TelevízóA látogatóHozott szalonnávalKolozsi László
Ha a
világ a feje tetején áll, az abszurd lesz a hótreál.
Lehetetlen abszurdot nem írni. Örkény
tollára kívánkozik a közelmúlt megannyi eseménye, az egymástól egypercnyire
épített metróállomásoktól a visszamenőleges hatályú törvényekig, a
kamuvideóktól a program és tagság nélküli választási kamupártokig.
Örkény
humorának mélyén ott sötétlett az élet rémülete, humora abból fakadt, hogy az
író megpróbált szembenézni azzal, amivel a józan észt fenyegető felismerések
nélkül nem lehet. A felettünk uralkodó és legyűrhetetlennek tetsző nagyságot
fricskázta, a halandókat semmibe vevő égi és a kicsinyes földi hatalmakat.
Vagyis messze nem, pontosabban nem csak a közállapotokról szóltak az Egypercesek,
hanem a közérzetről, az állampolgár túlélési szándékairól és stratégiáiról is.
Kell-e jobb példa erre az atomkatasztrófa után hozott szalonnával patkányirtást
vállaló néninél? Az életünket és lehetőségeinket bitorló pártállam helyretétele
történt meg, a humorral, a derű segítségével a reményt vettük vissza: és ezzel,
az abszurddal (hiszen az abszurd nem tűnik valóságosnak – bár nem tagadja
kapcsolatát a bármikor-lehetségessel) az elnyomó hatalom nem is igen tudott,
mit kezdeni. Örkény megmaradt volna Márai-epigonnak, ha nincs az ötvenes évek,
ha nem látja be, hogy a katasztrofális helyzetben már csak a „nézd komédiának…”
hozzáállás segít.
Jelen
korunk kedvez a kifordított látásmódnak: elég a fentebb felsorolt esetekre
gondolni. Az abszurd, úgy tűnik, legelőször is a filmekben türemkedett ki: az
abszurd-jellegű kisfilmek száma látványosan és szépen megszaporodott. Hála
Szirmai Mártonnak és annak az alkotónak, Tasnádi Istvánnak, aki nem csak most,
de már színpadi műveiben is, könnyedén és természetesen kezelte az abszurd
helyzeteket.
Szirmai
két interneten terjedő és népszerű kisfilmje örkényi abszurd: a kiinduló
szituáció politikus, vagyis a jelen állapotokra reflektál, ám kiemelkedik a
politikából. Az aktuálisnál több, mind a lecsúszók küzdelmeit megjelenítő Minimál,
melyben minimálbérből küzdenek versenyzők a túlélésért, mind az egyszeri
politikus hányattatásait megjelenítő Az expedíció. Ez utóbbi
fekete-fehér etűd a Kádár-kor híradóira emlékeztet. Ám a politikusok elszakadása
a mindennapoktól – sajnálatosan – nem köthető csak a sötétszürke Kádár-időkhöz.
Éppen ez, az átjátszás a korok között, a politikusok végletes, rendszerektől
független kiváltságosságának ábrázolása, teszi a csak itt és most érdekesnél
többé Szirmai ezen filmjét is.
Tasnádi
István világlátása is hasonlít Örkényéhez. A már-már viccesen kicsavart helyzetekből
tragédia kerekedik, a jól szórakozó néző ajkára fagy a mosoly (elég a Feketeország Simek Kitty-jelenetére
gondolni). A Fonyó Gergely rendezte A látogató kiindulópontja abszurdnak
tetszik, de a végkifejlet nem bizarr, hanem inkább megindító. A kispolgári
családhoz – ahol a beszélgetések rég megrekedtek a sablonoknál, ahol egy
évtizede már nem érdekli a férjet a feleség és vica versa – megérkezik a
revizor-külsejű látogató (Scherer Péter nagyszerű a szerepben). Kezében a
papírral: a férj anyjának abortuszát – ötvenöt év múltán – engedélyezték.
Semmissé kell tehát tenni az 55 éves „embriót” és minden tettét, még a találmányait
is. Ebben a rövid, ám lehengerlő játékban is a bürokráciában megtestesülő
hatalom az, ami ellen semmit nem lehet tenni, aminek nem lehet ellenállni, ami
beszippantja a múltat, akár papírmegsemmisítő az iratokat.
Fonyó
filmjének a látogató eszelősnek tetsző monológja (van benne rendszer) a másik
életének értelmetlenségéről, Szirmai művének a szkafanderes politikus az
állampolgárok ritka levegőjű köz-valóságába érkezése az emblematikus pillanata.
Mindkettő mélyen drámai, és abszurd, de nem úgy abszurd, mint egy eszelős
politikai döntés és következményei, hanem úgy, mint a legjobb angol szkeccsek.
A köz-érzetet mutatják meg, az érzéseket, nem pedig a köz éppen aktuális
állapotait – a derűvel csempészik vissza a normalitás reményét.
A látogató – magyar tévéfilm, 2013. Rendezte: Fonyó Gergely. Írta: Tasnádi
István. Kép: Csukás Sándor.
Zene: Monori András. Szereplők: Gáspár Sándor (Sík Béla), Scherer Péter (A látogató), Kerekes Éva (Bettina), Erdős Lili (Babi), Zsurzs Katalin (Az ápolónő). Producer: Nóti-Nagy Attila, Kissimon
Erika. Gyártó: Central European
Media Group. A film a Médiatanács
támogatásával készült. Az MTVA
bemutatója. 29 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 284 átlag: 5.67 |
|
|