KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Tízezer nap

Varga Balázs

Magyar, 1967. Rendezte: Kósa Ferenc. Szereplők: Molnár Tibor, Bürös Gyöngyi, Kozák András, Görbe János. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 103 perc.

 

Kósa Ferenc filmje sokak véleménye szerint a magyar filmművészet egyik csúcspontja. A Tízezer nap kétségkívül kanonikus mű, amely több szempontból is kitüntetett helyet foglal el a hatvanas évek magyar filmtörténetében. Egyrészt a korszak meghatározó trendjét jelentő közelmúlt-filmek reprezentatív darabja (többek között a Párbeszéd, a Hideg napok, a Húsz óra, a Zöldár, a Keresztelő, az Apa és a Földobott kő mellett), egyszóval azon filmek sorába tartozik, amelyek a Kádár-korszak konszolidációs periódusából és perspektívájából tekintenek vissza a megelőző évtizedekre, és értelmezik azt az egyéni és családtörténetek és a közösség történelmének tükrében. Másrészt, a fenti irányzaton belül, a Tízezer nap a magyar falu és a hagyományos magyar paraszti élet átalakulásának panorámáját kínálja egy alföldi település és két család három évtizedet átfogó történetén keresztül. Harmadrészt a Tízezer nap a korszak cenzúrapolitikájának és alkotói stratégiáinak megértése szempontjából is kulcsfontosságú alkotás, amelynek készítéstörténete a tűrés–támogatás–tiltás logikájának, de inkább egymást átfedő regisztereinek jellemző példája. (A film alapötletét a kultúrpolitika támogatta, a kész filmet, részben 1956 forradalomként való említése miatt, két évre dobozba zárta, parkolópályára helyezte; majd bizonyos kompromisszumok után, illetve a kultúrpolitikai klíma változása után, megtűrte és úgy a külföldi, mint a hazai bemutatását engedélyezte. A DVD-kiadás egyik extrája egy interjú a rendezővel, amelyben saját emlékei alapján meséli el a film cenzúratörténetét és 1967-es cannes-i sikersztoriját.)

A Tízezer nap tehát harminc évet átfogva, az 1930-as évektől az 1960-as évekig követi két férfi, a családjuk, a falu és a magyar parasztság sorsát. A történelmi kataklizmák és fordulópontok (világháború, földosztás, téeszesítés, magyar sztálinizmus, 1956, majd a korai Kádár-korszak) az egyéni sorsok drámáinak mozgatói, a személyes történetek szétválaszthatatlanul kapcsolódnak a közösség történelmébe. A két főhőst a történelemhez és a változásokhoz fűződő viszonya különbözteti meg: Széles István a hagyományos paraszti élet, értékrend és szemlélet képviselője, míg Bánó Fülöp elkötelezett kommunistaként a forradalmi változtatás révén akar a humanista jövőbe eljutni. A politika ezért időről-időre szembeállítja a két gyermekkori barátot, miközben elvileg mindketten olyan világért küzdenek, amelyben az emberek lesznek a fontosak, és nem a dolgok.

A Kósa–Sára–Csoóri alkotóhármas által fémjelzett Tízezer nap egyfelől a kollektív filmkészítésnek és a bartóki–kodályi gyűjtőmódszer filmes variációjának példája, másfelől erőteljes folklorisztikus, artisztikus stilizáció jellemzi. Természetesség és organikusság, illetve kitaláltság és „megcsináltság”. A kihagyásos, balladisztikus–epikus elbeszélőszerkezet, a geometrikus kompozíciókban dúskáló pazar totálképek, az emelten irodalmias–stilizált párbeszédek, illetve a paraszti közelmúlt drámái és anekdotikus történetei a film építkezésének és formájának valóság, földközeliség és elvont, szimbólumteremtő stilizáció végletei között mozgó dinamikáját érzékeltetik.

Extrák: Kósa-interjú, illetve a rendező két rövidfilmje, a Fény és az Öngyilkosság.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11954