KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az eltűnés sorrendjében

Sepsi László

Kraftidioten – norvég, 2014. Rendezte: Hans Petter Moland. Írta: Kim Fupz Aakeson. Kép: Philip øgaard. Zene: Brian Batz, Kaspar Kaae és Kare Vestrheim. Szereplők: Stellan Skarsgård (Nils), Pal Sverre Valheim Hagen (Greven), Bruno Ganz (Papa), Kristofer Hivju (Strike). Gyártó: Paradox Film. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 116 perc.

 

Bár nemzetközi viszonylatban a huszonegy ma már nem kirívóan magas szám, ezzel a hullamennyiséggel Hans Petter Moland elkészítette Norvégia valószínűleg legnagyobb body counttal bíró játékfilmjét – amire a jelenetek közt még takaros inzertek is emlékeztetnek. A behavazott tájban eszkalálódó félreértések tragikomédiája az angolszász abszurdista bűndrámák (Fargo – body count: 7) és a „nordic noir”-nak elkeresztelt északi thrillerek (Fejvadászok – body count: 4) eleve közel álló hagyományainak vegyítésével egyensúlyozik nyílegyenes zsánermozi és szatirikus műfajparódia határán, minden véres leszámolást banális közjátékokkal és minden idézhető kiszólást végiggondolt szimbolikával ellensúlyozva.

Ahogy az Abszolút nulla fok maszkulin kamarathrillerében, a behavazott természet Molandnál újfent a civilizáció előtti ösztönvilág tere (ami remekül rímel az antagonista drogbáró heroin-halmaira), ahol egy decens útkarbantartó (a Hajszál híján úriember után negyedjére is Moland-főszereplő Stellan Skarsgård) bandaháborút generáló bosszúhadjárata hivatott tiszta utakat vágni, ha kell, akár hullahegyeken keresztül. Ám a Coen-fivérek zsánerferdítéseivel vagy Martin McDonagh egzisztencialista megváltástörténeteivel szemben Az eltűnés sorrendjében szimbolikája ellenére is kevésbé absztrakt, a multikulturális alvilágtól minduntalan feszélyezett (felső-középosztálybeli) gengszterfőnök rasszizmusa vagy elszabadult erőszakkal szemben tehetetlen rendfenntartók egyaránt a norvég jóléti társadalom nagyon is konkrét problémáihoz csatolnak vissza. Moland többolvasatú, a megszokott északi szenvtelenségen túl is letisztult mozija masszív munkagép a kortárs bűnfilmek között, ami egy Øveraasen hókotró erejével gyűri maga alá befogadóját, és tör utat magának a langyos délvidéki bosszúmozik között.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12004