DVDBlackfish – Egy kardszárnyú delfin történetePápai Zsolt
Blackfish – amerikai, 2013.
Rendezte: Gabriela Cowperthwaite.
Szereplők: riportalanyok.
Forgalmazó: Universal. 124 perc.
Szóljanak bár medvékről, cápákról vagy
delfinekről, a kortárs amerikai természetfilmekben rendre visszaköszön az
ökoszisztéma felforgatásából adódó károk számbavétele, továbbá az amorális kapitalista
technikák és szerzésvágy vizsgálata. Ezek a minden értelemben húsbavágó
kérdések gyakran azonos súllyal jelennek meg a filmekben (mint a japán Tajdzsi
városában honos delfinmészárlásról szóló, 2010-ben Oscarral honorált Az öbölben vagy a Föld jövőjét
veszélyeztető cápavadászat tébolyát bemutató, az embert vérszomjas
csúcsragadozóként percipiáló SharkWaterben),
olykor viszont egy-egy kérdéskör nyomatékosabb a többinél: a tavalyi év
szenzációját jelentő Blackfish
rendezője, Gabriela Cowperthwaite egyensúlyozni igyekszik a kapitalizmuskritika
és a természetvédelem témái között, de végeredményben előbbinek nagyobb
szerepet juttat.
Filmje elkészítésének
apropóját egy 2010-ben bekövetkezett tragédia adta, ami a világ legnagyobb
vizícirkusz-hálózatát üzemeltető (Floridában és Kaliforniában is
élményparkokkal rendelkező, sőt az Egyesült Államokon kívüli hasonló
létesítményekben is érdekeltségekkel bíró), és az attrakcióihoz gyakran gyilkos
bálnát (más néven: kardszárnyú delfint vagy orkát) használó SeaWorldnél
történt: az egyik műsorszám közben a már előzőleg is kezelhetetlennek mutatkozó
Tilikum nevű hím meggyilkolta idomárját. Máskor is volt rá példa, hogy egy orka
kioltotta oktatója életét, de ennek az esetnek a korábbiaknál nagyobb
visszhangja lett, és nemcsak a SeaWorld üzelmeire, de a fogságba hurcolással
lassú kínhalálra ítélt orkák sorsára is ráirányította a figyelmet.
A film azonban sajnos
csak érintőlegesen foglalkozik ezzel a szuperintelligens, szociális, familiáris
lény bemutatásával, és valójában nem róla, hanem a SeaWorldről szól. A profit
maximalizálásának szent célját mindenáron érvényesíteni kívánó multicég portréja
körvonalazódik a jelenetek alapján, ami – lévén a multik már csak ilyenek – nem
sok érdekességgel bír. Ellenben a tárgy kidolgozásának, megmunkálásának módja
már vizsgálatra érdemes, annál is inkább, mert napjaink dokumentumfilmes
trendjeiről is sokat megtudhatunk belőle.
A Blackfish komoly esélyekkel pályázhatna minden idők legfeszültebb
dokumentumfilmje címére, és valószínűleg el is nyerné azt, mégpedig azért, mert
csúcsra járatja az egyik markáns kortársfilmes tendenciát. Tudvalevő, hogy az
amerikai szcénában az elmúlt évtizedekben egyre erősebb a dokumentumok
fikcionalizálásának és a dokumentumfilm dramatizálásának szándéka – elég csupán
Michael Moore munkásságára vagy a fentebb emlegetett Az öböl című opuszra utalni, melynek egyes jeleneteiben hollywoodi
filmeket idéznek, és konkrétan utalnak a heist-narratívára
–, de kevés alkotó volt képes ezt olyan tökéllyel megvalósítani, mint Gabriela
Cowperthwaite. A direktornő a tényeket puzzle-darabokként kezeli egy komplett
thriller összeállításához, melyben a protagonista szerepét az elhunyt
idomárokra és a haláluk miatt vizsgálódó hivatalnokokra, az antagonistáét pedig
Tilikumra és az ő veszélyességét bagatellizálni igyekvő SeaWorldre osztja.
Különös, hogy még a film elkészítésének a rendezőnő által nem kontrollált –
mert kontrollálhatatlan – körülményei is a thriller-narratívát erősítik. Az a
tény, hogy a SeaWorld képviselői – érthető okokból – elutasították a
közreműködést a filmben, a klasszikus thrillerek egyik alapszabályát idézi,
nevezetesen azt, hogy a gyakran irracionálisnak tetsző antagonistának a hatás
és a fenyegetettség-érzés fokozása céljából rejtőzködnie szükséges. Az arctalan
és rettentő hatalmú SeaWorld példás antagonistává válik hát, ráadásul
Cowperthwaite egy további tömegfilmes műfajt is rendre megidéz a közösség
kíváncsiságának csigázása végett, mégpedig a melodrámát, mindenekelőtt abban a
jelenetben, melyben az öreg halász az általa befogott orkákról beszél.
A hatás fokozását
célozza továbbá néhány snuff-közeli
snitt, és az oktatókat ért tragédiákat rögzítő felvételek egyes részleteinek
bemutatásával az alkotók a kegyeletsértés határig jutnak. A Blackfish végeredményben ugyanúgy a
szenzációipar része, mint az általa célkeresztbe helyezett multicég
mutatványai: jellemzően a forgalmazók között ott található a CNN hírcsatorna
is. Mestermű, a szó technikai értelmében mindenképpen, melynek
óramű-dramaturgiáját mintha Hitchcock tervezte volna, de érzékenység és empátia
tekintetében kissé deficites.
Extrák: nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 283 átlag: 5.53 |
|
|