MélydélDavid Gordon GreenPeremléti álmodozókSoós Tamás Dénes
Green filmjeiben a mitizált Dél története helyett a természet és a civilizáció határán tengődő különc karakterek személyiségrajza bomlik ki. David Gordon Green – a 70-es évek érett
Hollywoodjának, és különösképp Terrence Malick művészetének örököse – költői
realista alkotásaival tett szert függetlenfilmes hírnevére a 2000-es évek
elején. Állandó operatőre, Tim Orr segítségével a lekoszlott, lefosztott Mélydél
málladozó ipartelepeinek árnyékában pangó generációt állította kamerája elé a George Washingtonban (2000), Az „Igazi”-ban (2003), az Áramlatban (2004), és idén a Joe-ban. A texasi születésű író-rendező
már debütáló munkájában sem délvidéki sztereotípiákból – értelemdeficites hegyi
bugrisokból, habzó szájú redneckekből –, hanem az észak-carolinai kisváros
utcáin összeszedett kölykök valós személyiségéből gyúrta alakjait. Bár a
digitális kamerák vírusszerű elterjedésének hajnalán született, az 50-60-as
években használatos, 35 mm-es CinemaScope-pal forgatott George Washington egyéni hangütését nem a triviális pillanatokat
listázó, az élet ritmusára múló narratíva, vagy az elégikus természetképek
hangulatfestő ereje szavatolta. Hanem a természet és civilizáció határán
elfekvő poszt-indusztriális miliő, amely kibújik a mitikus déli természetábrázolás
kötelező grandiozitásának béklyójából, és roncsolt szépségével otthonos
hátteret biztosít Green hőseinek magányos álmodozásához.
A rendező első filmjeiben
a dialógust is sajátos módon használja. A gyerekektől szokatlanul költői
monológokat az amatőr „színészek” életszerűen tört, de neki-nekilóduló
dikcióval adják elő, amellyel egyfelől a realizmust, másfelől az álmos,
diszkréten melankolikus atmoszférát vastagítják meg. Ám hiába vádolják vele,
Greennél a felstilizált párbeszédek használata és a cselekmény fősodrától
elbóklászó, a természeten elidőző kamerakezelés nem puszta szépelgés. A George Washingtonban és az Áramlatban a természethez közelebb álló
gyermeki életszemléletből, Az „Igazi”-ban
pedig a szerelem által átszínezett világlátásból fakad. A George Washington, akárcsak Malick legtöbb filmje, spirituális
alkotás, csak Greennél nem az előtérbe tolakodó rendezői ars poetica, hanem a
szereplők mindennapi életének része a – tágan értelmezett – hit. Ahogy maga a
rendező is háttérbe vonul filmjeiben, úgy a megváltásra, a vallásosságra utaló
jeleket is perifériára sodort részmomentumokban rejti el. „Ostobaság volt, mint
amikor megkeresztelkedtél a folyóban” – veti oda nagybátyja a medencéből egy
fiút kimentő George-nak, akinek szó szerint nem nőtt be a feje lágya: ha víz
éri kutacsát, abba bele is halhat. Korábban nem is került szóba George
vallásossága, de ez a motívum is aláhúzza a fiú éréstörténetét: George anyja
halála után fordul magába, de egy gyermeki játék során előidézett tragédia után
képes lesz megbékélni börtönben ülő, gyilkos (?) apjával, hogy a medencebeli
életmentés után újjászületve, szuperhősnek öltözve kergethesse megváltását.
„Tragédia történik, de a
film nem a tragédiáról szól. Hanem arról, hogy tragédiák történhetnek” –
markolja meg Roger Ebert az ártatlanság elporladásáról szóló George Washington lényegét. Ha Green
életművében mégis akad vezérfonal, az nem más, mint a tragédiára adott,
többnyire emberekhez méltóan hibás válaszreakciók vizsgálata. A rendező nem az
elmúlás hagyta űrt tapogatja körbe, hanem az élethez való akklimatizálódás, és
az ezzel járó jellemgyarapodás érdekli. Green hősei a megváltást keresik, de
nem vallásos, hanem teljes prózai értelemben: azt az emberi kapcsolatot, azt az
életmódot és kötelességet, amivel helyrebillenthetik a sarkaiból kifordult
életüket. Az Áramlatban egy testvér-
és apagyilkosság rázza meg a fiatal Chris és Tim életét, hogy a tettes előli
menekülés aztán szorosra fűzze fivéri érzéseiket, Az „Igazi”-ban a csalhatatlannak hitt barátnő dönti romba a
szerelmesek párkapcsolatát és világképét, hogy később egyedül szilárdíthassák
meg „igazi” identitásukat, az Angyal a
hóban (2007) című filmben a gondos anya pillanatnyi figyelmetlensége okoz
tragédiát, ami az elvált szülők közeledésének esélyét veti fel, a Prince Avalanche – Texas hercege pedig egy
tűzvész után az útvonaljelzéseket újrafestő munkásokról mesél, akik banális
feladatukkal szimbolikusan magát a civilizációt építik újjá.
A „lepusztult vidék
újjáépítéséről” ábrándozik a George
Washington gyereknarrátora, a George-ba szerelmes Nadja is. Az elnökké
válás és az örök élet álmait magától értetődő természetességgel kergető
afro-amerikai fiatalok az újvilág mítoszait hozzák játékba, hiszen pre-obamai
elmélázásaik során a korlátlan társadalmi mobilitásról fantáziálnak. Ahogy a
fiatalok koraérett gondolatait, úgy George elnöki aspirációját is finom
iróniával kezeli a rendező, aki közben észrevétlenül, a faji és gender témák
elhagyásával épít élhető utópiát a carolinai kisvárosban. Míg a rögrasszista
délvidék mítoszából szórakoztató tömegcikket formázó filmek az ottlakók
erőszakos, előítéletes természetét hangsúlyozzák, addig Green a
gyermekperspektíva érvényesítésével olyan egyéni világot vázolhat, ahol még nem konfliktusforrás a bőrszín, és
ahol megszokottsága okán nem téma a szegénység sem.
A karakterek
tipizálásának kerülése Az „Igazi”-t
is jellemzi: hangsúlyozottan munkásosztálybeli miliőben játszódik, de a helyi
gyárban dolgozó amorózót is pusztán érzelmi intelligenciájának fejlődése, és
nem anyagi helyzete felől definiálja. A rendező 2003-as romantikus filmjétől
fogva azonban egyre erősebben hagyatkozik a klasszikus zsánerkészletre: az Áramlat a thriller, az Angyal a hóban és a Joe a melodráma, a Texas
hercege pedig az ironikus indie-dramédiák közé fúrja be magát. Ezzel
párhuzamosan elszaporodnak a déli típusfigurák a Green-mozikban: az alkoholista
Jézus-imádók, a börtönviselt agresszorok, a lecsúszott, lump white trash alakok. Már az Áramlatban is egyenest a börtönből
érkezik a Munn-család sárban fürdőző, világvégi tanyájára a rég nem látott
nagybácsi, de a Terrence Malick produceri felügyelete alatt készült filmben a
játékba hozott mitológiai utalásháló árnyalja a karaktereket. A mexikói
aranyérméket kereső Deel testvérgyilkossága bibliai párhuzamokat sző (homlokát,
mint Káinét, a gyilkosság után seb bélyegzi), a felmenőik által mesélt
mítoszokat még komolyan vevő gyerekek pedig népmesei Jancsi és
Juliska-történetbe csöppennek, miközben Kharón megátkozott aranyától próbálnak
szabadulni. A kidolgozott motivációs bázist az emberi természet mélyén
gyökerező vágyak felszínre bukása helyettesíti, elsősorban a kapzsiságé és a
testvéri gyűlöleté/szereteté.
A David Gordon Green
pályáján 2008-tól 2011-ig tartó álomgyári kitérőt követően, az elmúlt alig több
mint fél évben rögtön két filmmel vette fel az Áramlattal, illetve az Angyal
a hóbannal lerakott fonalat. Míg a magyar a Texas hercegét, addig az amerikai kritika a Joe-t ünnepli, mint ami revitalizálta a rendező pályáját, és
visszaásott Green gyökereihez. Mindkét film kihozta a legjobbat a színészi
képességeit az utóbbi években hanyagoló sztárból (elkövetők: Paul Rudd és
Nicholas Cage), de míg a Texas hercege
tényleg a George Washington abszurd
mellékalakjait rajzolta tovább a Green hollywoodi munkáiban megismert humoros vonásokkal,
addig a Joe csupán az Angyal a hóban túlzó, melodrámai
hangvételéig nyúlt vissza. Az erdőirtásból élő egykori fegyenc története pont
azokat a délvidéki sztereotípiákat sorolja elő, amiknek elhagyása korábban Green
filmjeit egyénítette. A Joe ugyanis
nem a katasztrófa-, hanem a szegénységturizmus mozgóképes variánsa, amely
áruházi katalógusként listázza a Dél szociális problémáit: alkoholizmus,
családon és kocsmán belüli erőszak, nincstelenség…
A Joe tisztes iparosmunka, amely csak a felszínen horgolja magát oda
a rendező korábbi alkotásaihoz, de a szögletes jellemvonásokkal dolgozó,
üzenetét túlhangsúlyozó mű éles kontrasztban feszül a széplelkű
munkásosztálybeli álmodozók peremléti meséivel. Arról nem is szólva, hogy Green
a dühkitöréseit mérsékelni próbáló címszereplőjét nem csupán a southern identitás alapját képező kívülállóság-érzettel
azonosítja, de pozitív hősnek állít be egy félig-meddig gyógyult pszichopatát,
aki például élből megveri az őt igazoltató rendőröket ezen „túlkapásuk” miatt,
annak ellenére, hogy folyamatosan ittasan vezet.
A rendező Joe-t és az
általa felkarolt, jószívű és dolgozni akaró, de apja által vert és kisemmizett
kölyköt ráadásul nyíltan metaforikus tájba küldi: a kiirtott, majd újraültetett
erdő a jellemhibás, de a lázadás, a bajtársiasság, a tisztesség déli erényeit
képviselő „hős” kényszerű elmúlását, és egy ártatlanabb nemzedék felnövését
szimbolizálja. Ezzel mind a Texas hercege,
mind a Joe elhagyja a direktor
kedvenc helyszínét: az egykor belakott, de a társadalom által elfelejtett tereket,
ahol az emberi környezet átadja helyét a feltartóztathatatlanul burjánzó
természetnek – és persze Green hőseinek. A dél-amerikai társadalomnak is a
margóján feszengő kisközösségek helyett legutóbbi filmjeiben már a természetet megszelídítő
munkásemberekről mesél – ám a Joe
didakszisa helyett inkább a Texas hercegének
iróniával finomított dramédiája tűnik járható csapásnak, ha a közönség- után
nem csak a kritikai sikerhez kíván visszatérni Green.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1166 átlag: 5.6 |
|
|