, a másik pedig a katonaság. Ez az erő és a külsőségek világa. És ez az
értékrend szerintem a lehető legrettentőbb frusztrációk előidézője.
Hogyan kapcsolódik ide a filmbeli fotózás?
Valójában a filmben a
diákigazolványba kerülő, kis méretű fényképekről van szó. A Göndör fürtök minden szegletét a
legkisebb dolgokból kiindulva igyekeztem felépíteni. A gyerekek úgy döntenek,
hogy jelmezbe bújnak a fotózáshoz, a vakációjuk két hónapját a fénykép
megtervezésével töltik, a végeredmény viszont nem több egy kis igazolványképnél.
A figurák a lehető legapróbb dolgokra vágynak, de ezeket is óriási küzdelmek
árán érik el.
A történet drámai, de mivel sok benne a humor, túllép a sablonokon.
Nem túl kényes a téma a humoros megközelítéshez?
Úgy gondolom, ez nem is az
én döntésem volt. Ilyen a kultúránk. Mindig viccet csinálunk a legszörnyűbb
tragédiákból is. Ez persze nagyon kényes helyzetekhez is vezethet. De az én
környezetemben mindig is meghatározó volt a humor. Egy korábbi, önéletrajzi
ihletésű filmem (Postales de Leningrado)
a venezuelai gerillaharcokról szólt, ami egy nagyon kemény történet. Emlékszem,
azt a kritikát kaptam Franciaországban, hogy lehetetlen egy ilyen fontos és
komoly témát humorral feldolgozni. Pedig én voltam ott, nem ők. Ott és akkor valóban
így történt.
Venezuelában született, Franciaországban tanult, a filmjei pedig Venezuelába
kalauzolnak. Mit jelent ez a kontinensek közötti dialógus a filmkészítői életében?
Soha nem szerettem volna
kizárólag venezuelai műveket alkotni, kizárólag Venezuelának. Számomra a
legfontosabb az volt, hogy a különbségek tiszteletéről beszéljek. A venezuelai
politikai élet végletesen kettéosztott. Erről az országról, erről a szembenállásról
próbáltam meg elmondani valamit: azt, hogy elkeseredett szükségünk van arra, hogy
magunkra találjunk, és hogy ne vegyük semmibe a másikat. Éppen azért szántam el
magam erre a lépésre, mert az említett megosztottság már beszivárgott az
otthonokba, a családokba, az intimitásba. A polgárháború kitörésének határán vagyunk.
Ezzel szemben a Göndör fürtök befejezése
óta az a legnagyobb aggodalmam, hogy a film immár teljesen egyetemessé vált.
Rengetegen szeretik, a világon mindenfelé. Márpedig nem azért szeretik, mert
tükröt tart a venezuelai valóság elé, hanem mert minden bizonnyal nagyon sok
ember találja meg benne saját magát és a saját mindennapi viszontagságait.
Nagyon érdekes volt szembesülni azzal, hogy azokban a mozitermekben, ahol a
közönség nagy része színes bőrű, a filmet rasszizmus-történetként értelmezték,
ahol a szexuális irányultság az anya számára csak kifogás, mert nem tudja
elfogadni, hogy a fiú bőrszíne a probléma. Isztambulban valaki egy órán
keresztül beszélt nekem a politika és a vallás kérdésköréről. Úgy gondolom,
hogy valami mágikus dolog jött létre: úgy nyílt meg mindenki számára a saját,
egyéni értelmezés lehetősége, hogy közben egy nagyon is konkrét és helyhez
köthető történet pereg a vásznon.
Miért döntött a túlzsúfolt lakótelepi helyszín mellett?
Ez igen nehéz kérdés.
Caracasban vannak Latin-Amerika legnagyobb nyomornegyedei, ez a legszegényebb
közeg, a legdurvább hely. Viszont az a gondolat, hogy ezeken a helyszíneken
dolgozzak, obszcénnak, szinte pornográfnak tűnt. Ehelyett a lakótelepeket
választottam, és azt a lecsúszott középosztályt mutattam be, melynek tagjai
szegények, de még van munkájuk, szakmájuk. A „lakótelep” Le Corbusier öröksége,
az utópikus város, még az ötvenes évekből ered. És mivel olyan sokat húznak fel
még 40-50 évvel az ötlet születése után is, szerettem volna tudatosítani a
jelenséget, és a levegőben hagyni a kérdést: Tényleg ez a megoldás?
Megvizsgálta valaki azóta, hogy mi történt a társadalmi utópiákkal? Valóban ez
a legjobb, erre van az embereknek szükségük? Persze befolyásoltak a személyes
élményeim is. A nagymamám is egy ilyen helyen lakott, amit én alaposan megismertem,
sok kalandos, jó emlékem fűződik ezekhez a terekhez.
A Göndör fürtök túl is lép e közeg megszokott,
erőszak-centrikus ábrázolásán.
Volt egy pillanat,
amikor azt mondtam magamban: valami venezuelait fogok csinálni, de ki fogom
kerülni az összes venezuelai klisét. Pisztolyok? Mintha nem is léteznének.
Igaz, hogy ez a közeg nyüzsög a fegyverektől, de ez csak az erőszak legvégső
pontja. Úgy kezdtem neki a munkának, hogy gesztusokat, arckifejezéseket,
nézéseket gyűjtöttem. Ezért is mondtam korábban, hogy a legkisebb felől haladva
építkeztem. Ott kezdtem, ahonnan az erőszak ered, noha nem is szabadna helyet
kapnia. A lakásban, illetve a családi közegben keletkezik az a seb, ami később
az embert erőszakossá teszi.
Mondhatjuk, hogy a Göndör
fürtök szembemegy a közfelfogással?
Azt gondolom, hogy a
Marité Ugasszal közösen épített munkásságunk (felváltva vállaljuk a rendezői és
produceri szerepeket) mindvégig ezt a szerepet töltötte be Venezuelában. Ha mi
vagyunk az egyetlenek, akik a szerzői munkákra voksolnak ebben az üzleti
érdekek által vezérelt nemzeti filmes közegben, valamiképpen fellázadunk. Most
zártuk le a Venezueláról szóló trilógiánkat, melynek első darabja a Képeslapok Leningrádból (Postales de Leningrado, 2007), ami a
hatvanas évekbeli gerillaharcokról szól. Ezekkel még sok venezuelai sem volt
tisztában, többen azt mondták, hogy ilyesmi nem is történt. Én ott voltam,
fogságba is kerültem, az édesanyámmal együtt, ezért el tudtam mondani a
történetet egyes szám első személyben, a saját önkényes értelmezésemben, az
összekavarodó emlékezet által szerkezetbe foglalva. Ezután következett A hazug fiú (El chico que miente, 2010), amit Marite rendezett. Ez a
venezuelaiságról és az öntudatra ébredésről szól. Illetve megmutatja azt is, hogy
a hazugság olykor az igazság struktúráit ölti magára, és hogy a kedvesen vagy
csábosan közelítő emberek valójában mind meg akarnak fosztani valamitől. A Göndör fürtök zárja ezt a ciklust.
Számunkra mindig is világos volt, hogy merre tartunk. Szerintem az ilyen történeteknek
köszönhetően mi olyan helyet foglalunk el Venezuelában, amit senki más nem
tudott betölteni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 258 átlag: 5.25 |
|
|