Magyar rövidfilmekFriss Hús-fesztiválAz esélytelenek nyugalmaKránicz Bence
A legfiatalabb alkotók
kameráján keresztül a nyomor, a helykeresés és a kozmikus világvége
történeteiben egyaránt a túlélés válik a legfontosabb feladattá.
Ellentmondásos helyzetben van ma a magyar rövidfilm. A szakma
szervezeti átalakulásaiból vesztesként került ki ez a filmforma, hasonlóan
minden más területhez, az egészestés játékfilm kivételével – a Filmalap jobbára
csak közvetve, az egyetemeknek nyújtott támogatás útján finanszírozza a
kisfilmeket, a Médiatanács Huszárik-pályázata ugyan 75 milliós keretet
biztosított 2013-ban, de ennél többre lenne szükség (a dokumentumfilmeseké
például ennek háromszorosa), a kisebb források (mint a rákospalotai
önkormányzat örömteli kezdeményezése) csupán évi egy-két munkára elegendőek. De
ne legyünk borúlátóak: ma sokkal könnyebb profi rövidfilmeket forgatni, mint
bármikor. Technikai szempontból teljesen vállalható, a vezető fesztiválokra
bátran nevezhető alkotások készülhetnek kölcsönkért eszközökkel és szívességből
dolgozó stábbal. Eközben mintha a közönség érdeklődése is megnőtt volna: az
egymást érő rövidfilmes vetítéseket, szemléket nem csak a veszélyeztetett
filmforma iránt féltés, hanem az egyenletes és kétségbevonhatatlan minőség
szeretete hívta életre. A második alkalommal megrendezett Friss Hús fesztivál
magyar programja negyven alkotást vonultatott föl, melyek között voltak téves
elképzelések és kisebb kudarcok, de igazán rossz filmek nem. A mustra
tanulsága, hogy a zömmel a Színművészeti Egyetemen, az ELTE filmkészítő
gyakorlatán, a MOME animációs szakán vagy a Budapesti Kommunikációs Főiskolán
tanuló, legfiatalabb alkotók nem csupán az alapvető képkezelési,
történetszerkesztési szabályokkal vannak tökéletesen tisztában, de emberismeret
dolgában sem állnak rosszul.
Bizonyos szempontból egymásra
sokban hasonlító filmeket láthattunk, a környezetüktől elszigetelődő, az őket
körülvevő világtól egyre távolabb sodródó hősök uralták a vásznakat – hogy ez
az izoláció világméretű apokalipszishez vezet-e, vagy felcsillan a másik
emberhez tartozás reménye, az szerzői alkat és a választott műfaj függvénye. A
kitörés lehetőségeit kutató szereplők a magyar film évtizedes hagyományai
mentén oszthatók két táborra: a szociális peremhelyzetben vergődő figurák
problémái az önelemző, értelmiségi hősök fájdalmaira rímelnek. Az alkotók
ugyanis nem elégszenek meg azzal, hogy a kamerát az elesettekre irányítják, az
is érezhető, hogy ismerik ezeket az embereket, ismerik a nyelvüket, az
életstílusukat, ismerik a kevéske méltóságukat, amit hazugságok árán is
próbálnak megőrizni. Így pedig a nézők is azonnal közel kerülnek a figurákhoz.
Érteni véljük, miért tervezget még egy utolsó balhét Hörcher Gábor filmjében Ricsi, a falusi cigány fiú egy nappal
azelőtt, hogy be kell vonulnia a javítóba, ahogy azt is, miért torpan meg az
uzsorakamat erőszakos behajtása közben az örök vesztes kisgengszter (Fabricius
Gábor: Skinner). Szentpéteri Márton Delfinkirályában is a bűnöző létforma
határán áll két suhanc, és nyilván azzal a fiúval szimpatizálunk, aki jobbra
törekszik, de éppúgy megértjük azt is, aki lenyúlja a turisták mobilját – abból
a helyzetből, amiben vannak, egy lopott telefon a legtöbb, ami kihozható.
Márpedig úgy tűnik, a társadalom szerencsésebb felének nincs megoldása a
szegények kilátástalanságára. Esetleg végignézhetjük, ahogy aki teheti,
elmenekül innen, mint Ferge Roland Berlint megjárt filmje, az El kisgyerek-szereplői. Az artisztikusan
szép, talán túl sterilre komponált képekben bemutatott vándorokkal együtt egy
egész generáció pakolja a bőröndöt – és itt máris a világvége-jóslatok
kapujában vagyunk. Ez az apokalipszis azonban valóban most van, erre jó példa a
fesztivál egyik tapasztalt alkotójának, Szabó Simonnak a rendezése is. A falban megtudjuk, mi történik azokkal,
akiknek elmenni sincs lehetőségük: kerítést építünk, hogy ne kelljen látnunk
őket, miközben nem vesszük észre, hogy előbb-utóbb a fal innenső oldalán sem
élünk majd másképp. Szabó, ahogy más vetített filmek rendezői is, érzékletesen
és keresetlenül mutatja be napjaink benzinfüstbe és bálás ruhákba belefulladó,
szürke Budapestjét, Gagyiország fővárosát. Az észrevétlen, de biztos lezüllés tanulmányaként
szemlélhető Brauner Máté kiválóan építkező munkája is, az Előbb adtam. A Rába Roland által alakított hazug apára egy pillanat
alatt dőlnek rá a saját hazugságai, néhány mondat elég, hogy lássuk: belülről
rohad ez az ember. Persze a rendezőnek szerencséje volt a színészével: Rábának
elég, ha megjelenik a vásznon, és máris vibrál a levegő, tudjuk, hogy
karaktereitől bármi kitelik – rendre ugyanezt a hatást éri el Nagy Zsolt
(ezúttal Visky Ábel Játszótársak című
rendezésében), és kissé lágyabban, de Kiss Diána Magdolna vagy Gálffi László is
(Kiss több filmben is bizonyított, Gálffit Kovács Gábor Attila Tünetében láthattuk).
Tévedés lenne azt hinni, hogy
az előbb leírt szegénységfilmeknek nincs közös halmaza az önreflexív
értelmiségiek, mi több, művészek történeteivel. Szívszorító a koldulni
kényszerülő idős színész kálváriája Bendó Zsuzsanna hangsúlyosan a mai magyar
viszonyokra aktualizált munkájában, a Tízezerben,
és nem kevésbé szomorúak a régi idők dicsőségének romjai a Grimm Caféban sem. A veterán rövidfilmes, Szirmai Márton most
animációban tudósít a magányos özvegyasszonyokká és rutinba fásult
vállalkozókká öregedett hajdani mesehősök életéről. Jancsi, Piroska és
Hófehérke egyformán a múltjukból élnek, és nem tudunk szabadulni a késztetéstől,
hogy állapotrajzukat honi közállapotaink parabolájaként értelmezzük. De a
címbeli kávézóban gyerekkori kedvenceink legalább fölidézhetik a régi szép
időket. A Friss Hús felhozatalának optimistább darabjai azok voltak, amelyekben
a hősök meg tudták osztani a magányukat, meg tudtak menteni valamit a régi
intimitásból, netán képesek voltak új kapcsolatokat kialakítani. A már említett
Visky Ábel, a Színművészeti Egyetem végzős hallgatója két nagyszerű filmmel is
jelentkezett: a Játszótársak
elmérgesedő szerelmi szerepjátéka és a Maflicsek
elégikus elengedés-története egyaránt a felszín alatt munkálkodó érzelmekről
szóló kamarajáték, tele pontos megfigyelésekkel és jelentőségteljes
rezdülésekkel. Mindkét munka adaptáció, a Maflicsek
rögtön két irodalmi művet használ inspirációként, amelyek rámutatnak, mitől
lehet működőképes egy rövidfilm: a tömör, sűrű, méregerős fogalmazásmódtól (ezt
Örkény egyperceséből, a Nincs bocsánatból
tanulhatták meg az alkotók), és a visszafogottan hullámzó érzelmektől, a több
szempontú, végtelenül figyelmes, empatikus látásmódtól (ezért meg Esterházy
szavatol, A szív segédigéivel). Az
emberi kapcsolatok dinamikáját kevesen mutatták meg Viskyéhez hasonló
érzékenységgel, de Kovács Gábor Attilának sikerült ugyanez. A Tünet hősnője (Börcsök Enikő
visszafogott alakításában) egyik napról a másikra veszti el a tükörképét, végül
azonban éppen újkeletű hiányossága miatt talál társra az Anonim Tükörképvesztők
klubjában. Katalin más tekintetben sincs egyedül, a fesztivál programjában
rajta kívül is találhattunk olyan hősöket, akik egyik pillanatról a másikra
veszik észre, hogy nem azonosak önmagukkal – az ennek érzékeltetésére szolgáló
tükörmetafora is előkerült még egyszer Badits Ákos Képmásában. Mindegy, hogy a főhős az, aki súlyos önértékelési
zavarokkal küzd, és emiatt nem találja a helyét a világban (Teszler Tamás: Muszter), vagy a környezete fordul
ellene, felborítva a dolgok kiszámíthatónak vélt állását (Kerékgyártó Yvonne: Marika nem cica; Kovács István: Idegen föld): az eredmény, hogy nincs
többé biztos talaj, magától értetődő pozíció. Egészen más értelemben, mint a
nyomorról tudósító kisfilmekben, de ezekben a történetekben is a túlélés válik
a legfőbb feladattá.
Nem meglepő, hogy a
helykeresés, a világvége utáni kozmikus magány, a másik embertől való függés
témái éppen az elvontságuk miatt általános érvényű animációs munkákban jelentek
meg a legnagyobb erővel. A fesztivál fődíját nyerte Bucsi Réka Symphony no. 42-je, ami bizarr és friss
humorral, húsbavágó képekben ad hírt az apokalipszisről. Szomorúbbra és
érzelmesebbre hangszerelve, de ugyanerről mesél Gelley Bálint is – az Otthon tünékeny, légies, finomvonalas
rajzai Bucsi vízióihoz hasonlóan emlékezetesek. A mítoszok és ősi legendák képlékenységére,
bölcsességére és narrációjára több animációs film is támaszkodott: Gelley
mellett Tamás Iván (A világ keletkezése)
és Horváth M. Panna (Dipendenza) is a
múlt ködébe vesző, univerzalisztikus, távol-keleti hatásokkal dolgozó
történetekkel jelentkezett. Közös volt ezekben a filmekben az önfeledt, de nem
öncélú játék az animáció lehetőségeivel, és az egyedi, könnyen megjegyezhető,
élettel teli figurák megteremtésének képessége. Úgy tűnik, a MOME animációs
műhelyében nagy gondot fordítanak ezeknek a készségeknek a fejlesztésére (Vácz
Péternek a Filmvilágban már többször
méltatott remeklésére, a Nyuszi és őzre
is gondolhatunk). Ráadásul a fiatal animátorok szivacsként szívnak magukba
minden hatást, irodalmi klasszikusoktól a gátlástalan trash-megoldásokig – itt
Bera Nándor Candide-jával
példálózhatunk, ami ugyan nem éri el az alkotó briliáns faipari nevelődési
történetének, a Fáknak a színvonalát,
de merész megoldásaival így is bármilyen mezőnyből kitűnik.
Bera és még egy-két alkotó
temperamentuma annyiban kivételesnek számít, hogy a Friss hús magyar
programjának filmjei általában heves ökölrázás és hangos szó nélkül hívták fel
a figyelmet a megoldhatatlannak tetsző társadalmi és egyéni bajokra. Csendes,
figyelmes szemlélődés, a másik-másfajta ember megismerésének vágya vezette a
fiatal alkotókat. A vészcsengőt nem nekik kellett meghúzniuk – szól az már egy
ideje magától is.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 150 átlag: 5.51 |
|
|