TelevízóKártyavárPszichopaták előnybenBaski Sándor
A David Fincher
produceri felügyelete alatt készült sorozat minden korábbinál kiábrándítóbb
képet fest a nagypolitika világáról. A morál itt már anomáliának számít.
Maffiavezér, korrupt zsaru, sorozatgyilkos
és drogcézár – többek közt ilyen főszereplőkkel találkozhattunk az elmúlt másfél
évtized sikersorozataiban. A televíziós szériák újkori reneszánszának
legfontosabb trendje egyértelműen az antihősök felemelkedése volt. A Maffiózók, a Kemény zsaruk, a Dexter
és – többek közt – a Breaking Bad
alkotóinak sikerült elérniük, hogy a nézők még a társadalmi normákat és
törvényeket lábbal tipró figurák személyiségében is találjanak azonosulásra méltó
vonásokat. A „szörnyetegek” domesztikálása, esendővé tétele persze érthető,
logikus fejlemény – nem várható el a közönségtől, hogy olyan szereplők sorsát
kövesse hétről-hétre, akikben nincs semmi emberi.
Beau Willimon, aki a BBC
1990-ben bemutatott miniszériáját adaptálta amerikai környezetre, mégis valami
ilyesmivel kísérletezik. Frank Underwood (Kevin Spacey) személyében egy olyan
antihőst teremtett, akivel nehéz, ha nem éppen lehetetlen empatizálni. A Kártyavár elején ő a demokrata párt „whip”-je
– vagyis ő felel azért, hogy frakciótársai a Kongresszusban a pártutasításnak
megfelelően, „helyesen” szavazzanak –, ambícióit ez a poszt azonban többé már
nem elégíti ki. A demokrata elnökjelölt neki ígéri a külügyminiszterséget, a
megnyert választást követően végül mégis másnak adja a megbízást. A vérig
sértett Underwood úgy dönt, bosszút áll, és egy olyan politikai hadműveletet
indít el a háttérben, amelynek során semmilyen eszköz bevetésétől nem riad
vissza, és amelynek a Fehér Ház Ovális Irodája a tervezett végállomása.
Tekintve, hogy a
politikusok népszerűségi és bizalmi indexe nemcsak nálunk, de Amerikában sem
dönt csúcsokat, annyira talán nem meglepő, hogy a főszereplő megtestesít szinte
minden politikusokhoz kapcsolódó negatív sztereotípiát. Nem volt azonban ez
mindig így. Aaron Sorkin nagysikerű sorozata, Az elnök emberei (1999-2006) még egy olyan Washingtont mutatott be,
ahol a csúcspolitika formálói – beleértve magát a morálisan kikezdhetetlen
Elnököt is – alapvetően a közjó érdekében munkálkodtak. A politikai machinációk
világában játszódó hollywoodi filmekből sem hiányozhattak azok az ideáljaikhoz
még ragaszkodó figurák, akik ellenpólust képeztek a cinikus
hatalommegszállottakkal szemben. Ha a rendszer és a túlerő esetleg be is
darálta őket a végén, jelenlétük azt sugallta, hogy létezik alternatíva, hogy
valóban lehet más a politika. A „politikus-filmek” és sorozatok legújabb
generációja már ezt az illúziót sem hagyja meg a nézőknek. A brit Armando
Iannucci nevéhez kötődő szatirikus szériák , Az alelnök és A kormányrúdnál
– illetve utóbbi mozifilmes verziója, az Egy kis gubanc – a modern politikát nem az elvek és értékek
érvényesítésének terepeként mutatják be, hanem a kommunikációs trükkök és a
médiamanipuláció művészeteként, ahol nincs különbség a szembenálló felek közt –
mindenki ugyanabból a kottából játszik. Ha fel is tűnik néha egy-egy naiv
újonc, aki még hisz a változás lehetőségében, az kénytelen nagyon gyorsan
ráébredni, hogy csak akkor van esélye érvényesülni, ha beáll a sorba – erről
szól a Beau Willimon színdarabjából adaptált, George Clooney-féle A hatalom árnyékában is.
A sajnálatos módon csak
két évadot megért, hasonló szellemiségben fogant Boss (2011-2012) mindenható chicagói polgármesteréről, Tom Kane-ről
is az derül ki, hogy egykoron, politikai karrierje kezdetén, még a város
érdekeit – vagyis a közjót – tartotta szem előtt, de annyiszor kellett „a cél
szentesíti az eszközt” jelszó nevében lazítania az elvein, hogy szép lassan
elfelejtette, honnan is indult, és végül a hatalom mindenáron való megtartása
lett számára a legfontosabb. Cinizmus tekintetében azonban Frank Underwood még
rajta is túltesz, neki ugyanis nem volt honnan eltévelyednie, számára a közjóra
törekvés, mint olyan, soha nem is volt cél. Nincsenek ideológiai elkötelezettségei,
nem derül ki, mit gondol pontosan a szakpolitikai kérdésekről – a demokraták
helyett lehetne akár a republikánusok whipje is. Az első évadban sem elvi
okokból veri át a Kongresszuson a személyes projektjének tekintett oktatási
reformot, hanem mert ezzel a lépéssel javítani tudja hatalmi pozícióit, ahogy a
második évadban is kizárólag saját ambícióinak megfelelően váltogatja
álláspontját a Kínával folytatott politikai-gazdasági szkander során.
Igazán kijózanítóvá a Kártyavár által bemutatott világot az
teszi, hogy Underwood nem anomáliaként, hanem a rendszer integráns elemeként
jelenik meg benne. Aktuális ellenfelei – legyenek azok lobbisták, rivális
frakciótársak vagy „baráti” milliárdosok – semmivel sem különbek nála, csak nem
keverik olyan ügyesen a kártyákat, mint ő. Underwood pontosan azért tudja
mindig keresztülvinni az akaratát, mert tökéletesen ismeri a rendszert és a
játékszabályokat. Tisztában van vele, hogy a hangzatos elvek mögött valójában
mindenkit a hataloméhség mozgat, ezért képes a megfelelő ajánlattal bárkit a
szövetségesévé tenni, és ezért tudja ellenfeleit a legérzékenyebb pontjukon megsebezni.
A Kártyavár politikai palettáján
nincsenek morálisan megingathatatlan játékosok, arról, aki elvi okokból nem
hajlandó Underwood cinkosává válni, általában kiderül, hogy csak a
megfelelő(bb) ajánlatra vár.
Az első évadban egyetlen
kivétel akad: Peter Russo kongresszusi képviselő – a sorozat legszimpatikusabb,
legemberibb karaktere –, akit Underwood zsarolással a kesztyűbábjává tesz.
Russo, felsőbb utasításra, egy fontos szavazás során cserbenhagyja a választóit,
de nem tud a lelkiismeretével elszámolni, és ez okozza végül a vesztét is. Bukása
törvényszerű, ebben a világban ugyanis a humánum és a morál számít anomáliának.
Nem véletlen, hogy a Boss
polgármestere, Tom Kane is akkor válik sebezhetővé, amikor eltitkolt mentális
betegsége következtében megmutatkozik személyiségének elfojtott szentimentális
oldala, és egy rövid ideig a könyörtelen politikai racionalitás helyett a város
legszegényebb közösségének érdekeit szem előtt tartva hozza meg döntéseit,
vagyis az esze helyett a szívére hallgat. Csak a gyógykezelésből visszatérve,
immár tünetmentesen, az empátia terhétől megszabadulva tudja megerősödött
ellenfelei rohamait a szokott kíméletlenséggel visszaverni.
Hasonló problémái Underwoodnak
a Kártyavár eddigi két évadában nem
voltak. Gyakorló pszichopataként behozhatatlan előnnyel indul a hízelgéssel,
hazugságokkal, manipulációval vívott hatalmi harcokban, csúcsragadozói
státuszát egyelőre komolyabban senki nem fenyegeti. Akár számon is lehetne
kérni a sorozaton, hogy nem képes méltó ellenfelet állítani antihősével szemben,
de valószínűsíthetően nem is ez a cél. A Kártyavár
ugyan részleteiben nagyfokú valósághűségre törekszik – Beau Willimon korábban
maga is demokrata kampányokon dolgozott önkéntesként –, a főszereplő karakterét
és sorsának alakulását illetően azonban nem a realista szériák, hanem a
Shakespeare-drámák jelenthették a mintát. Underwood a negyedik falat áttörve
éppúgy szólítja meg a nézőket, mint III. Richárd – Kevin Spacey a sorozat
készítését megelőzően történetesen III. Richárdot játszott a színpadon, így
szinte karakterben is maradhatott – és a szégyen legkisebb jele nélkül
büszkélkedik el kedvenc machinációival, cinkossá avatva ezáltal a közönséget. A
Kártyavár antihőse hasonlóan aljas
módszerek segítségével jut fel a csúcsra, mint a torz testű és lelkű király, de
motivációit illetően egy másik Shakespeare-cselszövővel, Jagóval is rokonítható
– mindketten egy elmaradt kinevezés miatt esküsznek bosszút –, miközben
felesége Lady Macbeth szerepét játssza.
A Shakespeare-allúziók
egyfelől magyarázatot adhatnak rá, miért érdekli a nézőket az empátiára
méltatlan Underwood sorsa – azért, mert kellemesen borzongató élmény a művészi szintre
emelt gátlástalanság megnyilvánulásait figyelni –, másfelől előrevetítheti azt
is, hogy milyen végzet vár a harmadik évadot immár a szabad világ
leghatalmasabb embereként kezdő machiavellistára. A Kártyavár ugyanakkor, minden „klasszicizmusa” ellenére, nagyon is
kortárs sorozat, amely éppúgy pontos lenyomatát adja a közhangulatnak, ahogy
annak idején Az elnök emberei is
tette. A Clinton kormány utolsó éveiben és a Bush-korszak alatt készült széria
idealizált elnökfigurájával azt mutatta be, hogy milyennek szeretnék látni az
emberek a sorsukról döntő politikusokat, míg az Obama-optimizmus lecsengése
után készített Kártyavár – a The New
York Times szerzőjének szavaival élve –, nem reményeinknek, hanem legtitkosabb
félelmeinknek a víziója.
Kártyavár (House of Cards) –
amerikai 2013-14. Rendezte: James Foley, David Fincher, Carl Franklin, Joel
Schumacher, Jodie Foster. Írta: Kate Barnow. Kép: Igor Martinovic, Eigil Bryld.
Zene: Jeff Beal. Szereplők: Kevinc Spacey (Francis Underwood), Robin Wright
(Claire Underwood), Michael Gill (Walker elnök), Michael Kelly (Doug Stamper),
Corey Stoll (Peter Russo), Nathan Darrow (Meechum), Kate Mara (Zoe Barnes),
Rachel Brosnahan (Rachel Posner), Sakina Jaffrey (Linda Vazquez). Gyártó: Media
Rights Capital//Panic Pictures//Trigger Street Productions. Forgalmazó:
Netflix. 2x13 epizód.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 228 átlag: 5.75 |
|
|